Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Ledelse og forretningsprosesser
OR327E
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Ledelse og forretningsprosesser

OR327E

Emnet gir en innføring på masternivå i ledelse og forretningsprosesser.

Forretningsprosesser representerer et aktivitetsbasert syn på virksomheter og kan brukes både på strategisk og operasjonelt nivå. Prosesser representere et systembasert og helhetlig syn på virksomheter.

Emnet tar opp hvordan virksomhetsmodeller, som inkluderer prosessmodeller, kan gi støtte til forbedring av virksomheten. Modellene kan brukes til analyse av situasjoner i nåtid og framtidig, og til endring av forretningsmodeller, tjenester, prosesser, ressurser og teknologi.

Emnet tar opp hvordan prosesser kan brukes til å vise hvordan IKT kan brukes til å realisere flyt og samhandling både internt og eksternt.

Emnet bygger opp til en sammenhengende forståelse av tjenester, prosesser og teknologi.

Emnet tar opp temaet digital forretningsforståelse og diskuterer forretningsprosesser som synlige og eksplisitte ledelsesobjekter.

Emnet introduserer Virksomhetsarkitektur som en måte for ledere å adressere problemstillinger knyttet til virksomhetens teknologiske fundament.

Innhold i emnet:

  • Forretningsprosesser som perspektiv på virksomheter og ledelse
  • Tjenester, tjenestelogikk
  • Beskrivelse av forretningsprosesser sett fra forskjellige nivå i en virksomhet
  • Virksomhetsmodeller, enkel modellering
  • Relasjon mellom strategi, operasjonell planlegging og ledelse, og forretningsprosesser
  • Prosessledelse, effektivitetsmålinger
  • Prosessproblemer, prosessforbedring og virksomhetsendringer
  • Metoder for re-design av forretningsprosesser
  • Virksomhetsarkitektur

Det er mulig å søke opptak til emnet som enkeltemne. Det tas forbehold om ledig kapasitet på emnet. Søkeren må oppfylle gjeldende opptakskrav for Master of Science in Business.

Mer informasjon om enkeltemneopptak og frister

Emnet vil gi studentene innsikt i hvordan ledelse og forretningsprosesser (BPM) kan brukes til å gi et helhetlig syn på sammenhenger mellom strategi, operasjonelle og personrelaterte prosesser, samt det teknologiske fundament som virksomheten er avhengig av.

Kunnskap

Etter gjennomført emne skal studenten ha en god forståelse av hva BPM er, kunne dokumentere prosessarkitekturer, samt fundamentale prinsipper for bruk av BPM og modellering for å støtte ledelse og endring av virksomheter. Studenten skal også ha forståelse for hvordan IT-baserte tjenester kan benyttes til å understøtte forretningsprosesser, inklusive en overordnet forståelse for Virksomhetsarkitektur. Studenten skal gjennom arbeid med case og praktisk prosjektoppgave kunne anvende teoridelen på et avansert begynnernivå, og kunne reflektere over prosjektet.

Ferdigheter

Studentene skal kunne:

  • Utvikle og kommunisere en helhetlig prosessbasert framstilling av en virksomhet
  • Ha oversikt over sentrale begrep, problemstillinger og anvendelser knyttet til forretningsprosesser som ledelsesobjekt
  • Utvikle en virksomhetsmodell, herunder hvordan strategi kan operasjonaliseres ved utvikling / forbedring av virksomhetens prosesser, informasjon, arkitektoniske design og organisasjon
  • Lage beskrivelser av virksomhetsmodeller, herunder målmodeller og prosessmodeller på ulike detaljeringsnivå
  • Forstå hvordan virksomhetens tjenester, forretningsprosesser og informasjonssystemer henger sammen og kunne utvikle planer for styring og endring av forretningsprosesser
  • Hvordan virksomhetsarkitektur kan brukes av ledere til å beskrive virksomhetens teknologiske fundament

Generell kompetanse

Studenten skal ha en god forståelse av BPM, sammenhengen mellom ledelse og forretningsprosesser, og være i stand til å vurdere tilnærminger til BPM og virksomhetsarkitektur som midler til å knytte sammen tjenester, forretningsprosesser og IT-plattform.

Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.
Undervisningen vil bli gitt i form av forelesninger, seminarer, case-gjennomgang, studentpresentasjoner, gjesteforelesninger og gruppeveiledning.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneevalueringer og studieprogramevaluering. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Sammensatt vurdering, karakterregel Bokstavkarakterer

  • Oppgave - gruppe 2-3 studenter, teller 40/100 av karakteren, karakterregel Bokstavkarakterer
  • Skriftlig skoleeksamen, 4 timer, teller 60/100 av karakteren, karakterregel Bokstavkarakterer

Det tas forbehold om endringer i vurderingsform. Korrekte vurderingsform vises i StudentWeb ved oppmelding til aktuelt emne

Enkel kalkulator og tospråklige ordbøker. Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.