Emnebeskrivelse for 2025/26
Yrkespedagogisk utviklingsarbeid
PED1015
Emnebeskrivelse for 2025/26

Yrkespedagogisk utviklingsarbeid

PED1015
Studenten skal gjennomføre og dokumentere et utviklingsarbeid innenfor et aktuelt yrkesdidaktisk tema basert på samfunnsvitenskapelig kriterier.
Et yrkespedagogisk utviklingsarbeid (YPU) handler om å utvikle undervisnings- og læringsaktiviteter, ulike læremidler, ulike læringsarener eller andre forhold knyttet til elevenes læring og utvikling. Arbeidet skal være forankret i fag- og yrkesopplæring. Utprøvingen skal planlegges, gjennomføres, vurderes og dokumenteres.
Emnet er for studenter tatt opp på bachelor yrkesfaglærer.

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om faglige endrings- og utviklingsprosesser knyttet til fag- og yrkesopplæring
  • har god kjennskap til pedagogisk og yrkesdidaktisk forskning innenfor aktuelt fagfelt

Ferdigheter

Studenten:

  • kan gjennomføre og dokumentere et utviklingsarbeid etter samfunnsvitenskapelige kriterier
  • kan legge til rette for nytenkning og innovasjon
  • kan involvere lokalt arbeidsliv, samfunns- og kulturliv i opplæringen
  • kan anvende yrkesdidaktiske og teknologiske ferdigheter i tråd med samfunnets utviklings- og endringsbehov

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan bruke og henvise til relevante forskningsresultater for å treffe begrunnede valg
  • kan reise problemstillinger, undersøke og drøfte endring og utvikling av egen praksis
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin med kamera og headsett for deltakelse i nettbasert undervisning. Studentene må ha internettlinje med kapasitet til nettundervisning.
Obligatorisk
Emnet er nettbasert med en samling á fem dager og deltakelse i læringsgrupper gjennom aktiv bruk av IKT. Arbeidsformene kan være skriftlige/individuelle oppgaver, diskusjonsforum på nettet, casearbeid, nett- og kollegabasert veiledning, forelesninger via nettet, gruppearbeid og lyd/bildepresentasjoner. Alt av arbeidsoppgaver o.l. gjennomføres og leveres på digital læringsplattform. Studiets profil vil være den forskende og skapende student som utvikler sin kompetanse i en helhetlig og praksisnær virkelighet gjennom innovative arbeidsmåter, hvor endring og utvikling vektlegges. Det søkes oppnådd et positivt, samarbeidende og gjensidig forpliktende læringsmiljø der alle bidrar. Deltakelse på samlinger og i læringsgrupper er obligatorisk.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveisevaluering og sluttevaluering). Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Sammensatt vurdering - alle delene må være godkjent/bestått for å få bestått emnet i sin helhet.

Obligatorisk deltagelse (OD): Obligatorisk deltakelse på samling, webinar og i læringsgrupper vurderes til godkjent/ikke godkjent. Det er krav om minimum 80% deltakelse. Teller 0/100 av karakteren.

Arbeidskrav (AK): 3 skriftlige arbeidskrav. Vurderes til godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren.

Oppgave (OP): Yrkespedagogisk utviklingsoppgave. Gruppeoppgave, 2-3 studenter, med karakterregel A-E, Beste A, Ikke bestått F. Teller 100/100 av karakteren,

Alle hjelpemidler tillatt.

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.

Med overlapp menes en faglig likhet mellom emner med samme faginnhold. Du vil derfor få følgende reduksjon i studiepoeng om du har tatt emner som er angitt under:

PED1004 - Yrkespedagogisk utviklingsarbeid - 15 Studiepoeng

YRK1004 - Yrkesfaglig dybdeprosjekt - 5 Studiepoeng

PED2023 - Yrkesfaglige utfordringer i skole og arbeidsliv - 10 Studiepoeng