Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2025/26)
Praksis 2. studieår PPU
PRA1010
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2025/26)

Praksis 2. studieår PPU

PRA1010

I fjerde semester er det 20 dager praksis. Innholdet skal knyttes opp mot pedagogikk og fagdidaktikk slik at studentene utvikler sin profesjonskunnskap gjennom både teori- og erfaringsbasert refleksjon.

Praksis gjennomføres sammenhengende gjennom fire uker i vårsemesteret. Praksis skal være veiledet, vurdert og variert. Denne praksisperioden gjennomføres hovedsakelig i videregående opplæring. For studenter på PPU-A, kan denne perioden gjennomføres i grunnskolen, eller andre skoleslag hvor dette er faglig relevant.

Dette er siste praksisperiode i utdanningen. Det forventes stor grad av selvstendighet i undervisningssituasjoner og høy grad av refleksjon rundt didaktiske valg og begrunnelser. Videre skal studentene opparbeide en helhetlig forståelse av lærerens arbeid og skolens oppgaver.

Generelle retningslinjer for praksis i lærerutdanningene.

Emnet er for studenter tatt opp på PPU. Krav om bestått praksis 1. studieår (PRA1009).
Bestått praksis 1. studieår

Etter endt studium skal studenten ha tilegnet seg følgende kunnskaper, ferdigheter og kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om skolen som organisasjon og samfunnsinstitusjon
  • har kunnskap om hvordan lokalt arbeidsliv, kultur og samfunnsliv kan benyttes i opplæringa
  • har kunnskap om ulike måter utviklingsarbeid kan gjennomføres på i skolen
  • har kunnskap om entreprenørielle læreprosesser, nytenking, kreativitet og innovasjon knyttet til fag- og yrkesopplæring

Ferdighet

Studenten:

  • kan lede og vurdere læreprosesser i ulike læringsfellesskap
  • kan selvstendig og sammen med andre planlegge, gjennomføre og vurdere egen undervisning
  • kan bruke og reflektere over varierte og profesjonsfaglige og yrkesrelevante arbeidsmåter og læremidler
  • kan bruke og henvise til relevante forskningsresultater for å treffe begrunnede valg og gjennomføre systematisk yrkesdidaktisk og pedagogisk utviklingsarbeid
  • kan planlegge og evaluere møter og utviklingssamtaler med elever og foresatte

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan evaluere egen og andres praksis med referanse til teori og forskning og bidra til profesjonsfaglig og yrkespedagogisk utvikling i skolen
  • har innsikt i egen utvikling som lærer, og kan analysere egen lærerkompetanse og behov for kompetanseheving
  • har endrings- og utviklingskompetanse for å møte fremtidens behov i skole, arbeids- og samfunnsliv

Semesteravgift og pensumlitteratur.

Det må påregnes kostnader i forbindelse med reise til og fra praksis. Studenter som må reise over 100 km en vei fra semesterregistrert adresse til praksisstedet har krav på bo- og reisestøtte. Nord universitet yter tilskudd etter gjeldende regelverk.

Obligatorisk

Emnet gjennomføres i sin helhet som praksisopplæring i skole. Studentens oppgave er å være en aktiv og interessert deltaker i praksis og ta sitt ansvar i veiledningen. Studenten skal delta i undervisning i klasserommet minimum 12 timer (45 min) pr uke. Undervisning må her forstås i bred forstand. Det kan omfatte selvstendig undervisning, tolærer, og veiledning av elever på ulike læringsarenaer. Utover dette skal studenten delta i forberedelser og etterarbeid, møter, vurderingsarbeid og kollegasamarbeid. Det må påberegnes møter/arbeid på ettermiddagstid.

Progresjon må fortsatt tilpasses studentens tidligere erfaring, men det forventes stor grad av selvstendig lærerarbeid i denne perioden.

Oppmerksomheten skal være rettet mot lærerens helhetlige rolle i skolesamfunnet og på skolens organisering og opplæringens plass i samfunnet.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveisevaluering og sluttevaluering). Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem

Fjerde semester: Fire uker praksis:  Studenten skal i siste praksisperiode i større grad ta et selvstendig ansvar for gjennomføring av undervisning og ha et blikk for helheten i opplæringen, jamfør læringsutbyttebeskrivelsene i emnet. 

Studenten skal delta i minimum 10-12 timer (45 minutter) i undervisningssituasjoner. Å delta vil her omfatte både å observere, være tolærer og å ha ansvar for undervisningen, men med økende selvstendig ansvar for hele undervisningssituasjonen. Undervisning må her forstås i bred forstand og omfatter både lærerstyrt undervisning, veiledning av elever på ulike læringsarenaer og bør utfordre studenten på å variere undervisnings-, arbeids- og vurderingsformer.   Utover de 10-12 timene skal studenten delta på aktiviteter som inngår i læreryrket og få kjennskap til lærerens og skolens totale aktivitet.

Studenten skal erfare et selvstendig opplæringsansvar mot slutten av perioden. 

Praksislærer skal fylle ut vurderingsskjema og signere det sammen med student.

Etter endt praksisperiode skal studenten levere i Canvas : vurderingsskjema og refleksjonsnotat med logg.

Studenter som er tilsatt i skolen må ha minimum 50 % av praksis på annen skole enn egen arbeidsplass.

Emnet har to skriftlige arbeidskrav (AK) som vurderes godkjent/ikke-godkjent. En logg med oversikt over tilstedeværelse i praksis og ett refleksjonsnotat skrevet på bakgrunn av gitt oppgavetekst. Alle arbeidskrav må være godkjent for å få endelig karakter i emnet.

Praksis (PR) vurderes av praksislærer i en sluttvurdering. Vurdering gis på eget vurderingsskjema som skal signeres av både student og praksislærer.

Praksis vurderes med bestått/ikke bestått (SV) ut fra læringsutbyttebeskrivelsene i emnet. Praksis er 100 % obligatorisk og alt fravær må tas igjen. Dette gjelder også ved sykdom.

Ingen

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.