Praksis 3. studieår, 7. periode; Ledelse, samarbeid og utvikling
Praksis er en obligatorisk del av barnehagelærerutdanninga.
Praksisopplæring 7.periode; omhandler kunnskapsområde "Ledelse, samarbeid og utvikling" Dette er et integrert praksisemne, tredje studieår i studieprogrammet Bachelor barnehagelærerutdanning, heltid.
Overordnet perspektiv for praksisopplæringa i tredje studieår er ledelse av barn og barnehagen.
Praksis er variert og skal sikre at studenten får erfaring med ulike sider ved barnehagelæreryrket i et barnehagefelt preget av endring, mangfold og kompleksitet.
Praksisopplæring og kunnskapsområdene skal sammen bidra til at studentene utvikler kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.
Praksis skal binde sammen de ulike delene i utdanninga, forberede studenten til arbeid i barnehage og til å forstå barns situasjon i familie og samfunn. Praksisopplæringa er en integrert del av de ulike kunnskapsområdene i utdanninga.
Emnet er forbeholdt studenter på bachelor barnehagelærerutdanning.
Det kreves godkjent politiattest.
Det kreves bestått praksis 6.periode.
Det kreves godkjent politiattest.
Overordnede mål for praksis 3. studieår
Studenten skal utvikle ulike sider ved barnehagelærerrollen, som å:
- i stor grad fremstå som barnehagelærer og kunne reflektere rundt slike sider ved profesjonsutøvelsen generelt og fordypningen spesielt
- kunne lede barnehagen som lærende organisasjon
- øke sin generelle pedagogiske lederkompetanse
- kunne legge til rette for et miljø som fremmer og ivaretar lek
Læringsutbytter som gjelder spesielt for 7.periode:
Kunnskap
Studenten
- Har kunnskap om ulike ledelses- og organisasjonsteorier
- Har kunnskap om personalledelse, profesjonsetikk og maktforhold innenfor et mangfoldig barnehagemiljø
- Har kunnskap om hvordan egen ledelse påvirker samarbeidsprosesser mellom barn, foresatte, medarbeidere og eksterne instanser
Ferdigheter
Studenten
- Kan initiere til eller videreutvikle pågående utviklingsarbeid i barnehagen og kritisk vurdere den prosessen man har vært en del av.
- Kan motivere til, veilede i og kritisk reflektere over lek - og læringsprosesser i barnehagen.
- Kan samarbeide med medarbeidere, foresatte og eksterne samarbeidspartnere til barnets beste.
Generell kompetanse:
Studenten
- Kan lede pedagogisk arbeid og ta beslutninger som fører til utvikling av barnehagen som lærende organisasjon.
Praksisforberedelse knyttet til kunnskapsområdene.
Pedagogisk aktivitet sammen med barn og personalet i barnehagen.
Gjennom hele praksisopplæringa vil det være en uformell og formell veiledning mellom praksislærer og student, med fokus på å styrke studentens kunnskap innenfor veiledning.
Omfang av 7. praksisperiode vår: 15 dager i 6. semester.
Studentene har til vanlig samme praksisbarnehage i begge periodene i 3. studieår. Nord universitet tildeler praksisplasser i kommuner som universitetet har samarbeidsavtaler med.
Studenten skal gjøre seg kjent med Praksishåndbok og rette seg etter de lover og regler som gjelder for Nord universitet og praksisbarnehagen.
Studenten skal anonymisere alle skriv når det gjelder barn og foreldre. Ved bruk av videoopptak, fotografier, lydopptak o.l. må det innhentes spesiell tillatelse fra barnets foreldre/foresatte. Oppbevaring av opptakene må skje i henhold til konsesjonsbestemmelsen for barnehagen.
«Erklæring om taushetsplikt» underskrives av studenten ved studiestart og innleveres i Servicekontoret.Om nødvendig skriver studenten også under "Erklæring om taushetsplikt" på praksisplassen.
Praksis
For å bestå praksis må studenten etter en helhetsvurdering ha oppnådd læringsutbyttet for praksisemnet, ha 100% oppmøte, samt gjennomført og fått godkjent alle oppgavene.
Fravær fra praksis eller manglende godkjenning av oppgaver vil i seg selv medføre ikke bestått. Studenter som får ikke bestått i praksis må gjennomføre ny praksis i sin helhet.
Alle oppgaver gjennomføres individuelt og vurderes av praksislærer.
Praksisoppgavene skal ha fokus på observasjon, didaktikk, pedagogisk ledelse og veiledning.