Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2023/24)
Praksisopplæring 1. studieår. 2. praksisperiode;1 Barns utvikling, leik og læring og Samfunn, religion, livssyn og etikk
PRA1028
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2023/24)

Praksisopplæring 1. studieår. 2. praksisperiode;1 Barns utvikling, leik og læring og Samfunn, religion, livssyn og etikk

PRA1028
Praksisopplæring 2. periode; omhandler kunnskapsområdene "Barns utvikling leik og læring "og "Samfunn, religion, livssyn og etikk". Dette er et integrert praksisemne, første studieår i studieprogrammet Bachelor barnehagelærerutdanning.

Praksis er variert og skal sikre at studenten får erfaring med ulike sider ved barnehagelæreryrket i et barnehagefelt preget av endring, mangfold og kompleksitet.  

Praksisopplæring og fagstudiene skal sammen bidra til at studentene utvikler kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.  

Praksis skal binde sammen de ulike delene i utdanninga, forberede studenten til arbeid i barnehage og til å forstå barns situasjon i familie og samfunn. Praksisopplæringa er en integrert del av de ulike kunnskapsområdene i utdanninga.  

Overordnet perspektiv for praksisopplæringa i første studieår er  ledelse av seg selv og barnet.  

Studenten skal gjøre seg kjent med, og rette seg etter de lover og regler som gjelder for universitetet og praksisbarnehagen.  

Studenten skal anonymisere alle skriv når det gjelder barn og foreldre. Ved bruk av videoopptak, fotografier, lydopptak o.l. må det innhentes spesiell tillatelse fra barnets foreldre/foresatte. Oppbevaring av opptakene må skje i henhold til konsesjonsbestemmelsen for barnehagen.  

«Erklæring om taushetsplikt» underskrives av studenten ved studiestart og innleveres i Servicekontoret.Om nødvendig skriver studenten også under "Erklæring om taushetsplikt" på  praksisplassen. 

Opptak skjer på bakgrunn av generell studiekompetanse eller realkompetanse etter gjeldende regler.

Det kreves godkjent politiattest.

Det kreves bestått praksis 1.periode.

Opptak skjer på bakgrunn av generell studiekompetanse eller realkompetanse etter gjeldende regler.

Det kreves godkjent politiattest.

Det kreves bestått praksis 1.periode.

Overordnede læringsutbytter som gjelder alle praksisperioder: 

Kunnskaper. Kandidaten

  • Har kjennskap til barnehagens samfunnsmandat og evne til å initiere og takle endringer og til å kunne prege utviklingen i barnehagen
  • Viser evne til å reflektere over barnehagens verdigrunnlag, egne og andres holdninger og væremåte
  • Ser sammenheng mellom teori og praksis og kan å bruke faglitteratur og relevant teori i alle arbeidsoppgaver
  • Har evne til å lede allsidig pedagogisk arbeid, med hovedvekt på barns danning, lek og læring

Ferdigheter. Kandidaten

  • Kan planlegge, gjennomføre og vurdere pedagogisk arbeid i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • Kar evne til kontakt og samspill med enkeltbarn, barn i gruppe og voksne
  • Har leder- og samarbeidsevner overfor personalgrupper, foreldre/foresatte og andre samarbeidspartnere samt kunnskap om styrerens oppgaver

Generell kompetanse.Kandidaten

  • Har evne til å reflektere over etiske utfordringer i yrket
  • Har evne til selvvurdering og ansvar for egen læring
  • Viser ansvar for å følge opp arbeidsplan og avtaler

Læringsutbytter som gjelder spesielt for 2.praksisperiode:

"Ledelse av seg selv og barn"

Kunnskap. Kandidaten

  • Har kunnskap om observasjon og refleksjon som forutsetning for didaktisk arbeid
  • Har kunnskap om lek som fenomen i barndommen og som en arena for utforsking, vennskap og samspill mellom barn.
  • Har kunnskap om pedagogisk ledelse.
  • Har kunnskap om barnehagens verdigrunnlag
  • Har kunnskap om samfunnsutvikling med vekt på velferdsstaten, barndom, barnehage og familie i historisk, nåtid og framtidig perspektiv.
  • Har kunnskap om barns rettigheter og lovgivning, forskrifter

Ferdigheter. Kandidaten

  • Viser evne til ledelse av seg selv i møte med praksisbarnehagen.
  • Vise evne til å planlegge og gjennomføre faglige aktiviteter med barnegrupper og kritisk vurdere egen pedagogisk ledelse og praksis
  • Viser evne til å anvende observasjon som redskap for refleksjon over seg selv, barns væremåter og deres omsorgs-, leke- og læringsbehov.
  • Viser evne til å legge til rette for variert lek og utvikle gode samspillsmønstre sammen med barn.
  • Viser evne til å reflektere over hva pedagogisk ledelse i møte med barn og barnegrupper innebærer.

Generell kompetanse. Kandidaten

  • Viser evne til å lede allsidig pedagogisk arbeid, men hovedvekt på barns utvikling, danning, lek og læring
  • Viser evne til å samarbeide med barnehagens personale, barn og barns foresatte.
Semester avgift og pensumlitteratur. Det må påregnes noe kostnader i forbindelse med reise til og fra praksis. Nord universitet yter tilskudd til reiseutgifter etter gjeldende vedtak.
Obligatorisk

Det forutsettes at den enkelte student følger dokumentet Praksishåndboka og setter seg inn i hvilke krav og forventninger som stilles.

Dette omfatter blant annet:

  •  Møter
  •  Frammøte
  • Rutiner ved tvil om bestått praksis
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser. Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringsystem.

Omfang av 2. praksisperiode: 20 dager i 2. semester.

Studenten har til vanlig samme praksisbarnehage i begge periodene i 1. studieår.Nord universitet tildeler praksisplasser i kommuner som universitetet har samarbeidsavtaler med.

Studenten skal gjøre seg kjent med Praksishåndbok og rette seg etter de lover og regler som gjelder for Nord universitet og praksisbarnehagen.

Studenten skal anonymisere alle skriv når det gjelder barn og foreldre. Ved bruk av videoopptak, fotografier, lydopptak o.l. må det innhentes spesiell tillatelse fra barnets foreldre/foresatte. Oppbevaring av opptakene må skje i henhold til konsesjonsbestemmelsen for barnehagen.

«Erklæring om taushetsplikt» underskrives av studenten ved studiestart og innleveres i Servicekontoret.Om nødvendig skriver studenten også under "Erklæring om taushetsplikt" på praksisplassen.

2.praksisperiode. 2.semester.

"Ledelse av seg selv og barnet"

Arbeidsoppgave 1. Vurderes og godkjennes av praksislærer.

  • Videreutvikle Praksiskontrakt (avklare forventninger, arbeidsplan for perioden, veiledning)
  • Samtale med styrer. Referat godkjennes av styrer / daglig leder.

    • Tema: Flerkulturelt arbeid og mangfold.
  • Referat fra møter.
  • Refleksjoner over et valgt tema fra hver veiledningsamtale
  • Egen midtveisevaluering.
  • Egen sluttvurdering.

Arbeidsoppgave 2. Vurderes og godkjennes av praksislærer.

  • Observasjon (erfaring med både systematisk og usystematisk observasjon).
  • Didaktisk planlegging av pedagogisk aktivitet /-er - med utgangspunkt i didaktisk relasjonsmodell.
  • Pedagogisk ledelse.

    • Student beskriver en situasjon hvor hen har opptrådt som leder. Refleksjon sammen med praksislærer; kjennetegn på ledelse og lederegenskaper.

Arbeidsoppgave 3. Vurderes og godkjennes av praksislærer

Refleksjonsnotat knyttet til læringsutbytter, egen profesjonrolle og pedagogisk grunnsyn.

Veiledning.

Å være en veisøker. Uformell og formell veiledning mellom praksislærer og student, med fokus på å styrke studentens kunnskap innenfor veiledning.

Vurdering.

Det skal være en løpende vurdering, i samråd med studenten underveis i praksis.Vurdering skjer med utgangspunkt i studentens praktiske og teoretiske arbeid i praksisperioden. Det er krav om 100 % tilstedeværelse i praksis.

Alle oppgaver skal være godkjente og tilgjengelig i Canvas etter gjeldende frist.

Endelig vurdering; Praksis, individuell, karakterskala Bestått / ikke bestått, teller 100%

Utdanningsinstitusjon og barnehagen er likeverdige læringsarenaer med et felles ansvar for innhold, kvalitet, progresjon og vurdering i praksis.

I følge «Forskrift om studier og eksamen ved Nord universitet» har studenter rett til å framstille seg til praksisopplæring to ganger. Ved andre gangs ikke bestått til samme praksis skal studieretten inndras. Studenter som ikke har bestått, avbrutt eller har gyldig fravær fra praksis, må som hovedregel fremstille seg til ny praksis ved neste ordinære gjennomføring.

Studenten kan fullføre det påbegynte semesteret, men får deretter ett års opphold i ordinært studieløp. Ny praksisperiode gjennomføres neste gang ordinær praksis organiseres, normalt påfølgende studieår.

.