Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Komponering, arrangering og improvisasjon, del 3
MUS5023
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Komponering, arrangering og improvisasjon, del 3

MUS5023

Delemnet har fire deler.

  • Hørelære
  • Musikk og samfunn
  • Improvisasjon
  • Arrangering og komponering

I delemnet Hørelære skal studenten arbeide særlig med evnen til å oppfatte og gjengi musikalske strukturer ut fra et klingende og notert utgangspunkt. Studenten skal også utvikle evnen til å reflektere rundt metodiske valg og hvordan disse kan utnyttes i didaktisk sammenheng.

I delemnet Musikk og samfunn får studenten mulighet til å reflektere over hvordan kompetansen innenfor et utvalg musikalske praksiser kan utnyttes i utøvende, skapende, didaktisk og/eller tverrfaglig arbeid.

Delemnet Arrangering og komponering omhandler arbeid med skapende musikalsk arbeid for store ensembler, f.eks. korps, orkester og storband.

Delemnet Improvisasjon omhandler improvisasjon som musikalsk aktivitet, og tilnærming til komponering- og arrangeringsarbeid, og ses i nær sammenheng med praksis i kulturskole og videregående opplæring.

Emnet er forbeholdt studenter på lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, musikk
Opptak skjer på bakgrunn av generell studiekompetanse eller realkompetanse etter gjeldende regler.

Kunnskap: studenten:

  • har god kunnskap om et utvalg musikkhistoriske stilarter og tradisjoner.
  • har god kunnskap om kildemateriale, innspillinger, teorier og lytte- og analysemetoder knyttet til de aktuelle stilartene og tradisjonene.
  • har god kunnskap om rytmiske strukturer og ulike tonale og/eller fritonale systemer
  • har god kunnskap om hørelærefaget som didaktisk og praktisk disiplin.

Ferdighet: studenten

  • kan lytte aktivt og reflekterende til et representativt utvalg av musikk fra aktuelle stilarter og tradisjoner
  • kan nyttiggjøre seg improvisasjon som arbeidsform i komponeringsarbeid.
  • kan gjenkjenne og gjengi avanserte tonale og fritonale melodier, akkordstrukturer og progresjoner.
  • kan gjenkjenne og gjengi sammensatte og avanserte rytmiske forløp.
  • kan anvende egnede metoder i arbeidet med gehørbaserte problemstillinger.

Generell kompetanse: studenten

  • kan reflektere over estetisk særpreg i musikk.
  • kan utvide egen og andres forståelse og opplevelse av musikk.
  • har svært god musikalsk forståelse som kan nyttiggjøres i didaktisk og utøvende arbeid.
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.

Undervisningen er organisert på campus som forelesninger, og praktisk skapende arbeid. Emnet sees i nær forbindelse med praksisperioden i kulturskole og videregående opplæring.

Det er krav om obligatorisk deltakelse fordi interaktive prosesser, ensemblemedvirkning og faglige samtaler med medstudenter og lærere er en forutsetning for å kunne oppnå utbytteformuleringene i emnet.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneevalueringer og studieprogramevaluering. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Obligatorisk deltakelse i undervisning, minimum 80 %, og i avtalt studentstyrt aktivitet.

Obligatorisk deltakelse må være godkjent for å få gå opp til eksamen.

Arbeidskrav: 1 praktisk arbeidskrav. Må være godkjent for å få endelig karakter i emnet.

Praktisk eksamen (PE):

  • Spilleeksamen/konsert
  • Tidspunkt: Slutten av 8. semester,
  • Vurderingsuttrykk: Bestått/ikke bestått

Beskrivelse

Eksamen gjennomføres i form av en 30 minutter lang konsert på hovedinstrumentet. Studenten blir vurdert etter følgende kriterier:

  • Tekniske ferdigheter på sitt instrument
  • Formidlingsevne og musikalsk uttrykk
  • Solistiske ferdigheter
  • Ferdigheter som akkompagnatør
  • Ferdigheter og rolleforståelse i ensemble/samspill
  • Musikalsk selvstendighet
  • Sjangerforståelse og musikalsk oversikt