Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Produksjon for scene, del 2
MUS2020
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Produksjon for scene, del 2

MUS2020

I dette emnet vil studenten få erfaring med sceneproduksjon i storformat. Studenten får utdypende kunnskap om de kunstneriske elementene i tverrkunstfaglige scenekunstproduksjoner, som musikk, regi/dramaturgi, tekstskaping, koreografi, scenografi, lys og lyd. Både de skapende, formidlende, administrative og tekniske sidene ved produksjonene vil være en viktig del av emnet.

Samarbeid eller tilknytning til skole eller institusjoner i kunst og kulturlivet kan være aktuelt, for eksempel gjennom Kulturtanken, Den kulturelle skolesekken/spaserstokken/bæremeisen og diverse entreprenørskap innenfor kunst og kultur.

Det å erfare og vurdere levende konserter/sceneproduksjoner som publikum er også en viktig del av emnet.

Emnet er forbeholdt studenter på lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, musikk
Gjennomført Produksjon for scene, del 1.

Kunnskaper:

Studenten:

-har kunnskap om hvordan ulike typer kunstuttrykk kan skapes og formidles og videre bidra til å fremme opplevelse, bevissthet og samhørighet i ulike målgrupper

-har kunnskap om det tverrkunstneriske og multimediale ved sceneproduksjoner

-har kunnskap om de ulike kunstneriske elementene innen arbeid med scenekunst: musikk, teater, tekstskaping, bevegelse/dans, regi, scenografi og koreografi

-har kunnskap om bruken av ulike planleggingsverktøy for gjennomføring av sceniske produksjoner og prosjekt

-har kunnskap om samarbeidsinstitusjoner relevant for arbeid med scenekunstproduksjoner, for eksempel Den kulturelle skolesekken

-har kunnskap om oppbygging og virkemåte av større lys- og lydsystemer for sceneproduksjoner

-har kunnskap om aktuelle verktøy for evaluering av kunstneriske produksjoner

Ferdigheter:

Studenten:

-skal fungere på et godt musikalsk nivå

-skal kunne vise god kunstnerisk formidlingsevne og helhetlig dramaturgisk kompetanse

-skal kunne anvende hensiktsmessige planleggingsverktøy som for eksempel produksjonsplan (inkl. økonomistyring), framdriftsplan, synopsis og dreiebok med mer, for gjennomføring av helhetlige produksjoner

-kan planlegge, koble opp og

- håndtere større lyd- og lysanlegg ut fra gitte behov og kontekster

Generell kompetanse: Studenten:

-har erfaring med å utvikle, gjennomføre og evaluere kunstneriske prosjekter for ulike målgrupper og i ulike størrelser, der både kunstneriske, organisatoriske, pedagogiske og tekniske sider er vektlagt.

Semesteravgift og pensumlitteratur. En del av faget vil være knyttet til erfaring med ulike former for konserter og sceneproduksjoner. Kostnad til konsertbilletter inntil 500 kr må derfor medregnes som en del av faget.

Undervisningen vil ha fokus på prosessfokusert arbeid, med en blanding av lærerstyrt dialogbasert undervisning, eget arbeid og besøk av gjesteforelesere fra relevante fagfelt, som også vil gjøre faglige evalueringer på studentproduksjonene. Det legges opp til ulike presentasjoner og innleveringer fra studentene.

Det er nødvendig med deltakelse og aktivt samarbeid mellom studentene for å kunne oppnå de ønskede utbytteformuleringer for emnet. Her vil bl.a. interaktive prosesser, ensemblemedvirking og faglige samtaler mellom studenter og lærere være essensielt. Arbeid ut over timeplanfestet undervisning må medregnes.

​Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveisevaluering og sluttevaluering). Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Obligatorisk deltakelse i undervisning, minimum 80 %, og i avtalt studentstyrt arbeid.

Arbeidskrav: 1-2 visninger underveis i prosessen

Arbeidskrav må være godkjent før studenten gis karakter i emnet.

Praktisk eksamen: Studentene produserer en sceneproduksjon i samlet gruppe mot en bestemt målgruppe, gjerne i samarbeid med eksterne samarbeidspartnere, f.eks kulturavdeling i fylkeskommune, kommune eller andre arbeidsgivere innen kunst og kultur.

Individuell karakter: Bestått/Ikke bestått.

Alle hjelpemidler.

Unntak: Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.