Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Komponering, arrangering og improvisasjon, del 4
MUS5024
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Komponering, arrangering og improvisasjon, del 4

MUS5024

Emnet vil ha fokus på komponering for scene (teater, skolekonserter etc.), film og multimodale uttrykk og vektlegge å skape egne uttrykk og studentene kan fordype seg i selvvalgt prosjekt. Dette kan foregå i samarbeid med medstudenter og oppdragsgivere og samarbeidspartnere i ulike scene og film- settinger/prosjekt.

Hovedkomponenter:

  • Komponering og arrangering med fokus på egne produkt
  • Estetiske og kunstneriske valg
  • Instrumentkunnskap og multimedial forståelse
  • Relevant teknologi knyttet til komponering og multimediale uttrykk

Det vil bli mulig å prøve ut komposisjoner og arrangementer i ulike ensembler og emnet kan også knyttes til emnet Produksjon for scene. Studentene vil jobbe med komponering både som notert og innspilt musikk og med spontan live-komponering.

Emnet er forbeholdt studenter på lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, musikk
Opptak skjer på bakgrunn av generell studiekompetanse eller realkompetanse etter gjeldende regler.

KUNNSKAP Etter endt studium skal studenten:

  • ha inngående kunnskap om instrumentering, arrangering og komposisjonsprinsipper
  • ha inngående kunnskap om bruk av relevant teknologi knyttet til komponering for scene og film
  • ha inngående kunnskap om estetiske og kunstneriske valg bruk av musikk og multimodale uttrykk knyttet til scene og film
  • ha inngående kunnskap om hvordan komponert musikk kan benyttes på ulike samfunnsområder og innen ulike bransjer

FERDIGHETER Etter endt studium skal studenten:

  • kunne anvende et utvalg av kompositoriske teknikker til å utvikle egne musikalske og tverrkunstneriske uttrykk
  • beherske ulike musikkanalytiske metoder og fortolkningsmåter
  • kunne presentere og innstudere egne komposisjoner for andre
  • kunne anvende digitale hjelpemidler til notasjon og innspilling

GENERELL KOMPETANSE Etter endt studium skal studenten:

  • kunne anvende en bred håndverksmessig kompetanse som redskap for å kunne realisere egne prosjekter
  • kunne samarbeide med oppdragsgivere og samarbeidspartnere i ulike scene og film- settinger/prosjekt
  • på avansert nivå integrere og bruke relevant teknologi og digitale ressurser, og anvende et bredt spekter av kunstneriske uttrykksmidler
  • kunne gjennomføre og formidle egne komponerings-arbeid/prosjekt.
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.

Undervisningen foregår på campus Røstad over ett semester.

Undervisningen vil ha noen forelesninger, men mest være preget av interaktivt klasse- og gruppe-arbeid på campus. Ulike prosjekt vil også kunne foregå i eksterne miljø (f.eks. skoler, kulturhus etc.).

Det er nødvendig med deltakelse og aktivt samarbeid mellom studentene for å kunne oppnå de ønskede utbytteformuleringer vi har satt for emnet.

Her vil bl.a. interaktive prosesser, ensemblemedvirking (i utvidet forstand) og faglige samtaler mellom studenter, medstudenter og lærere være essensielt.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneevalueringer og studieprogramevaluering. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Obligatorisk deltakelse i undervisning, minimum 80 %, og i avtalt studentstyrt arbeid. Obligatorisk deltakelse må være godkjent før studentene kan gå opp til eksamen.

Mappe. 2 komposisjoner (nærmere beskrivelse i semesterplan). Vektes 50 %. Karakter: Bestått/ikke bestått.

Oppgave. Eksamensprosjekt som omfatter en musikkproduksjon knyttet til scene-prosjekt eller film- produkt. Vektes 50 %. Karakter: Bestått/ikke bestått.