Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Masteroppgave - skriftlig, praktisk og muntlig
MUS5025
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Masteroppgave - skriftlig, praktisk og muntlig

MUS5025
Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13 er en integrert, profesjonsrettet, forsknings- og erfaringsbasert utdanning. Etter endt studium må kandidaten være i stand til å arbeide selvstendig, kunne delta i og initiere utviklingsarbeid og på egenhånd bidra til å styrke egen kompetanse. Studentene skal gjøres kjent med musikkpedagogisk forskning og utviklingsarbeid, og kunne anvende relevant forskning som grunnlag for eget arbeid, som grunnlag for kritisk refleksjon over egen undervisning og i forbindelse med kollegaveiledning. I vekselvirkning mellom fagutøvelse, fagteori og fagtradisjon skal studentene utvikle en bevisst og kritisk holdning til fagets innhold, relevans og verdi, for individ, skole, kultur og samfunn. Studentene skal utvikle kunnskap i og kunne reflektere over konsekvensene av musikk- og kunstfagenes egenart, samt deres relasjon til andre fagfelt/fagretninger. Masteroppgaven spiller en viktig rolle i dette. Masteroppgaven er knyttet til fag 1 (musikk) og skal være et profesjonsrettet og praksisorientert forskningsarbeid.
Emnet er bare tilgjengelig for studenter ved 5-årig Lærerutdanning for praktiske og estetiske fag.

Opptak skjer på bakgrunn av generell studiekompetanse eller realkompetanse etter gjeldende regler.

FoU-oppgave må være bestått før studenten kan begynne på masteroppgaven. (FoU-oppgaven skal være på minimum 10 studiepoeng og tematisere problemstillinger knyttet til de praktiske og estetiske fagenes egenart, kunnskapsgrunnlag, historikk, praktiske og estetiske prosesser, og/eller verdigrunnlag.)

Emnet er bare tilgjengelig for studenter ved 5-årig Lærerutdanning for praktiske og estetiske fag.

Kunnskap Studenten

  • har inngående kunnskap i et avgrenset fagområde knyttet til masteroppgavens problemstilling. Det kan være innen musikkpedagogisk forskning, musikkrelatert formidlingsarbeid eller en kombinasjon av disse.
  • har inngående kunnskap om profesjonsrelevant

forskning, forskningsmetoder og forskningsetikk

  • har inngående kunnskap om akademisk skriving og formidling

Ferdighet Studenten

  • kan gjennomføre et selvstendig og avgrenset profesjonsrettet forskningsarbeid som er i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
  • kan anvende og kritisk vurdere relevant forskning, vitenskapsteorietisk og metodisk kunnskap i planlegging og gjennomføringen av eget FoU- arbeid
  • kan på et avansert nivå analysere og reflektere over eget og andres forskningsarbeid

Generell kompetanse Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre eget prosjekt og kan gjennom sitt prosjekt bidra til nytenking og innovasjonsprosesser
  • kan reflektere og presentere egen forskning både skriftlig og muntlig
  • kan kritisk analysere relevant forskning og drøfte betydningen den har for eget forskningsarbeid og egen profesjonsutøvelse
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.

Veiledning er en vesentlig komponent i arbeidet med masteroppgaven. Den sikrer at studenten har de nødvendige kunnskaper, og innebærer en kontroll ved generering, analyse og fortolkning av data. Veiledning er derfor en obligatorisk del av studiet. Hver student får tildelt en veileder og har krav på 12 timer veiledning.

Alle studenter skal inngå avtale med veileder om gjennomføring av masteroppgaven. Avtalen bekrefter at tema for masteroppgaven er godkjent og at studenten er kjent med og har akseptert retningslinjer for gjennomføring. Veiledning av masteroppgaven skal være påbegynt 9. semester, og vedvare helt til innlevering av endelig masteroppgave.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveisevaluering og sluttevaluering). Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem

Masteroppgaven er knyttet til fag 1 og skal være et profesjonsrettet og praksisorientert forskningsarbeid

  • En skriftlig refleksjon (Oppgave) på 30 sider (+/- 10 %) leveres tre uker før visningen av prosjektet. Skriftlig refleksjon utgjør 35 % av endelig karakter.
  • Visning av et profesjonsrettet prosjektet i form av for eksempel formidlingskonsert, forestilling, en demonstrasjon av et didaktisk konsept eller annen form for praktisk visning. Skriftlig refleksjon(Oppgave) må være vurdert til bestått før prosjektpresentasjon avholdes. Varighet: inntil to timer. Denne utgjør 35 % av endelig karakter.
  • 20 minutters individuelt muntlig fremlegg (muntlig eksamen) i etterkant av visningen med påfølgende samtale med sensorkommisjon (en ekstern og en intern sensor). Denne utgjør 30 % av endelig karakter. Vurdering: gradert karakter (A-F).