Emnebeskrivelse for 2024/25
Organisasjon og ledelse
OR301S
Emnebeskrivelse for 2024/25

Organisasjon og ledelse

OR301S

urset tar sikte på å belyse hvordan ideologiske endringer i omgivelsene og implementeringen av nyestyringsinstrumenter gjør at lederrollen kommer sterkere i fokus. Det blir stadig større forventninger om å utøve et aktivt lederskap. Det gjelder også organisasjoner som har liten tradisjon for et selvstendiglederskap (jfr. forvaltningsinstitusjoner og ekspertorganisasjoner). Samtidig blir det mer komplekst åutøve ledelse som følge av ulike og sprikende resultatmål, arbeidstakere som stiller større krav tiljobbinnhold og medvirkning etc. Spenninger og dilemmaer i kjølvannet av disse endringene, og hvordan ledere søkere å håndtere dem står sentralt i kurset.

Noen viktige temaer er:

  • Nye styring/ledelsesregimer og ekspertorganisasjoner
  • Ledelse som noe medfødt, lært eller situasjonsbetinget
  • Muligheter og begrensning for et selvstendig lederskap i offentlige, tjenesteytende organisasjoner
  • Kjønn, mangfold og ledelse
  • Ledelse, konflikter og konflikthåndtering
  • Ledelse, strategi og bærekraft

Studenter må som hovedregel ha studierett på master i HRM (erfaringsbasert).

Det er også mulig å søke opptak til emnet som enkeltemne. Det tas forbehold om ledig kapasitet på emnet. Følgende opptakskrav gjelder:

Søker må ha fullført en bachelorgrad på 180 studiepoeng eller tilsvarende utdanning av minimum tre års varighet. Karakterkravet er C på et vektet gjennomsnitt. Søker må også ha fullført minimum 2 års fulltids arbeidserfaring jamfør opptakskravet til master i HRM.

Mer informasjon om enkeltemneopptak og frister

Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:

Kunnskap

  • Kunne dokumentere innsikt i forskningslitteraturen om ledelse og omkring utformingen av lederrollen i ulike organisasjonskontekster
  • Kunne anvende ulike fortolkningsrammer i reflekterte drøftinger av faglig relevante problemstillinger på en selvstendig måte

Ferdigheter

  • Kunne identifisere ulike teorier om ledelse og legge for dagen ferdigheter i analytisk problemløsning knyttet til ledelse i ulike organisasjonskontekster.
  • Kunne forholde seg kritisk til teorier om ledelse og anvende kunnskapen til å formulere en problemstilling og gjennomføre et selvstendig arbeid

Generell kompetanse

  • Kunne reflektere kritisk omkring dilemmaer og spenninger som hefter seg ved det å utøve ledelse
  • Kunne dokumentere teoretiske kunnskaper i ledelse, og anvende ulike fortolkningsrammer for å identifisere utfordringer som ledere står ovenfor
  • Kunne kommunisere om faglig problemstillinger til relevante samarbeidspartnere, brukere og et allment publikum
Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur
Obligatorisk for master i HRM.
Samlinger. En kombinasjon av forelesninger og arbeid med oppgaver. Vi etterstreber å involvere studentene i sin egen læring. Dessuten inviterer vi ledere i en utvalgt caseorganisasjon til Universitetet, med det før øye å berette om problemer og utfordringer som de står overfor i hverdagen, og å svare på spørsmål fra studentene.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser. Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringsystem.

Sammensatt vurdering, karakterregel Bokstavkarakterer

  • Arbeidskrav, teller 0/100 av karakteren, karakterregel Godkjent/ Ikke godkjent.
  • Hjemmeeksamen, 14 dager eller mer, teller 100/100 av karakteren, karakterregel Bokstavkarakterer.