Emnebeskrivelse for 2022/23
Pedagogikk og elevkunnskap 1A, 1-7
PEL1001
Emnebeskrivelse for 2022/23

Pedagogikk og elevkunnskap 1A, 1-7

PEL1001
Pedagogikk og elevkunnskap skal bidra til at studenten erfarer progresjon, helhet og sammenheng i møtet mellom praksis, fag og pedagogikk. Emnet gir en innføring i didaktikk, læring og lærerrollen. I det første studieåret vil fokus være på utvikling av den reflekterte lærer med et kritisk perspektiv på sin egen praksis.
Opptak til studieprogrammet.
Ingen utover opptakskravet.

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om skolens mandat og formål
  • har kunnskap om sentrale didaktiske prinsipp som er aktuelle i begynneropplæring og undervisning forøvrig
  • har brei kunnskap om varierte arbeids- og vurderingsformer for elevene
  • har kunnskap og innsikt i hvordan egen atferd, kommunikasjon og holdninger kan påvirke i møte med elever, kollegaer og foreldre
  • har brei kunnskap om hvordan kompetanse i samhandling og grunnleggende ferdigheter kan bidra til å øke læringen for elevene
  • har kunnskap om hvordan praktiske, skapende og estetiske læreprosesser kan påvirke helse, trivsel og læring
  • har brei kunnskap om elevenes læring med hensyn til motivasjon, mening og livsglede

Ferdigheter

Studenten:

  • kan planlegge og gjennomføre systematisk observasjon og analysere data fra observasjonen
  • kan anvende fagbegrep og begrunne sine didaktiske valg i teori om begynneropplæring, læring og undervisning
  • kan anvende forskningsbasert kunnskap til å utøve god klasseledelse og utvikle et trygt og inkluderende læringsmiljø for elevene
  • kan samarbeide med kollegaer om planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning og læring
  • kan fra tidlig i studiet anvende vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning for elevene med utgangspunkt i eksisterende rammefaktorer og gjeldende læreplanverk
  • kan på et reflektert og faglig grunnlag være i dialog med eleven og deres foresatte om elevenes trivsel, læring og helhetlige utvikling
  • har personlig og profesjonell verdibevissthet som grunnlag for utvikling av et pedagogisk grunnsyn i sin utvikling i rollen som lærer
Semesteravgift og pensumlitteratur.
Obligatorisk

Lærerstudiet er et profesjonsstudium der aktiv deltakelse og samarbeidslæring står sentralt. All semesterplan- og timeplanfestet virksomhet i PEL-faget er derfor obligatorisk. Undervisningen vil bli gjennomført i samlet kull, klasser og grupper.

Studiet er organisert slik at undervisning og læring kan foregå på mange læringsarena som forelesninger, nettmøter, kollokviegrupper, seminargrupper, praksis eller diskusjonsforum. I tillegg er selvstudium en vesentlig del av læringsaktiviteten i faget.

Veiledning inngår som en sentral del av undervisnings- og læringsprosessen. Ved å ta i bruk ulike arbeidsmåter må studentene selv være aktive, problematiserende og problemløsende.

Aktiv deltakelse og samarbeid mellom studentene er en forutsetning for å kunne oppnå emnets læringsutbytter.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveisevaluering og sluttevaluering). Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Sammensatt vurdering - Alle delene må være godkjent/bestått før man får karakter i emnet.

Obligatorisk deltakelse - minimum 80%, teller 0/100 av karakteren, karakterregel: godkjent/ikke godkjent

Arbeidskrav, 3 arbeider, teller 0/100 av karakteren, muntlig/skriftlig individuelt/gruppe,

karakterregel: godkjent/ikke godkjent.

Hjemmeeksamen: Individuell 5 dager, teller 100/100 av karakteren. Karakterregel: A-F