Veilederutdanning for praksislærere og mentorer - modul 2
Emnet bygger videre på temaer som omhandler veiledning som fag, som ble berørt i modul 1. Veiledning som skapende prosesser samt veiledningens etiske forutsetninger står sentralt. I studiet legges det stor vekt på utvikling av egen veileder- eller mentorrolle gjennom praksis, refleksjon, diskusjon og litteraturstudier.
Fullført og bestått profesjonsutdanning som barnehagelærer, grunnskolelærer eller lærer i videregående skole.
Andre profesjonsutdanninger på bachelornivå kan kvalifisere, som vernepleiere, barnevernspedagoger, sosialt arbeid, eller tilsvarende bachelorgrader.
Minimum 2 års praksis som lærer eller annet relevant pedagogisk arbeid etter endt utdanning. Deltidsstillinger regnes om til heltid for å dekke kravet om 2 år heltids praksis
Ansettelsesforhold i en skole eller barnehage. Hvis du ikke er ansatt, må du dokumentere at du har mulighet til å gjennomføre praksis ved en skole eller barnehage mens du gjennomfører videreutdanningen.
Ansettelsesforhold og praksis dokumenteres med en stemplet og signert attest fra arbeidsgiver.
Les om hvordan du dokumenterer opptakskrav her: https://www.nord.no/studier/opptak/dokumentasjon
Rangering:
Hvis det er flere kvalifiserte søkere enn studieplasser, rangerer vi søkerne etter følgende kriterier i prioritert rekkefølge:
1. Ansatte i skole- og barnehage i Namdalsregionen
2. Ansatte i skole- og barnehage i andre geografiske områder
3. Kvalifiserte søkere som ikke er ansatt i skole eller barnehage, men som har dokumentert tilgang til praksisplass
Kunnskap
Studenten
- Har avansert kunnskap om vitenskapelig teori knyttet til veiledning og deltagende arbeidsformer i ulike typer kontekster.
- Har inngående kunnskap om utfordringer og muligheter knyttet til veiledning, kommunikasjon og samspill
- Har inngående kunnskap om nyere forskning om utfordringer studenter og nyutdannede møter i overgangen fra utdanning til yrke
Ferdigheter
Studenten
- Kan kritisk analysere, begrunne og reflektere over ulike veiledningsformer, kommunikasjonsprosesser og læreprosesser
- Kan bruke relevante veiledningsformer for å støtte og utfordre veisøker, studenter og nyutdannede på de sakene, temaene eller utfordringene de ber om veiledning på
- Kan gjennomføre situasjonstilpassa arbeidsmåter innen et faglig utviklingsarbeid på selvstendig vis
Generell kompetanse
Studenten
- Kan analysere relevante faglige, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger og sammenfatte en situasjonsforståelse på en åpen, kritisk og selvstendig måte
- Kan anvende egen forskningsbaserte kunnskaper og ferdigheter på nye områder og ta del i utviklingsoppgaver og prosjekter knyttet til eget profesjonsområde
- Kan formidle omfattende selvstendig arbeid og behersker fagområdets uttrykksformer
Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur.
Det forutsettes at studentene disponerer egen bærbar PC. Ved behov for digital kommunikasjon i studiet, inngår webkamera og hodetelefoner som del av standard tilbehør. Studentene må selv dekke kostnader til dette. Se gjeldende kravspesifikasjoner under «IT-tjenester» på Nord universitetet sine nettsider
Lærere og skolerådgivere kan søke Utdanningsdirektoratet om vikar-/stipendordning for å ta studiet. Husk at Nord universitet også har veilederutdanning for praksislærere og mentorer modul 3 (30 stp.) som også kan inngå i søknaden om vikar-/stipend. Søknadsfrist er 1. mars. Du velger "Annet studietilbud" i søkeportalen. (I tillegg søker du opptak hos Nord universitet).
Emnet er nett- og samlingsbasert, og har 9 samlingsdager organisert i en- og todagers samlinger. 3 dager gjennomføres på nett og 6 dager gjennomføres fysisk i Namsos som to-dagers samlinger.
Læringsaktiviteten veksler mellom dialogbaserte forelesninger, gruppearbeid og veiledningsøvelser knyttet til kandidatenes egne erfaringer og behov i rollen som veileder og mentor på individ, gruppe og systemnivå. Arbeidskrav gis mellom samlingene.
Aktiv deltakelse og samarbeid mellom studentene både under samlingene og i mellomperiodene er en forutsetning for å kunne oppnå emnets læringsutbytte. Det kreves 80% deltakelse på studiet.
Kun studenter opptatt til studiet har adgang til samlingene. Dette begrunnes særlig i at det i studiet tas opp reelle saker og caser som er klausulert.
Samlet vurdering
- Obligatorisk deltakelse (OD): Det er krav om minimum 80% deltakelse på emnets undervisning totalt. Vurderingsuttrykk: Godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren.
- Arbeidskrav (AK). Vurderingsuttrykk: Godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren.
- Oppgave (OP): Skriftlig individuelt arbeid knyttet til praksis. Vurderingsuttrykk: Karakter A-F, der A er beste karakter og F er ikke bestått. Teller 100/100 av karakteren.
OD og AK må være godkjent for å få endelig karakter i emnet.
Alle hjelpemidler
Unntak: Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.
