Emnebeskrivelse for 2025/26
Yrkesfaglig utfordringer i skole og arbeidsliv
PED1014
Emnebeskrivelse for 2025/26

Yrkesfaglig utfordringer i skole og arbeidsliv

PED1014
Dette emnet bygger på PED1006. Emnet setter opplæringen i et samfunnsmessig perspektiv og handler om faktorer som påvirker både elever, undervisning og opplæring totalt sett.
Emnet omhandler skole- og samfunnsmessige forhold som premiss for læring, sosialisering og utvikling i det aktuelle yrkesfaget. Endring og utvikling av yrkesdidaktiske utfordringer er et gjennomgående tema.
Emnet er for studenter tatt opp på bachelor yrkesfaglærer.

KUNNSKAP

Studenten:

  • har oversikt over aktuelle yrkesfag i et historisk og kulturelt perspektiv
  • har kunnskap om ulike lærings- og sosialiseringsprosesser i en mangfoldig elevgruppe, herunder elever med samisk språk og kulturbakgrunn
  • har kunnskaper om yrkesfaglærerens doble praksisfelt
  • ha grunnleggende kunnskap om varierte læringsformer, om tverrfaglighet og dybdelæring
  • har kunnskap om fag- og yrkesopplæringas plass i samfunnet
  • har kunnskap om barn og unges sosiale utvikling, herunder utfordringer knyttet til aldersgruppens helhetlige oppvekstmiljø

FERDIGHETER

Studenten:

  • kan analysere eget behov for dybde- og breddekompetanse innenfor eget utdanningsprogram og delta i et arbeidsfellesskap med sammensatt kompetanse
  • kan bidra i debatten om fremtidig yrkesopplæring og være med på å utvikle yrkesdidaktikk
  • kan samarbeide med aktører i lokalt arbeids- og samfunnsliv og anvende dette i opplæringa
  • kan anvende relevant lovverk og aktuelle styringsdokumenter
  • kan utøve kildekritikk og anvende relevant faglitteratur

GENERELL KOMPETANSE

Studenten:

  • har en integrert faglig, pedagogisk, yrkesetisk og fag-/yrkesdidaktisk kompetanse
  • har endrings- og utviklingskompetanse som grunnlag for å møte fremtidens skole, arbeids- og samfunnsliv
  • kan orientere seg i og diskutere relevant forskning innen eget fagområde
Semesteravgift og pensumlitteratur.
Obligatorisk
Emnet er nettbasert med en samling á fem dager, fire webinarer og deltakelse i læringsgrupper på nett. Arbeidsformene kan være skriftlige og muntlige aktiviteter, oppgaver, diskusjonsforum på nettet, casearbeid, nett- og kollegabasert veiledning, forelesninger via nettet og lyd/bildepresentasjoner. Arbeid foregår både individuelt og i grupper. Arbeidskrav og oppgaver gjennomføres og leveres på digital læringsplattform. Studiets profil vil være den forskende og skapende student som utvikler sin kompetanse i en helhetlig og praksisnær virkelighet med vekt på endring og utvikling. Det legges vekt på å skape et positivt, samarbeidende og gjensidig forpliktende læringsmiljø der alle bidrar. Deltakelse på samlinger, webinarer og i læringsgrupper er obligatorisk.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveisevaluering og sluttevaluering). Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.
Egen emneplan for praksis.

Sammensatt vurdering - alle delene må være godkjent/bestått for å få karakter i emnet.

Obligatorisk deltagelse: Obligatorisk deltakelse på samlinger, webinar og i læringsgrupper vurderes til godkjent/ikke godkjent. Det er krav om minimum 80% deltakelse. Teller 0/100 av karakteren.

Arbeidskrav (AK): bestående 3 innleveringer i Canvas.

Hjemmeeksamen: Individuell eksamen over 1 uke. Teller 100/100 av karakteren, karakterregel A-E, Beste A, Ikke bestått F.

Alle hjelpemidler tillatt.

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.

Med overlapp menes en faglig likhet mellom emner med samme faginnhold. Du vil derfor få følgende reduksjon i studiepoeng om du har tatt emner som er angitt under:

PED2023 - Yrkesfaglige utfordringer i skole og arbeidsliv - 15 Studiepoeng