Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Praksisopplæring 3. studieår, 6. periode; Fordypning
PRA2015
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Praksisopplæring 3. studieår, 6. periode; Fordypning

PRA2015

Praksis er en obligatorisk del av barnehagelærerutdanninga.

Praksisopplæring 6.periode; omhandler fordypning. Dette er et integrert praksisemne, tredje studieår i studieprogrammet Bachelor barnehagelærerutdanning; heltid.

Overordnet perspektiv for praksisopplæringa i tredje studieår er ledelse av barn og barnehagen.

Praksis er variert og skal sikre at studenten får erfaring med ulike sider ved barnehagelæreryrket i et barnehagefelt preget av endring, mangfold og kompleksitet.

Praksisopplæring og kunnskapsområdene skal sammen bidra til at studentene utvikler kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.

Praksis skal binde sammen de ulike delene i utdanninga, forberede studenten til arbeid i barnehage og til å forstå barns situasjon i familie og samfunn. Praksisopplæringa er en integrert del av de ulike kunnskapsområdene i utdanninga.

Bestått praksis andre studieår.

Det kreves godkjent politiattest.

Bestått praksis andre studieår.

Det kreves godkjent politiattest.

Overordnede mål for praksis 3. studieår

Studenten skal utvikle ulike sider ved barnehagelærerrollen, som å:

  • i stor grad fremstå som barnehagelærer og kunne reflektere rundt slike sider ved profesjonsutøvelsen generelt og fordypningen spesielt
  • kunne lede barnehagen som lærende organisasjon
  • øke sin generelle pedagogiske lederkompetanse
  • kunne legge til rette for et miljø som fremmer og ivaretar lek

Læringsutbytter som gjelder spesielt for 6.praksisperiode:

Kunstmøter og profesjonsetikk

Studenten

  • skal kunne arbeide med estetiske og filosofiske problemstillinger med barn.
  • skal kunne planlegge, strukturere og skape miljøer som inviterer barn til estetiske opplevelser, undring, utforskning, skaperglede og lek.
  • skal kunne lede barnegrupper i estetiske prosesser

Friluftsliv, natur og nærmiljø og profesjonsetikk

Studenten

  • skal kunne kartlegge og analysere et naturområde i nærmiljøet til barnehagen og kunne bruke dette i et fag-didaktisk opplegg
  • skal kunne planlegge, gjennomføre og vurdere et fag-didaktisk opplegg med barn med utgangspunkt i rammeplan for barnehagens fagområder "natur, miljø og teknologi" og "kropp, bevegelse, mat og helse"

NIP Nordic and International Perspectives on Teaching an Learning

Areas of knowledge

  • knowledge about contrastive elements in attitudes to education, teaching and learning
  • knowledge about pedagogical leadership as a positional and distributed phenomena in the context of Norwegian early childhood education (ECE)
  • knowledge about view of children and childhood in different educational systems

Skills

  • identify, compare and contrast attitudes and ethical questions to childhood, teaching and learning in own culture and other cultures
    • apply relevant research about kindergarten teachers’ leadership with children, and the leadership of kindergartens, in their own practical and theoretical reflections
  • plan, carry out and evaluate practice teaching in accordance with practice supervisor

General competence

  • acknowledge the value of intercultural understanding
  • acknowledge the value of outdoor learning and friluftsliv in education
  • be able to reflect upon one's own culture and other cultures' perspectives on teaching and learning

Mangfold og mestring

Studenten

  • har videreutviklet sin kunnskap, innsikt og forståelse om flerkulturelle og språklige prosesser til profesjonskunnskap som kan nyttiggjøres innenfor ulike pedagogiske forståelser og rammer i innovasjonsarbeid i barnehage og skole
  • har etisk og faglig innsikt og handlingskompetanse i anvendelsen av faglig kartlegging og metodeanvendelse i samarbeid med barn, elever og lærere
  • kan benytte sin faglige kunnskap kritisk, kreativ og reflekterende til synlig og flerkulturell pedagogisk virksomhet som ivaretar kulturarven så vel fra urbefolkningen som de nasjonale minoritetene og majoritetsbefolkningen.
  • har grunnleggende toleranse, interesse og respekt for barns og elevers og samarbeidspartneres bakgrunn uansett kulturell, religiøs eller livssynsmessig tilhørighet.

Utefag

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere prosjekter i barnehagen knyttet til utefag.
  • kan anvende sin kunnskap og erfaring med ledelse, refleksjon og veiledning til å undersøke, forstå og videreutvikle arbeid med barn i natur.
  • kan utveksle faglige synspunkter og erfaringer med andre og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
  • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger og kan vurdere egne kunnskaper og ferdigheter i forhold til dette.

Kreativt og skapende arbeid

Studenten

  • har evne til å skape inne- og uterom som inviterer barn til estetiske opplevelser, undring, fordypning, utforsking, skaperglede og lek.
  • har evne til å utvikle sine ferdigheter i bruk av materialer, redskaper og teknikker i eget skapende arbeid, og utforske disse sammen med barn i planlagte og spontane situasjoner.
  • er medskaper, deltaker og rollemodell i barns skapende virksomhet.
Semester avgift og pensumlitteratur.Det må påregnes noe kostnader i forbindelse med reise til og fra praksis. Nord universitet yter tilskudd til reiseutgifter etter gjeldende vedtak. Se informasjonsside om praksis for mer informasjon.
Obligatorisk

Praksisforberedelse knyttet til kunnskapsområdene.

Pedagogisk aktivitet sammen med barn og personalet i barnehagen.

Gjennom hele praksisopplæringa vil det være en uformell og formell veiledning mellom praksislærer og student, med fokus på å styrke studentens kunnskap innenfor veiledning.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser. Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringsystem.

Omfang av 6. praksisperiode høst: 10 dager i 5. semester.

Studentene har til vanlig samme praksisbarnehage i begge periodene i 3. studieår. Nord universitet tildeler praksisplasser i kommuner som universitetet har samarbeidsavtaler med.

Studenten skal gjøre seg kjent med Praksishåndbok og rette seg etter de lover og regler som gjelder for Nord universitet og praksisbarnehagen.

Studenten skal anonymisere alle skriv når det gjelder barn og foreldre. Ved bruk av videoopptak, fotografier, lydopptak o.l. må det innhentes spesiell tillatelse fra barnets foreldre/foresatte. Oppbevaring av opptakene må skje i henhold til konsesjonsbestemmelsen for barnehagen.

«Erklæring om taushetsplikt» underskrives av studenten ved studiestart og innleveres i Servicekontoret.Om nødvendig skriver studenten også under "Erklæring om taushetsplikt" på praksisplassen.

Praksis

  • Obligatorisk deltagelse. Det er krav om 100% tilstedeværelse i praksis.
  • Sammensatt vurdering - alle delene må være godkjent / bestått for å få karakter i emnet.
    • Utgangspunkt i studentens praktiske og teoretiske arbeid i praksisperioden, Teoretisk og praktisk gjennomføring av oppgaver knyttet til læringsutbyttene
  • Alle oppgaver gjennomføres individuelt og vurderes av praksislærer

Oppgave 1.

  • Presentasjonsbrev av seg selv sendes praksisbarnehagen
  • Videreutvikle praksiskontrakt (avklare forventninger, arbeidsplan for perioden, veiledning)
  • Samtale med styrer/ daglig leder. Referat godkjennes av styrer / daglig leder
    • Tema knyttes til den aktuelle fordypningen
  • Referat og refleksjoner fra møter og veiledning
  • Egen sluttvurdering

Oppgave 2.

  • Systematisk og / eller usystematisk observasjon av barnegruppe og det fysiske miljøet ute og inne.
  • Planlegge, gjennomføre og reflektere grundig over et fag- didaktisk opplegg der det konkret framgår hvordan fagene i fordypningen er anvendt.
  • Ledelse av barn og barnehage

Oppgave 3.

  • Refleksjon over egen profesjonsrolle med vekt på etiske problemstillinger.

Alle oppgavene skal være godkjente og tilgjengelig i Canvas etter gjeldende frist.

Endelig vurdering; Praksis, individuell, karakterskala Bestått / ikke bestått, teller 100%

Utdanningsinstitusjon og barnehagen er likeverdige læringsarenaer med et felles ansvar for innhold, kvalitet, progresjon og vurdering i praksis.

I følge «Forskrift om studier og eksamen ved Nord universitet» har studenter rett til å framstille seg til praksisopplæring to ganger. Ved andre gangs ikke bestått til samme praksis skal studieretten inndras. Studenter som ikke har bestått, avbrutt eller har gyldig fravær fra praksis, må som hovedregel fremstille seg til ny praksis ved neste ordinære gjennomføring.

Studenten kan fullføre det påbegynte semesteret, men får deretter ett års opphold i ordinært studieløp. Ny praksisperiode gjennomføres neste gang ordinær praksis organiseres, normalt påfølgende studieår.