Veilederutdanning for praksislærere og mentorer - modul 1
H21: Emnet legger vekt på å utdanne veiledere som kan tilby kvalifisert veiledning som bidrar til studentenes, de nyutdannende læreres og egne kollegers profesjonsutvikling i barnehage, grunnskole og videregående opplæring.
Gjennom dialog og refleksjon, veiledningsøvelser og gruppearbeid belyses muligheter og utfordringer knyttet til temaer som kunnskaps- og læringssyn, holdninger og verdier, kommunikasjon, relasjon og etikk.
- Profesjonsutdanning på bachelornivå som barnehagelærer, lærer, vernepleier, politi, sosialarbeider, barnevernspedagog, sykepleier og tilsvarende.
- Minimum 2 års praksis innenfor profesjonen etter endt utdanning. (Deltidsstillinger regnes om til heltid for å dekke kravet om 2 år heltids praksis.
Ansettelsesforhold og praksis etter endt utdanning må dokumenteres med en signert attest fra arbeidsgiver. Søkere som dokumenterer ansettelsesforhold i skole og/eller barnehage får 30 ekstrapoeng.
Søkerne rangeres ut fra vektet gjennomsnitt av opptaksgrunnlaget, og får ekstrapoeng som anført.
Kunnskap
Ved gjennomført studium skal studenten:
- ha bred kunnskap om veiledningens betydning for læring og utvikling av egen yrkesprofesjon
- ha inngående kunnskap om skolen og barnehagen som system - organisasjon, struktur og kultur
- kunne anvende kunnskapen om kommunikasjon og analysere etiske forhold som knytter seg til veiledningen
- kunne gjøre bruk av ulike praktiske tilnærmingsmåter innen medvirkning og veiledning på en situasjonstilpasset måte
Ferdigheter
Ved gjennomført studium skal studenten:
- kunne bruke relevante metoder, planlegge, begrunne, gjennomføre og forholde seg kritisk og analytisk i rollen som veileder
- kunne analysere og fortolke en situasjon, for deretter tilpasse og lede veiledning som støtte og hjelp til å forstå og utvikle praksis
- videreutvikle ferdigheter i å støtte og utfordre studenter/ nyutdannede lærere innen saksfelt, tema eller utfordringer de ønsker veiledning på
Generell kompetanse
Ved gjennomført studium skal studenten:
- kunne kritisk reflektere over veiledning som bidrag til utvikling og nyorientering av barnehagen og skolens pedagogiske praksis
- kunne kritisk vurdere og anvende relevante forskning som grunnlag for kvalifisert veiledning
- kunne anvende kunnskap om nyutdanna lærere og barnehagelæreres utfordringer i overgangen utdanning - yrke
Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur.
Lærere og skolerådgivere kan søke Utdanningsdirektoratet om vikar-/stipendordning for å ta studiet. Søknadsfrist er 1. mars. Du velger "Annet studietilbud" i søkeportalen. (I tillegg søker du opptak hos Nord universitet).
Samlingsbasert. 8 dager organisert i en og todagerssamlinger.
Studiet vektlegger studentaktive arbeidsmåter og dialog. Undervisningen veksler mellom dialogbaserte forelesninger, gruppearbeid og veiledningsøvelser knyttet til studentenes egne erfaringer og behov. Det forutsettes at studenten er aktør i de læringsaktiviteter som studiet tilrettelegger. Arbeidskrav gis mellom samlingene.
Aktiv deltakelse og samarbeid mellom studentene er en forutsetning for å kunne oppnå emnets læringsutbytter. Den gir en kompetanse som studentene ikke kan tilegne seg på annet vis.
Kun studenter opptatt til studiet har adgang til samlingene. Dette begrunnes særlig i at det i studiet tas opp reelle saker og caser som er klausulert.
Det benyttes sammensatt vurdering (SV): Alle enhetene, beskrevet nedenfor, må være bestått for å få emnet som helhet bestått.
- Obligatorisk deltakelse (OD):
Det er krav om minimum 80% deltakelse på emnets undervisning totalt. Vurderes til godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren.
- Arbeidskrav 1 (AK1): Skriftlig arbeid i gruppe. Vurderes til godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren.
- Arbeidskrav 2 (AK2): Skriftlig arbeid, individuelt. Vurderes til godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren.
- Arbeidskrav 3 (AK3): Muntlig framlegg i gruppe. Vurderes til godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren.
- Oppgave (OP): Individuell, skriftlig. Karakteruttrykk: Bestått/ikke bestått. Teller 100/100 av karakteren.
OD og AK må være godkjent for å framstille seg til OP.
Med overlapp menes en faglig likhet mellom emner med samme faginnhold. Du vil derfor få følgende reduksjon i studiepoeng om du har tatt emner som er angitt under:
MEV511 - Veilederutdanning for praksislærere og mentorer - modul 1 - 15 Studiepoeng
PE339L - Veilederutdanning for praksislærere og mentorer - modul 1 - 15 Studiepoeng