Veilederutdanning for praksislærere og mentorer - modul 1
Emnet kvalifiserer til grunnleggende kompetanse i veiledning med vekt på veiledning av studenter, nytilsatte, kolleger, ledere og andre grupper i utdanning og yrkessammenheng. Veiledningskompetansen er også særdeles relevant for barn og unges utviklings- og læreprosesser og for pasienter, klienter og brukere av ulike tjenester.
Sentralt i emnet er bevisstgjøring og refleksjon over veiledning som fagfelt og rollen som veileder og veisøker. Gjennom dialog og refleksjon, gruppearbeid og veiledningsøvelser i praksis belyses muligheter og utfordringer knyttet til temaer som kunnskaps- og læringssyn, holdninger og verdier, kommunikasjon, relasjon og etikk.
- Profesjonsutdanning på bachelornivå som barnehagelærer, lærer, vernepleier, politi, sosialarbeider, barnevernspedagog, sykepleier og tilsvarende.
- Minimum 2 års praksis innenfor profesjonen etter endt utdanning. (Deltidsstillinger regnes om til heltid for å dekke kravet om 2 år heltids praksis.
Ansettelsesforhold og praksis etter endt utdanning må dokumenteres med en signert attest fra arbeidsgiver. Søkere som dokumenterer ansettelsesforhold i skole og/eller barnehage får 30 ekstrapoeng.
Søkerne rangeres ut fra vektet gjennomsnitt av opptaksgrunnlaget, og får ekstrapoeng som anført.
Kunnskap
- ha inngående kunnskap om egen virksomhet som system og veiledningens betydning for læring og utvikling av egen yrkesprofesjon
- kan anvende kunnskapen om kommunikasjon og kritisk analysere etiske forhold som knytter seg til veiledningen, også på nye områder innen fagområdet.
- kan analysere og anvende ulike tilnærmingsmåter innen veiledning på en situasjonstilpasset måte
Ferdigheter
- Kan analysere og forholde seg analytisk kritisk til ulike teorier, metoder og modeller i rollen som veileder
- kan analysere og fortolke en situasjon, for deretter tilpasse og lede veiledning som støtte og hjelp til å forstå og utvikle praksis
- kan analysere og videreutvikle ferdigheter i å støtte og utfordre studenter, nyutdannede og andre kollegaer innen tema, saksfelt eller utfordringer de ønsker veiledning på
Generell kompetanse
- Kan analysere og kritisk reflektere over veiledning som bidrag til nyorientering, utvikling og læring i egen virksomhet
- kan kritisk vurdere og anvende relevante forskning som grunnlag for kvalifisert veiledning
- kan anvende kunnskap om veiledning knyttet til nyutdannedes utfordringer i overgangen utdanning - yrke og i det profesjonelle læringsfelleskapet i egen virksomhet.
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en pc med høyttaler og webkamera av god kvalitet. Studentene må selv dekke kostnader til dette. Se gjeldende kravspesifikasjoner under «IT-tjenester» på Nord universitetet sine nettsider.
Lærere og skolerådgivere kan søke Utdanningsdirektoratetom vikar-/stipendordning for å ta studiet. Søknadsfrist er 1. mars. Du velger "Annet studietilbud" i søkeportalen. (I tillegg søker du opptak hos Nord universitet).
Studiet er nettbasert, og har 8 samlingsdager organisert i to- og en -dagers-samlinger.
Studiet vektlegger studentaktive arbeidsmåter og dialog. Undervisningen veksler mellom dialogbaserte forelesninger, refleksjon i grupper og i plenum og tilrettelagte veiledningsøvelser både under samlinger og i mellomperioder. Det forutsettes at studenten er aktør i de læringsaktiviteter som studiet tilrettelegger. Arbeidskrav gis mellom samlingene.
Aktiv deltakelse og samarbeid mellom studentene er en forutsetning for å kunne oppnå emnets læringsutbytter. Det gir en kompetanse som studentene ikke kan tilegne seg på annet vis.
Kun studenter opptatt til studiet har adgang til samlingene. Dette begrunnes særlig i at det i studiet tas opp reelle saker og caser som er klausulert.
Sammensatt vurdering - alle delene må være godkjent/bestått for å få karakter i emnet.
Obligatorisk deltakelse (OD): Det er krav om minimum 80% deltakelse på emnets læringsaktiviteter totalt. Vurderes til godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren.
3 arbeidskrav (AK): Vurderes til godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren.
Oppgave (OP): Individuell, skriftlig. Karakterregel A-F. Teller 100/100 av karakteren.
Omfang: Antall ord for besvarelsen : 3.500 ord, pluss/minus 10 %. Besvarelsen skal ha standard margsetting (2,5), linjeavstand på 1,5 og skrifttype Times New Roman eller Calibri brødtekst, skriftstørrelse 12 punkt.
Alle hjelpemidler er tillatt.
Unntak: Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.
Med overlapp menes en faglig likhet mellom emner med samme faginnhold. Du vil derfor få følgende reduksjon i studiepoeng om du har tatt emner som er angitt under:
MEV511 - Veileder- og mentorutdanning 1 - 15 Studiepoeng
PE339L - Veilederutdanning for praksislærere og mentorer - modul 1 - 15 Studiepoeng