Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Praksisopplæring 3. studieår, 7. periode; Ledelse, samarbeid og utvikling
PRA2016
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Praksisopplæring 3. studieår, 7. periode; Ledelse, samarbeid og utvikling

PRA2016

Praksis er en obligatorisk del av barnehagelærerutdanninga.

Praksisopplæring 7.periode; omhandler kunnskapsområde "Ledelse, samarbeid og utvikling" Dette er et integrert praksisemne, tredje studieår i studieprogrammet Bachelor barnehagelærerutdanning, heltid.

Overordnet perspektiv for praksisopplæringa i tredje studieår er ledelse av barn og barnehagen.

Praksis er variert og skal sikre at studenten får erfaring med ulike sider ved barnehagelæreryrket i et barnehagefelt preget av endring, mangfold og kompleksitet.

Praksisopplæring og kunnskapsområdene skal sammen bidra til at studentene utvikler kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.

Praksis skal binde sammen de ulike delene i utdanninga, forberede studenten til arbeid i barnehage og til å forstå barns situasjon i familie og samfunn. Praksisopplæringa er en integrert del av de ulike kunnskapsområdene i utdanninga.

Bestått praksis 6.praksisperiode.

Det kreves godkjent politiattest.

Bestått praksis 6.praksisperiode.

Det kreves godkjent politiattest.

Overordnede mål for praksis 3. studieår

Studenten skal utvikle ulike sider ved barnehagelærerrollen, som å:

  • i stor grad fremstå som barnehagelærer og kunne reflektere rundt slike sider ved profesjonsutøvelsen generelt og fordypningen spesielt
  • kunne lede barnehagen som lærende organisasjon
  • øke sin generelle pedagogiske lederkompetanse
  • kunne legge til rette for et miljø som fremmer og ivaretar lek

Læringsutbytter som gjelder spesielt for 7.praksisperiode:

Kunnskap

Studenten

  • Har kunnskap om ulike ledelses- og organisasjonsteorier
  • Har kunnskap om personalledelse, profesjonsetikk og maktforhold innenfor et mangfoldig barnehagemiljø
  • Har kunnskap om hvordan egen ledelse påvirker samarbeidsprosesser mellom barn, foresatte, medarbeidere og eksterne instanser

Ferdigheter

Studenten

  • kan identifisere områder som krever utviklingsarbeid og se hvordan strukturelle og kulturelle forhold legger rammer for ledelse og utviklingsarbeid
  • Kan lede, planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere et avgrenset utviklingsarbeid i barnehagen selvstendig og i samarbeid med andre
  • Kan motivere til, veilede i og kritisk reflektere over lek - og læringsprosesser i barnehagen.
  • Kan samarbeide med medarbeidere, foresatte og eksterne samarbeidspartnere til barnets beste.

Generell kompetanse:

Studenten

  • Kan lede pedagogisk arbeid og ta beslutninger som fører til utvikling av barnehagen som lærende organisasjon.
Semester avgift og pensumlitteratur. Det må påregnes noe kostnader i forbindelse med reise til og fra praksis. Nord universitet yter tilskudd til reiseutgifter etter gjeldende vedtak.Se informasjonsside om praksis for mer informasjon.
Obligatorisk

Praksisforberedelse knyttet til kunnskapsområdene.

Pedagogisk aktivitet sammen med barn og personalet i barnehagen.

Gjennom hele praksisopplæringa vil det være en uformell og formell veiledning mellom praksislærer og student, med fokus på å styrke studentens kunnskap innenfor veiledning.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser. Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringsystem.

Omfang av 7. praksisperiode vår: 15 dager i 6. semester.

Studentene har til vanlig samme praksisbarnehage i begge periodene i 3. studieår. Nord universitet tildeler praksisplasser i kommuner som universitetet har samarbeidsavtaler med.

Studenten skal gjøre seg kjent med Praksishåndbok og rette seg etter de lover og regler som gjelder for Nord universitet og praksisbarnehagen.

Studenten skal anonymisere alle skriv når det gjelder barn og foreldre. Ved bruk av videoopptak, fotografier, lydopptak o.l. må det innhentes spesiell tillatelse fra barnets foreldre/foresatte. Oppbevaring av opptakene må skje i henhold til konsesjonsbestemmelsen for barnehagen.

«Erklæring om taushetsplikt» underskrives av studenten ved studiestart og innleveres i Servicekontoret.Om nødvendig skriver studenten også under "Erklæring om taushetsplikt" på praksisplassen.

Praksis

  • Obligatorisk deltagelse. Det er krav om 100% tilstedeværelse i praksis.
  • Sammensatt vurdering - alle delene må være godkjent / bestått for å få karakter i emnet.
    • Utgangspunkt i studentens praktiske og teoretiske arbeid i praksisperioden, Teoretisk og praktisk gjennomføring av oppgaver knyttet til læringsutbyttene
  • Alle oppgaver gjennomføres individuelt og vurderes av praksislærer

Oppgave 1.

  • Praksiskontrakt (avklare forventninger, arbeidsplan for perioden, veiledning)
  • Samtale med styrer/ daglig leder. Referat godkjennes av styrer / daglig leder
    • Tema: Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid i barnehagen
  • Referat fra møter som ledes av studenten.
  • Egen midtveisvurdering
  • Egen sluttvurdering

Oppgave 2.

  • Usystematisk og systematisk observasjon knyttet til planlegging av utviklingsarbeid
  • Didaktisk planlegging av et avgrenset utviklingsarbeid i samråd med praksislærer
  • Pedagogisk ledelse
  • Overtakelsespraksis av avdeling eller barnehage
    • Overta som pedagogisk leder i 10 dager.
    • Gjennomføre et utviklingsarbeid (ta utgangspunkt i barnehagens egne planer)
    • Veilede medarbeidere

Oppgave 3.

  • Refleksjonsnotat knyttet til pedagogisk grunnsyn og profesjonsrolle.

Alle oppgavene skal være godkjente og tilgjengelig i Canvas etter gjeldende frist.

Endelig vurdering; Praksis, individuell, karakterskala Bestått / ikke bestått, teller 100%

Utdanningsinstitusjon og barnehagen er likeverdige læringsarenaer med et felles ansvar for innhold, kvalitet, progresjon og vurdering i praksis.

I følge «Forskrift om studier og eksamen ved Nord universitet» har studenter rett til å framstille seg til praksisopplæring to ganger. Ved andre gangs ikke bestått til samme praksis skal studieretten inndras. Studenter som ikke har bestått, avbrutt eller har gyldig fravær fra praksis, må som hovedregel fremstille seg til ny praksis ved neste ordinære gjennomføring.

Studenten kan fullføre det påbegynte semesteret, men får deretter ett års opphold i ordinært studieløp. Ny praksisperiode gjennomføres neste gang ordinær praksis organiseres, normalt påfølgende studieår.