Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Profesjonsfag, del 3
MUS5027
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Profesjonsfag, del 3

MUS5027

Det er fire moduler i profesjonsfaget: I. Allmennpedagogikk (2,5 sp),II. musikkpedagogikk/-didaktikk (10,5 sp),III. musikkpsykologi/-sosiologi (2,5 sp) og IV. vitenskapsteori og forskningsmetode (2 sp). Det er nær kopling mellom undervisningen og praksis i videregående opplæring høstsemesteret og praksis i kulturskole vårsemesteret. Emnet inneholder vokal- og instrumentaldidaktisk arbeid, teori om læringsprosesser og musikkdidaktisk arbeid for kulturskole og prosjektbasert arbeid. Dessuten inneholder emnet undervisning i vitenskapsteori og forskningsmetode med særlig vekt på planlegging av masteroppgaven.

Spesielle fokusområder i profesjonsfagets del 3 er:

  • Læreplaner (kulturskole)
  • Instrumental-/sangdidaktikk
  • Ensembleledelsesdidaktikk (kultursk./vgs.)
  • Prosjektdidaktikk/-metodikk
  • Digitalisering/musikkteknologi i musikkdidaktisk praksis
  • Profesjonsforståelse/tverrinstitusjonell
  • Musikkpsykologi og -sosiologi
  • Vitenskapsteori og forskningsmetode (masteroppgave)
Emnet er forbeholdt studenter på lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, musikk

Emnet er forbeholdt studenter på lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, musikk

Kunnskap

Studenten

  • har god kunnskap om kulturskolen som organisasjon, rammebetingelser, styringsstruktur og samarbeid med kolleger, elever, foresatte og eksterne instanser.
  • har inngående kunnskap om læring for elever i kulturskolen og for deltakere i prosjektbaserte tilbud.
  • har god kunnskap om ensembleledelse for kulturskole.
  • har god kunnskap om inkludering med særlig vekt på musikkfagets potensial som inkluderende kraft i skolemiljøet og i samfunnet for øvrig.
  • har inngående kunnskap om relevant repertoar, kunstnerisk og didaktisk, for sitt hovedinstrument og for aktuelle samspillgrupper.
  • har spesialisert kunnskap om ulike instrumentaldidaktiske metoder og metodeutvikling
  • har reflektert og faglig innsikt i hvorfor sosiale relasjoner og gruppeprosesser er viktige premisser for utviklingen av læringsmiljø i ulike ensembler
  • har kunnskap om nyere utvikling innen bruk av relevant teknologi og digitale ressurser i musikkdidaktisk arbeid.
  • har kunnskap om elevenes psykologiske og sosiale forutsetninger og utvikling (bl.a. selvoppfatning, motivasjon, relasjon, musikalitet, musikkrelaterte kognitive, emosjonelle, kroppslige og sosiale forutsetninger og utvikling)
  • har kunnskap om hvordan man planlegger et større forskningsarbeid, hva som kjennetegner en egnet problemstilling og hvordan man utarbeider et hensiktsmessig forskningsdesign.

Ferdighet

Studenten

  • kan legge til rette for kreative prosesser, estetisk opplevelse, erfaring og kritisk refleksjon og nyttiggjøre seg lokalt arbeids-, kultur- og samfunnsliv i elevenes læring
  • kan analysere rammeplan for kulturskolen og begrunne valg av mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer med utgangspunkt i pedagogisk og fagdidaktisk teori og praksis i kulturskolen.
  • kan legge til rette for, læring og utvikling med utgangspunkt i kunnskap om kulturskolens styringsdokumenter, elevrelasjoner, kommunikasjon og samhandling
  • kan gjennomføre vurderingsarbeid i vokal- og instrumentalopplæring.
  • kan legge til rette for skaperglede og nytenkning, og for gode sammenhenger mellom kulturskole, grunnskole og lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv.
  • kan på avansert nivå integrere og bruke relevant teknologi og digitale ressurser, og anvende et bredt spekter av uttrykksmidler i estetiske læringsprosesser og arbeid med musikk i kulturskolen og prosjektbaserte tilbud.
  • kunne lede og utvikle ulike elever i ensembler på hensiktsmessige måter kunstnerisk og sosialt
  • kan utarbeide en kritisk, selvstendig, faglig relevant og veldisponert, framstilling av en valgt problemstilling samt tilhørende forskningsdesign.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan stimulere til forståelse av og legge til rette for inkluderende læringsmiljøer
  • kan anvende relevant fagdidaktikk og formidle egne musikalske oppfatninger i ulike samspill- og undervisningssituasjoner og reflektere over egen rolle som musiker, pedagog og leder
  • kan bruke ulike ledelsesstrategier tilpasset forskjellige arenaer og målgrupper
  • kan samarbeide med ulike aktører om estetiske læringsprosesser
  • kan kritisk analysere forskningsmetodologi og tidligere forskning og drøfte betydningen den har for planleggingen av eget forskningsarbeid.
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.

Campus

En kombinasjon av forelesninger, gruppearbeid og presentasjoner.

Det er nødvendig med deltakelse og aktivt samarbeid mellom studentene for å kunne oppnå utbytteformuleringene.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneevalueringer og studieprogramevaluering. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Obligatorisk deltakelse (OD) i undervisning, minimum 80 %, og i avtalt studentstyrt aktivitet. OD må være godkjent for å få gå opp til eksamen.

Arbeidskrav (AK):

6 stk (3 på høst, 3 på vår) Arbeidskravene gis som hhv skriftlige/multimodale innleveringer og muntlige/praktiske presentasjoner. Nærmere beskrivelse angitt i semesterplan.

Et av arbeidskravene i hvert semester er fagoppgave tilknyttet praksis i kulturskolen og videregående skole.

Godkjent arbeidskrav settes som vilkår for å få endelig karakter i emnet.

  • Mappe (MA):

    • 8. semester.
    • Mappen inneholder flere skriftlige og multimodale elementer som studentene lager basert på sine (musikk)pedagogiske arbeider fokusert på kulturskolen og vgs i løpet av 4. studieåret (eksempelvis skriftlige arbeider, refleksjonsnotater, kunstnerisk-didaktisk arbeid). Elementene utgjør samlet vurderingsgrunnlaget og som etter en helhetsvurdering gis en samlet karakter.
    • Gradert karakter A-F. Individuell vurdering. Teller 100/100 av karakteren.