Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Biinstrument, trommer og bass
MUS2015
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Biinstrument, trommer og bass

MUS2015
Bi-instrument trommer og bass

Emnet gir en grunnleggende innføring i bruk av trommesett og bass.

Undervisningen vil belyse ulike sjangre, teknikker og tekniske ferdigheter på de to instrumentene.

Emnet er forbeholdt studenter opptatt på lærerutdanning i praktiske og estetiske fag, og studenter ved 2. studieår i bachelor i musikk.
Ingen forkunnskaper utover opptakskravet. Det forutsettes at studenten har gjennomført 1. studieår .

KUNNSKAP

Studenten

  • har innsikt i arbeidsfysiologiske grunnprinsipper knyttet til bi-instrumentene
  • har grunnleggende kunnskap om instrumentenes funksjon og relevant notasjon
  • har oversikt over grunnleggende arrangementsteknikker knyttet til bass/trommer
  • har kunnskap om ulike didaktiske metoder knyttet til begynneropplæring på bass, trommer

FERDIGHETER

Studenten

  • har grunnleggende tekniske og musikalske ferdigheter på bi-instrumentene
  • har grunnleggende kunnskap om hvordan variasjon i bruk av bass og trommer kan bidra til varierte arbeidsmåter i samspillgrupper
  • kan transponere til flere tonearter (bass) og tilpasse akkompagnement til ønsket sjanger og målgruppe

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • kan formidle egne musikalske oppfatninger og vise evne til refleksjon omkring bruk av bi-instrumentene i samspill og i undervisningssituasjoner
  • har holdninger og kunnskap som kan bidra til å skape mestringsfølelse og gode samspillopplevelser hos seg selv og andre
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.
Praktisk emne.

Undervisningen foregår i stor grad i gruppe, med veiledning fra faglærere. I gruppeprosessene har studentene en viktig funksjon som ensembledeltakere, der en stor grad av læringsutbyttet dreier seg om samspill- og ferdighetsutvikling knyttet til instrumentene trommer og bass.

Egenøving er nødvendig for faglig utvikling og for å oppnå læringsutbyttene.

Didaktiske ferdigheter tilegnes gjennom øving alene og i gruppe, og gjennom samtaler mellom studenter og med faglærere.

Det er krav om obligatorisk deltakelse fordi interaktive prosesser, ensemblemedvirkning og faglige samtaler med medstudenter og lærere er en forutsetning for å kunne oppnå utbytteformuleringene i emnet.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneevalueringer og studieprogramevaluering. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Sammensatt vurdering - alle delene må være godkjent/bestått for å få karakter i emnet.

Obligatorisk deltakelse (OD)

Det kreves minimum 80 prosent obligatorisk deltakelse i undervisningen for å få avsluttende vurdering i emnet. Vurderingsuttrykk: Godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren.

Eksamen

Praktisk eksamen (PE): Gjennomføres i gruppe, individuell vurdering. Alle studenter medvirker på hverandres eksamen. Varighet: Inntil en time.

Vurderingsuttrykk: Bestått/ikke bestått. Teller 100/100 av karakteren.

Ingen ut over de som angis i eksamensoppgaven.

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.