Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Innovasjon og endringsprosesser
ORG5000
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Innovasjon og endringsprosesser

ORG5000

I en verden med økende markedsdynamikk, politiske skiftninger, globale utfordringer og stadig raskere teknologisk utvikling, blir organisasjoners etablerte virksomhet kontinuerlig utfordret. Både bedrifter og offentlige organisasjoner må sette innovasjon og utvikling i fokus. For å lykkes med dette, trengs det både ledere og ansatte som kan se og ta tak i nye muligheter, gjennomføre innovasjonsprosesser, og som skaper engasjement hos sine medarbeidere for endring.

Emnet vil gi innsikt i utvikling av forretningsmuligheter i nye og eksisterende organisasjoner, innovasjon i offentlig sektor, og hvordan man kan tilnærme seg store og små samfunnsutfordringer gjennom et entreprenørielt tankesett. A

Det er mulig å søke opptak til emnet som enkeltemne. Det tas forbehold om ledig kapasitet på emnet. Søkere som ønsker å ta emnet som enkeltemne må oppfylle gjeldende opptakskrav for Master of Science in Business.

Mer informasjon om enkeltemneopptak og frister

Kunnskap

Kandidaten skal etter endt emne ha fått:

  • Inngående kunnskap om betydningen av innovasjon i offentlige og private organisasjoner, og om interne og eksterne drivkrefter for innovasjon
  • Avansert kunnskap om hvordan innovasjons- og forretningsutviklingsprosesser kan initieres, gjennomføres og evalueres
  • Inngående kunnskap om utfordringer og barrierer for innovasjon og endring i organisasjoner, og om hvordan disse kan møtes
  • Avansert kunnskap om utvikling av produkter og tjenester, og identifisering av nye virksomhetsområder
  • Kunnskap om sammensetting og tilrettelegging for effektivt teamarbeid

Ferdigheter

Kandidaten skal etter endt emne:

  • Kunne selvstendig analysere interne og eksterne drivkrefter for endring, og diagnostisere behov for endring og fornyelse
  • Kunne kritisk forholde seg til betydelige samfunnsendringer, eksempelvis økt digitalisering, fokus på sosial og miljømessig bærekraft, og endringer i internasjonale relasjoner og samhandling, herunder identifisere og ta tak i relevante utfordringer og muligheter som oppstår
  • Ha selvstendig evne til å identifisere og ta tak i utfordringer og muligheter innen en organisasjon gjennom et entreprenørielt tankesett
  • Kunne finne og bruke relevante verktøy for innovasjon og forretningsutvikling
  • Ha evne til å håndtere endringer og usikkerhet i en organisasjon
  • Forstå lederens rolle i endring, og hvordan lederen gjennom kommunikasjon og involvering skaper forståelse og engasjement for endring blant ansatte

Generellkompetanse

Kandidaten skal kunne

  • Samarbeide i tverrfaglige team
  • Anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder i problemløsning gjennom aktiv tilnærming
  • Prosjektarbeid, herunder å lede og gjennomføre et prosjekt i team
  • Kommunikasjon, presentasjon og formidling i endrings- og innovasjonsprosesser, både med spesialister og til allmennheten.
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.
Obligatorisk

Læringen baseres i stor grad på studentaktive undervisningsformer der studentene jobber med faktiske utfordringer. Ulike pedagogiske metoder vil bli benyttet:

  • Undervisning i klasserom med fokus på løsning av case
  • Intensivt prosjektarbeid der studentene jobber sammen i team om et konkret prosjekt i samarbeid med en bedrift, offentlig virksomhet eller frivillig organisasjon. Hoveddelen av arbeidet vil bli gjennomført intensivt i løpet av en uke med obligatorisk deltakelse. Elementer av teamutvikling og bevisstgjøring i forhold til egen rolle i team vil inngå som en del av prosessen. Prosjektarbeidet vil bli veiledet.
  • Forelesninger
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneevalueringer og studieprogramevaluering. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Sammensatt vurdering, karakterregel Bokstavkarakterer

  • Obligatorisk deltakelse - 4 dager, teller 0/100 av karakteren, karakterregel Godkjent/ Ikke godkjent.
  • Oppgave - individuell, teller 60/100 av karakteren, karakterregel Bokstavkarakterer.
  • Muntlig - gruppepresentasjon, teller 40/100 av karakteren, karakterregel Bokstavkarakterer.

Det tas forbehold om endringer i vurderingsform. Korrekte vurderingsform vises i StudentWeb ved oppmelding til aktuelt emne