Innovasjon i tjenesteyting
Organisasjoner både i privat og offentlig sektor konfronteres i økende grad med forventninger om å være nyskapende og innovative. I privat sektor ligger forventninger om konkurransefordeler som en del av innovasjonsdiskursen. I offentlig sektor sees disse forventningene også gjennom ulike reform- og styringsideer. I både privat og offentlig sektor brukes begreper som «lean», «co-creation», «innovasjonsledelse», «sosialt entreprenørskap», osv, men hva ligger bak disse begrepene eller diskursene? Og hva ligger bak de sterke forventningene til innovasjon? Når det gjelder offentlig sektor pekes det for eksempel på at problemene som offentlig sektor skal løse blir stadig mer kompliserte, mens ressursknapphet er en annen medvirkende faktor. Disse forventningene kan også skyldes organisasjonsinterne forhold, f.eks. organisasjoners eller lederes behov for å framstå som handlingsdyktige overfor sine omgivelser.
Målet med dette emnet er å belyse hva forventningene om innovasjon kan være uttrykk for, på hvilken måte dette kommer praktisk til uttrykk i offentlig og privat sektor, og hvilke muligheter, utfordringer og problemer som knytter seg til ulike typer av innovasjon. I tillegg vil kurset også introdusere viktige begrep, og gi innblikk i hvordan kjennetegn og egenskaper ved organisasjonene kan ha betydning for deres evne til å være innovative og drive frem nyskaping.
Studenter må som hovedregel ha studierett på master i HRM (erfaringsbasert).
Det er også mulig å søke opptak til emnet som enkeltemne. Det tas forbehold om ledig kapasitet på emnet. Følgende opptakskrav gjelder:
Søker må ha fullført en bachelorgrad på 180 studiepoeng eller tilsvarende utdanning av minimum tre års varighet. Karakterkravet er C på et vektet gjennomsnitt. Søker må også ha fullført minimum 2 års fulltids arbeidserfaring jamfør opptakskravet til master i HRM.
Kunnskap
- Etter å ha gjennomført kurset skal studentene ha inngående kunnskap om sentrale problemstillinger og tilnærmingsmåter i studiet av innovasjoner.
Ferdigheter
- Kunne analysere og reflektere kritisk over muligheter, problemer og utfordringer knyttet til innovasjon i offentlig og privat sektor.
Generell kompetanse
- Kunne anvende sine kunnskaper og ferdigheter uthentet fra innovasjonslitteraturen, og være faglig forberedt på de praktiske utfordringene som knytter seg til innovasjon i offentlig og privat sektor.
Vurderingsordningen (eksamen) består av en oppgave. Studentene velger selv tema og problemstilling for oppgaven, innenfor kursets innretning innovasjon i tjenesteyting. Det vil gis informasjon om forventningene til oppgaven under samling tilhørende emnet
Eksamen kan besvares på norsk eller engelsk.
Sidenantall: 10-12 sider om man skriver alene, 12-14 sider om 2 skriver sammen.