Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Praksisopplæring 2. studieår, 5. periode; Natur, helse og bevegelse og Kunst, kultur og kreativtet
PRA2014
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Praksisopplæring 2. studieår, 5. periode; Natur, helse og bevegelse og Kunst, kultur og kreativtet

PRA2014

Praksis er en obligatorisk del av barnehagelærerutdanninga.

Praksisopplæring 5.periode; omhandler kunnskapsområdene "Natur, helse og bevegelse" og "Kunst, kultur og kreativitet" Dette er et integrert praksisemne, andre studieår i studieprogrammet Bachelor barnehagelærerutdanning, heltid.

Overordnet perspektiv for praksisopplæringa i andre studieår er ledelse av barn og medarbeidere.

Praksis er variert og skal sikre at studenten får erfaring med ulike sider ved barnehagelæreryrket i et barnehagefelt preget av endring, mangfold og kompleksitet.

Praksisopplæring og kunnskapsområdene skal sammen bidra til at studentene utvikler kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.

Praksis skal binde sammen de ulike delene i utdanninga, forberede studenten til arbeid i barnehage og til å forstå barns situasjon i familie og samfunn. Praksisopplæringa er en integrert del av de ulike kunnskapsområdene i utdanninga.

Bestått 3. og 4.praksisperiode.

Det kreves godkjent politiattest.

Bestått 3. og 4.praksisperiode.

Det kreves godkjent politiattest.

Overordnede mål for praksis 2. studieår

Studenten skal utvikle ulike sider ved barnehagelærerrollen, som å:

  • framtre som en reflektert pedagogisk leder og fagperson
  • lede og veilede barnehagepersonalet i forbindelse med formelle og uformelle aktiviteter med barnegrupper, og kritisk vurdere egen pedagogiske ledelse og praksis
  • vise relasjonskompetanse og kunne reflektere kritisk over egen rolle i kommunikasjon og samarbeid med foresatte og kollegaer
  • reflektere over barnehagen som leke-, lærings- og danningsarena

Læringsutbytter som gjelder spesielt for 5.praksisperiode:

Kunnskap.

Studenten

  • Har kunnskap om barns motoriske utvikling, helsefremmende og forebyggende arbeid og barns fysiske og psykiske helse
  • Har kunnskap om barns estetiske læreprosesser, estetiske virkemidler, arbeidsmåter, materialer, instrumenter, verktøy og teknologi i musikk, drama og forming

Ferdigheter

Studenten

  • Kan legge til rette for varierte og stimulerende miljø som gir rom for utfordring, mestring og læring, med utgangspunkt i barns individuelle forutsetninger
  • Kan lede og veilede estetiske læringsprosesser med barn og voksne, og ivareta barns egne skapende uttrykk.

Generell kompetanse

Studenten

  • Kan ta hensyn til ulike kulturelle perspektiv i arbeidet med kunnskapsområdet, herunder samisk kultur
  • Forstår barnehagelærerens betydning som deltaker og rollemodell og evner å inkludere alle barna i estetiske læringsprosesser og helsefremmende aktivitet.
Semester avgift og pensumlitteratur.Det må påregnes noe kostnader i forbindelse med reise til og fra praksis. Nord universitet yter tilskudd til reiseutgifter etter gjeldende vedtak. Se informasjonsside om praksis for mer informasjon.
Obligatorisk

Praksisforberedelse knyttet til kunnskapsområdene.

Pedagogisk aktivitet sammen med barn og personalet i barnehagen.

Gjennom hele praksisopplæringa vil det være en uformell og formell veiledning mellom praksislærer og student, med fokus på å styrke studentens kunnskap innenfor veiledning.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser. Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringsystem.

Omfang av 5. praksisperiode : 20 dager i 4. semester.

Studentene har til vanlig samme praksisbarnehage i begge periodene i 2. studieår. Nord universitet tildeler praksisplasser i kommuner som universitetet har samarbeidsavtaler med.

Studenten skal gjøre seg kjent med Praksishåndbok og rette seg etter de lover og regler som gjelder for Nord universitet og praksisbarnehagen.

Studenten skal anonymisere alle skriv når det gjelder barn og foreldre. Ved bruk av videoopptak, fotografier, lydopptak o.l. må det innhentes spesiell tillatelse fra barnets foreldre/foresatte. Oppbevaring av opptakene må skje i henhold til konsesjonsbestemmelsen for barnehagen.

«Erklæring om taushetsplikt» underskrives av studenten ved studiestart og innleveres i Servicekontoret.Om nødvendig skriver studenten også under "Erklæring om taushetsplikt" på praksisplassen.

Praksis

  • Obligatorisk deltagelse. Det er krav om 100% tilstedeværelse i praksis.
  • Sammensatt vurdering - alle delene må være godkjent / bestått for å få karakter i emnet.
    • Utgangspunkt i studentens praktiske og teoretiske arbeid i praksisperioden, Teoretisk og praktisk gjennomføring av oppgaver knyttet til læringsutbyttene
  • Alle oppgaver gjennomføres individuelt og vurderes av praksislærer

Oppgave 1.

  • Videreutvikle praksiskontrakt (avklare forventninger, arbeidsplan for perioden, veiledning)
  • Samtale med styrer/ daglig leder. Referat godkjennes av styrer / daglig leder.
    • Tema: Samarbeid med foreldre og eksterne partnere.
  • Referat fra møter og veiledning
  • Midtveisvurdering.
  • Egen sluttvurdering

Oppgave 2.

  • Observasjon med utgangspunkt i systematisk og usystematisk observasjon.
  • Didaktisk planlegging av pedagogisk aktivitet/-er, med utgangspunkt i didaktisk relasjonsmodell og modell for skapende prosesser. .
  • Planlegge, gjennomføre og vurdere et prosjektarbeid.
  • Planlegge, gjennomføre og vurdere aktiviteter som fremmer en helsefremmende barnehage
  • Pedagogisk ledelse: studenten har 5 lederdager, derav minst 3 dager sammenhengende.
    • Ledelse av barn og medarbeidere
    • Veiledning av medarbeidere

Oppgave 3.

  • Refleksjonsnotat knyttet til læringsutbytter, egen profesjonrolle og pedagogisk grunnsyn.

Alle oppgavene skal være godkjente og tilgjengelig i Canvas etter gjeldende frist.

Endelig vurdering; Praksis, individuell, karakterskala Bestått / ikke bestått, teller 100%

Utdanningsinstitusjon og barnehagen er likeverdige læringsarenaer med et felles ansvar for innhold, kvalitet, progresjon og vurdering i praksis.

I følge «Forskrift om studier og eksamen ved Nord universitet» har studenter rett til å framstille seg til praksisopplæring to ganger. Ved andre gangs ikke bestått til samme praksis skal studieretten inndras. Studenter som ikke har bestått, avbrutt eller har gyldig fravær fra praksis, må som hovedregel fremstille seg til ny praksis ved neste ordinære gjennomføring.

Studenten kan fullføre det påbegynte semesteret, men får deretter ett års opphold i ordinært studieløp. Ny praksisperiode gjennomføres neste gang ordinær praksis organiseres, normalt påfølgende studieår.