Emnebeskrivelse for 2024/25
Forhandlingspsykologi og beslutningstaking
ØKO1440
Emnebeskrivelse for 2024/25

Forhandlingspsykologi og beslutningstaking

ØKO1440
Emnet skal gi økt forståelse i forhold til forhandlingens forløp, hvilke utfordringer man står overfor, hvordan kompliserte forhold kan brytes ned til enklere bestanddeler, samt hvordan forhandlinger kan gjennomføres på en vellykket måte. Videre vil det være viktig å etablere innsikt i menneskelig dømmekraft og beslutningstaking, hvor vi retter fokus på vurderinger, preferanser, prediksjoner.
Emnet er kun åpent for studenter på studieprogrammet Innkjøpsledelse.
Krever opptak til studieprogrammet Innkjøpsledelse.

Etter fullført emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

  • har bred kunnskap om sentrale beslutnings- og forhandlingsmessige forhold
  • kan redegjøre for sentrale forhold ved de ulike innfallsvinklene/ perspektivene
  • har kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeidet innenfor området
  • har kunnskap om fagområdets utvikling og posisjon i samfunnet

Ferdigheter

  • kan anvende kunnskapen om beslutnings- og forhandlingsmodeller til å drøfte sentrale spørsmål, både skriftlig og muntlig
  • kan reflektere over og anvende fagets sentrale teorier og begreper

Generell kompetanse

  • kan reflektere over etiske utfordringer
  • kan arbeide selvstendig med definerte oppgaver som innsamling av fagstoff, bearbeiding av dette og utarbeidelse av en skriftlig eller muntlig framstilling
  • kan søke opp, kritisk vurdere og bruke informasjon fra ulike kilder og faglitteratur til å belyse et saksforhold og drøfte aktuelle problemstillinger
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.
Obligatorisk
Sentrale emner gjennomgås i korte undervisningsvideoer, med påfølgende nettsamlinger kombinert med oppgaver/øvinger. For dette emnet vil det være tre videoseminarer på ca 3 timer. Undervisningsvideoene har en varighet på 10-20 minutter.
Det skal leveres en individuell oppgave som evalueres med karakter på skalaen A-F, hvor A er beste karakter og F er ikke bestått. Studenten skal anvende teori og kunnskap fra emnet. Omfanget av oppgaven er på maks 4000 ord inkludert referanselisten