Emnebeskrivelse for 2021/22
Veilederutdanning for praksislærere og mentorer - modul 1
PED7001
Emnebeskrivelse for 2021/22

Veilederutdanning for praksislærere og mentorer - modul 1

PED7001

H21: Emnet legger vekt på å utdanne veiledere som kan tilby kvalifisert veiledning som bidrar til studentenes, de nyutdannende læreres og egne kollegers profesjonsutvikling i barnehage, grunnskole og videregående opplæring.

Gjennom dialog og refleksjon, veiledningsøvelser og gruppearbeid belyses muligheter og utfordringer knyttet til temaer som kunnskaps- og læringssyn, holdninger og verdier, kommunikasjon, relasjon og etikk.

  • Profesjonsutdanning på bachelornivå som barnehagelærer, lærer, vernepleier, politi, sosialarbeider, barnevernspedagog, sykepleier og tilsvarende.
  • Minimum 2 års praksis innenfor profesjonen etter endt utdanning. (Deltidsstillinger regnes om til heltid for å dekke kravet om 2 år heltids praksis.

Ansettelsesforhold og praksis etter endt utdanning må dokumenteres med en signert attest fra arbeidsgiver. Søkere som dokumenterer ansettelsesforhold i skole og/eller barnehage får 30 ekstrapoeng.

Søkerne rangeres ut fra vektet gjennomsnitt av opptaksgrunnlaget, og får ekstrapoeng som anført.

Viser til opptakskravet som er beskrevet i studieprogrammbeskrivelsen.

Kunnskap

Ved gjennomført studium skal studenten: 

  • ha bred kunnskap om veiledningens betydning for læring og utvikling av egen yrkesprofesjon
  • ha inngående kunnskap om skolen og barnehagen som system - organisasjon, struktur og kultur
  • kunne anvende kunnskapen om kommunikasjon og analysere etiske forhold som knytter seg til veiledningen
  • kunne gjøre bruk av ulike praktiske tilnærmingsmåter innen medvirkning og veiledning på en situasjonstilpasset måte

Ferdigheter

Ved gjennomført studium skal studenten:​

  • kunne bruke relevante metoder, planlegge, begrunne, gjennomføre og forholde seg kritisk og analytisk i rollen som veileder
  • kunne analysere og fortolke en situasjon, for deretter tilpasse og lede veiledning som støtte og hjelp til å forstå og utvikle praksis
  • videreutvikle ferdigheter i å støtte og utfordre studenter/ nyutdannede lærere innen saksfelt, tema  eller utfordringer de ønsker veiledning på

Generell kompetanse

Ved gjennomført studium skal studenten:

  • kunne kritisk reflektere over veiledning som bidrag til utvikling og nyorientering av barnehagen og skolens pedagogiske praksis
  • kunne kritisk vurdere og anvende relevante forskning som grunnlag for kvalifisert veiledning
  • kunne anvende kunnskap om nyutdanna lærere og barnehagelæreres utfordringer i overgangen utdanning - yrke

Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur. 

Lærere og skolerådgivere kan søke Utdanningsdirektoratet om vikar-/stipendordning for å ta studiet. Søknadsfrist er 1. mars. Du velger "Annet studietilbud" i søkeportalen. (I tillegg søker du opptak hos Nord universitet).

Obligatorisk

Samlingsbasert. 8 dager organisert i en og todagerssamlinger.

Studiet vektlegger studentaktive arbeidsmåter og  dialog. Undervisningen veksler mellom dialogbaserte forelesninger, gruppearbeid og veiledningsøvelser knyttet til studentenes egne erfaringer og behov. Det forutsettes at studenten er aktør i de læringsaktiviteter som studiet tilrettelegger. Arbeidskrav gis mellom samlingene.

Aktiv deltakelse og samarbeid mellom studentene er en forutsetning for å kunne oppnå emnets læringsutbytter. Den gir en kompetanse som studentene ikke kan tilegne seg på annet vis.

Kun studenter opptatt til studiet har adgang til samlingene. Dette begrunnes særlig i at det i studiet tas opp reelle saker og caser som er klausulert.

Evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser. Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringsystem.

Det benyttes sammensatt vurdering (SV): Alle enhetene, beskrevet nedenfor, må være bestått for å få emnet som helhet bestått.

  • Obligatorisk deltakelse (OD):

Det er krav om minimum 80% deltakelse på emnets undervisning totalt. Vurderes til godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren.

  • Arbeidskrav 1 (AK1): Skriftlig arbeid i gruppe. Vurderes til godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren. 
  • Arbeidskrav 2 (AK2): Skriftlig arbeid, individuelt. Vurderes til godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren.
  • Arbeidskrav 3 (AK3):  Muntlig framlegg i gruppe. Vurderes til godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren. 
  • Oppgave (OP): Individuell, skriftlig. Karakteruttrykk: Bestått/ikke bestått. Teller 100/100 av karakteren. 

OD og AK må være godkjent for å framstille seg til OP.

Alle

Med overlapp menes en faglig likhet mellom emner med samme faginnhold. Du vil derfor få følgende reduksjon i studiepoeng om du har tatt emner som er angitt under:

MEV511 - Veilederutdanning for praksislærere og mentorer - modul 1 - 15 Studiepoeng

PE339L - Veilederutdanning for praksislærere og mentorer - modul 1 - 15 Studiepoeng