Yrkespedagogisk utviklingsarbeid
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om faglige endrings- og utviklingsprosesser knyttet til fag- og yrkesopplæring
- har god kjennskap til pedagogisk og yrkesdidaktisk forskning innenfor aktuelt fagfelt
Ferdigheter
Studenten:
- kan gjennomføre og dokumentere et utviklingsarbeid etter samfunnsvitenskapelige kriterier
- kan legge til rette for nytenkning og innovasjon
- kan involvere lokalt arbeidsliv, samfunns- og kulturliv i opplæringen
- kan anvende yrkesdidaktiske og teknologiske ferdigheter i tråd med samfunnets utviklings- og endringsbehov
Generell kompetanse
Studenten:
- kan bruke og henvise til relevante forskningsresultater for å treffe begrunnede valg
- kan reise problemstillinger, undersøke og drøfte endring og utvikling av egen praksis
Sammensatt vurdering - alle delene må være godkjent/bestått for å få bestått emnet i sin helhet.
Obligatorisk deltagelse (OD): Obligatorisk deltakelse på samling, webinar og i læringsgrupper vurderes til godkjent/ikke godkjent. Det er krav om minimum 80% deltakelse. Teller 0/100 av karakteren.
Arbeidskrav (AK): 3 skriftlige arbeidskrav. Vurderes til godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren.
Oppgave (OP): Yrkespedagogisk utviklingsoppgave. Gruppeoppgave, 2-3 studenter, med karakterregel A-E, Beste A, Ikke bestått F. Teller 100/100 av karakteren,
Alle hjelpemidler tillatt.
Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.
Med overlapp menes en faglig likhet mellom emner med samme faginnhold. Du vil derfor få følgende reduksjon i studiepoeng om du har tatt emner som er angitt under:
PED1004 - Yrkespedagogisk utviklingsarbeid - 15 Studiepoeng
YRK1004 - Yrkesfaglig dybdeprosjekt - 5 Studiepoeng
PED2023 - Yrkesfaglige utfordringer i skole og arbeidsliv - 10 Studiepoeng