Emnebeskrivelse for 2022/23
Veilederutdanning for praksislærere og mentorer - modul 1
PED7001
Emnebeskrivelse for 2022/23

Veilederutdanning for praksislærere og mentorer - modul 1

PED7001

H22: Emnet legger vekt på å utdanne veiledere som kan tilby kvalifisert veiledning som bidrar til studentenes, de nyutdannende læreres og egne kollegers profesjonsutvikling i barnehage, grunnskole og videregående opplæring.

Gjennom dialog og refleksjon, veiledningsøvelser og gruppearbeid belyses muligheter og utfordringer knyttet til temaer som kunnskaps- og læringssyn, holdninger og verdier, kommunikasjon, relasjon og etikk.

H22: Det kreves godkjent profesjonsutdanning som barnehagelærer, grunnskolelærer eller lærer i videregående skole og minimum 2 års praksis som lærer eller annet relevant pedagogisk arbeid etter endt utdanning. (Deltidsstillinger regnes om til heltid for å dekke kravet om 2 år heltids praksis). I særlige tilfeller kan opptak foretas for personer med annen relevant profesjonsutdanning på bachelornivå.

Søkere må dokumentere et ansettelsesforhold i en skole eller barnehage. Hvis du ikke er ansatt må du dokumentere at du har mulighet til å gjennomføre praksis ved en skole eller barnehage mens du gjennomfører videreutdanningen. Ansettelsesforhold og praksis dokumenteres med en stemplet og signert attest fra arbeidsgiver. Søkere som har et ansettelsesforhold i en skole eller barnehage prioriteres.

Kunnskap

Ved gjennomført studium skal studenten:

  • ha bred kunnskap om veiledningens betydning for læring og utvikling av egen yrkesprofesjon
  • ha inngående kunnskap om skolen og barnehagen som system - organisasjon, struktur og kultur
  • ha bred kunnskap om kommunikasjon og etiske vurderinger omkring forhold som knytter seg til veiledningen
  • ha kunnskap om veiledning som strategi for å utvikle profesjonell læringskultur

Ferdigheter

Ved gjennomført studium skal studenten:​

  • kunne bruke relevante metoder, planlegge, begrunne, gjennomføre og forholde seg kritisk og analytisk i rollen som veileder
  • kunne analysere og fortolke en situasjon, for deretter tilpasse og lede veiledning som støtte og hjelp til å forstå og utvikle praksis
  • videreutvikle ferdigheter i å støtte og utfordre studenter/ nyutdannede lærere innen saksfelt, tema eller utfordringer de ønsker veiledning på

Generell kompetanse

Ved gjennomført studium skal studenten:

  • kunne kritisk reflektere over veiledning som bidrag til utvikling og nyorientering av barnehagen og skolens pedagogiske praksis
  • kunne kritisk vurdere og anvende relevante forskning som grunnlag for kvalifisert veiledning
  • kunne anvende kunnskap om nyutdanna lærere og barnehagelæreres utfordringer i overgangen utdanning - yrke

Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur.

Lærere og skolerådgivere kan søke Utdanningsdirektoratetom vikar-/stipendordning for å ta studiet. Søknadsfrist er 1. mars. Du velger "Annet studietilbud" i søkeportalen. (I tillegg søker du opptak hos Nord universitet).

Obligatorisk

Studiet er nett- og samlingsbasert, og har 8 samlingsdager organisert i en og todagerssamlinger. 5 samlingsdager er med fysisk oppmøte på studiestedet, mens de resterende 3 er digitale samlinger. Kravet om obligatorisk oppmøte gjelder for både fysiske og digitale samlinger.

Studiet vektlegger studentaktive arbeidsmåter og dialog. Undervisningen veksler mellom dialogbaserte forelesninger, gruppearbeid og veiledningsøvelser knyttet til studentenes egne erfaringer og behov. Det forutsettes at studenten er aktør i de læringsaktiviteter som studiet tilrettelegger. Arbeidskrav gis mellom samlingene.

Aktiv deltakelse og samarbeid mellom studentene er en forutsetning for å kunne oppnå emnets læringsutbytter. Den gir en kompetanse som studentene ikke kan tilegne seg på annet vis.

Kun studenter opptatt til studiet har adgang til samlingene. Dette begrunnes særlig i at det i studiet tas opp reelle saker og caser som er klausulert.

Evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser. Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringsystem.

Samlet vurdering

  • Obligatorisk deltakelse (OD):Det er krav om minimum 80% deltakelse på emnets undervisning totalt. Vurderes til godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren.
  • Arbeidskrav (AK). Vurderes til godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren.
  • Oppgave (OP): Individuell, skriftlig. Karakterregel A-F. Teller 100/100 av karakteren.

OD og AK må være godkjent for å få endelig karakter i emnet.

Alle

Med overlapp menes en faglig likhet mellom emner med samme faginnhold. Du vil derfor få følgende reduksjon i studiepoeng om du har tatt emner som er angitt under:

MEV511 - Veilederutdanning for praksislærere og mentorer - modul 1 - 15 Studiepoeng

PE339L - Veilederutdanning for praksislærere og mentorer - modul 1 - 15 Studiepoeng