Emnebeskrivelse for 2022/23
Veilederutdanning for praksislærere og mentorer - modul 2
PED7002
Emnebeskrivelse for 2022/23

Veilederutdanning for praksislærere og mentorer - modul 2

PED7002
Emnet bygger videre på temaer som omhandler veiledning som fag, som ble berørt på i modul 1. Veiledning som skapende prosesser samt veiledningens etiske forutsetninger står sentralt. I studiet legges det stor vekt på utvikling av egen veileder- eller mentorrolle gjennom praksis, refleksjon, diskusjon og litteraturstudier.

Det kreves godkjent profesjonsutdanning som barnehagelærer, grunnskolelærer eller lærer i videregående skole og minimum 2 års praksis som lærer eller annet relevant pedagogisk arbeid etter endt utdanning. (Deltidsstillinger regnes om til heltid for å dekke kravet om 2 år heltids praksis). I særlige tilfeller kan opptak foretas for personer med annen, relevant profesjonsutdanning på bachelornivå. For øvrig stilles krav om bestått eksamen fra Veilederutdanning for praksislærere og mentorer - modul 1 15 sp eller tilsvarende veilederutdanning på til sammen 15 stp.

Søkere må dokumentere et ansettelsesforhold i en skole eller barnehage. Hvis du ikke er ansatt må du dokumentere at du har mulighet til å gjennomføre praksis ved en skole eller barnehage mens du gjennomfører videreutdanningen. Ansettelsesforhold og praksis dokumenteres med en stemplet og signert attest fra arbeidsgiver. Søkere som har et ansettelsesforhold i en skole eller barnehage prioriteres.

Bestått studiet Veilederutdanning for praksislærere og mentorer - modul 1 (15 sp) eller tilsvarende - jf. opptakskrav

Kunnskaper

Etter fullført utdanning skal studentene ha avansert :

  • Kunnskap om vitenskapelig teori knyttet til veiledning og deltagende arbeidsformer i ulike typer kontekster.
  • Kunnskap om utfordringer og muligheter knyttet til veiledning, kommunikasjon og samspill
  • Kunnskap om nyere forskning om utfordringer lærerstudenter og nyutdannede lærere møter i overgangen fra utdanning til yrke

Ferdigheter

Etter fullført utdanning skal studentene ha oppnådd ferdigheter i å:

  • Planlegge, begrunne, gjennomføre og kritisk analysere og diskutere veiledning, kommunikasjonsprosesser og læringsprosesser
  • Støtte og utfordre veisøker, lærerstudenter og nyutdannede på de sakene, temaene eller utfordringene de ber om veiledning på
  • Gjøre bruk av relevante, situasjonstilpassa arbeidsmåter innen et faglig utviklingsarbeid på selvstendig vis

Generell kompetanse

Etter fullført utdanning skal studenten kunne:

  • Forholde seg kritisk og analytisk til faglige, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger
  • Gjøre bruk av sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder og ta del i utviklingsoppgaver og prosjekter knyttet til eget profesjonsområde
  • Beskrive faglige problemstillinger på en analytisk måte og sammenfatte en situasjonsforståelse på en åpen, kritisk måte

Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur.

Lærere og skolerådgivere kan søke Utdanningsdirektoratet om vikar-/stipendordning for å ta studiet. Søknadsfrist er 1. mars. Du velger "Annet studietilbud" i søkeportalen. (I tillegg søker du opptak hos Nord universitet).

Obligatorisk

Dialogbaserte forelesninger, gruppearbeid og veiledningsøvelser knyttet til kandidatenes egne erfaringer og behov i rollen som veileder og mentor på individ, gruppe og systemnivå.

Aktiv deltakelse og samarbeid mellom studentene både under samlingene og i mellomperiodene er en forutsetning for å kunne oppnå emnets læringsutbytte.

Studentene skal gjennomføre to planlagte veiledninger mellom samlingene i løpet av semesteret.

Det gis oppgaver og øvelser som skal gjennomføres på eget arbeidssted. Veiledning knyttet til praksis - «veiledning på veiledning» - gis av emneansvarlig på samlinger.

Alle undervisnings- og eksamensaktivitetene, beskrevet under, må være bestått/godkjent for å få emnet som helhet bestått.

  • Obligatorisk deltakelse (OD):Det er krav om minimum 80% deltakelse på emnets undervisning totalt. Vurderingsuttrykk: Godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren.
  • Arbeidskrav (AK). Vurderingsuttrykk: Godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren.
  • Praksis (PR): Gjennomføring av veiledning i praksisfeltet. Vurderingsuttrykk: Bestått/ ikke bestått. Teller 0/100 av karakteren.
  • Utviklingsoppgave (OP): Skriftlig individuelt arbeid knyttet til praksis. Vurderingsuttrykk: Karakter A-F, der A er beste karakter og F er ikke bestått. Teller 100/100 av karakteren.

OD, PR og AK må være godkjent for å få endelig karakter i emnet.

Alle hjelpemidler

Med overlapp menes en faglig likhet mellom emner med samme faginnhold. Du vil derfor få følgende reduksjon i studiepoeng om du har tatt emner som er angitt under:

MEV521 - Veileder-og mentorutdanning 2 - 15 Studiepoeng

PE345L - Veilederutdanning for praksislærere og mentorer - modul 2 - 15 Studiepoeng