Pedagogikk og elevkunnskap 2, 1-7
KUNNSKAPER
Kandidaten
- har kunnskap om den norske og samiske skolen som samfunnsinstitusjon i et historisk perspektiv, skolens rammefaktorer og styringsstruktur
- har inngående kunnskap om skolen som kompleks organisasjon, organisasjonslæring og pedagogisk utviklingsarbeid
- har kunnskap om den betydning demokrati og profesjonelt fellesskap har for skoleutvikling
- har inngående læreplanforståelse og kan drøfte utfordringer i realiseringen av gjeldende læreplan og øvrige styringsdokumenter
- har inngående kunnskap om fellesskapets betydning for elevenes læring og utvikling
- har avansert kunnskap om elevens danning i et pluralistisk samfunn (inngår i RLE-modulen)
FERDIGHETER:
Kandidaten
- kan legge til rette for samhandling i klasser og grupper på 1.-7. trinn og i ettertid kritisk analysere aktiviteten i lys av fellesskap og læring
- kan anvende forskningsbasert og erfaringsbasert kunnskap til å arbeide systematisk med skolens læringsfellesskap og psykososiale miljø
- kan planlegge og delta i forskningsbaserte utviklings- og endringsprosesser i skolen, både individuelt og i samarbeid med andre, og vurdere disse kritisk i lys av skolens mandat og ulike pedagogiske grunnsyn
- kan kritisk analysere og anvende skolens verdigrunnlag (inngår i RLE-modulen)
- kan identifisere og drøfte profesjonsetiske spørsmål forankret i etisk teori (inngår i RLE-modulen)
GENERELL KOMPETANSE
Kandidaten
- kan kritisk analysere og delta i samfunnsdebatter om skoleutvikling og utdanningspolitikk
- kan skape engasjement og være til inspirasjon for å utløse skapervilje og meningsdannelse hos elever
- kan identifisere og analysere utfordringer i skolehverdagen i en pluralistisk skole og utnytte muligheter den gir (inngår i RLE-modulen)
Lærerstudiet er et profesjonsstudium der aktiv deltakelse og samarbeidslæring står sentralt. All semesterplan- og timeplanfestet virksomhet i PEL-faget er derfor obligatorisk. Undervisningen vil bli gjennomført i samlet kull, klasser og grupper.
Studiet er organisert slik at undervisning og læring kan foregå på mange læringsarena som forelesninger, nettmøter, kollokviegrupper, seminargrupper, praksis eller diskusjonsforum. I tillegg er selvstudium en vesentlig del av læringsaktiviteten i faget.
Veiledning inngår som en sentral del av undervisnings- og læringsprosessen. Ved å ta i bruk ulike arbeidsmåter må studentene selv være aktive, kritiske og problemløsende.
I emnet inngår en modul om religion, livssyn og etikk (RLE) tilsvarende 10 poeng.
Sammensatt vurdering - Alle delene må være godkjent/bestått før man får karakter i emnet.
Obligatorisk deltagelse: Obligatorisk deltakelse på all timeplanlagt undervisning. Krav om tilstedeværelse på minst 80 % av undervisningen. Vurdering: Godkjent/ikke godkjent. Må være godkjent for å kunne få endelig karakter i emnet.
Arbeidskrav: 4 arbeider, hvor 1 arbeid ligger under RLE-delen. Teller 0/100 av karakteren, muntlig/skriftlig individuelt/gruppe, vurdering: Godkjent/ikke godkjen
Skriftlig skoleeksamen: Individuell, skriftlig oppgave (7. semester): 8 timers skoleeksamen. Teller 25 % av endelig karakter.Gradert karakter A-F.
Mappe: Tidspunkt 8. semester. 2 arbeider som samlet vurderes med karakter A - F, beste A, ikke bestått F.
Arbeidene er knyttet til RLE modulen i emnet. (Teller 35 % av endelig sluttkarakter i emnet).
Muntlig eksamen: Tidspunkt 8. semester Muntlig eksamen i gruppe. (Teller 40 % av endelig sluttkarakter i emnet). Gradert karakter A-F.