Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Estetiske og kunstneriske prosesser, del 1
MUS2018
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Estetiske og kunstneriske prosesser, del 1

MUS2018

Del I: 4. studieår (5 stp) Kulturforståelse

Emnet berører vekselspillet mellom undervisning, læring og forskning gjennom estetiske og kunstneriske tilnærminger. Ved å være involvert i estetiske og kunstneriske prosesser kan studentene søke innsikt og forståelser omkring etiske, kulturelle og sosiopolitiske forhold.

Musikk og kunstfag er en egnet arena der forståelse og kunnskap erverves fortrinnsvis gjennom det kroppslige (‘embodiment’) og bidrar til å løfte frem undersøkende og skapende prosesser som sentrale vitensformer. Dette utgjør en kunnskapsvev som integrerer tenkning, det gjørende og det relasjonelle.

Musikk kan oppleves både i det personlige rommet, og i det sosiale offentlige rom. Musikk (og kunst) har ulike funksjoner, og kan også knyttes til filosofi, natur, hverdagsliv og livskvalitet. Gjennom kreativt musikkarbeid i emnet berøres aktuelle temaer knyttet til fortid og nåtid, verdier og makt, mangfold og minoriteter, som mulige invitasjoner til performative uttrykk i et kritisk perspektiv. Sentralt her er musikk som berører, utfordrer og transformerer. Emnets vektlegging av det tverrkunstneriske og musikkens egenart, løfter frem ulike og uante problemstillinger om kunstens verdi, rolle og funksjon som pedagogisk kraftfelt.

Emnet er forbeholdt studenter på lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, musikk
Opptak skjer på bakgrunn av generell studiekompetanse eller realkompetanse etter gjeldende regler.

KUNNSKAP:

  • ha inngående kunnskap om hvordan man kan motivere og legge til rette for skapende arbeid i musikk og musikk koblet sammen med andre kunstformer
  • ha inngående kunnskap om musikk i barne- og ungdomskulturer, inkludert teknologi, globalisering og mangfold

FERDIGHETER

  • kan på avansert nivå integrere og bruke relevant teknologi og digitale ressurser, og anvende et bredt spekter av uttrykksmidler i estetiske læringsprosesser og arbeid med musikk i grunnopplæringen, kulturskolen og i det frivillige musikklivet
  • kan på et høyt nivå anvende musikkfaglig kunnskap og kompetanse alene og i kombinasjon med andre kunstformer i eget arbeid og i virksomhet tilpasset elever fra ulike barne- og ungdomskulturer

GENERELL KOMPETANSE

  • kan reflektere kritisk over musikkens funksjoner i samfunnet i fortid, nåtid og framtid
  • kan samarbeide med ulike aktører om estetiske læringsprosesser
  • kan gjennomføre prosjekter der fremføring og utøvelse av musikk inngår i en uttrykksmessig helhet sammen med andre kunstformer
  • kan anvende aktuelle vitenskapelige tenkemåter og analytisk knytte relevant fagstoff til praksis
  • kan på et høyt nivå lede/delta i/utvikle/arbeide med estetiske og kunstneriske prosesser, ved å anvende musikkfaglig kunnskap og kompetanse alene og i kombinasjon med andre tverrfaglige og metodiske innganger
Semesteravgift og pensumlitteratur.

Undervisnings- formene i emnet blir forelesninger, seminarer og work-shops i tillegg til veiledning i tema

- og prosjekt- arbeid, både individuelt og i grupper

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveisevaluering og sluttevaluering). Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem

Obligatorisk deltakelse (OD) i undervisning, minimum 80 %, og i avtalt studentstyrt arbeid.

OD må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

Eksamen:

Mappe (MA) bestående av:

  1. Kunstnerisk produkt Bestått/Ikke-bestått
  2. Skriftlig oppgave knyttet til kunstnerisk produkt Bestått/Ikke-bestått

Alle deler av mappen må være beståttfor å få endelig karakter i emnet. Del 1 og del 2 vektes 50%/50%.

Vurderingsuttrykk: Bestått/Ikke bestått

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.