Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
4. praksisperiode
PRA2055
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

4. praksisperiode

PRA2055
Praksis, 4. praksisperiode, Alternativ praksis.
Alternativ praksis knyttes ikke bare til grunnopplæringen, men kan også være annen opplæring og formidling knyttet til faglig og kulturelt arbeid med barn, unge og voksne. Det vil for mange være naturlig å koble praksisperioden opp mot valg av fag 2 (60 stp) eller fag 2 (30 stp) og fag 3 (30 stp).

Emnet er forbeholdt studenter på lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, musikk

Det er også krav om at tidligere praksisperioder er bestått før du får adgang til emnet.

Den veiledede praksisopplæringa i første og andre studieår må være bestått for at studentene skal kunne fortsette å følge utdanninga inneværende studieår

Kunnskaper

Studenten

  • har avansert kunnskap om læring, læreprosesser, arbeidsmåter, læremidler og vurderingsformer som særpreger musikkfaget og andre aktuelle fag (fag 2 og 3)
  • har inngående kunnskap om samspillet mellom elever og mellom elev og lærer, om skoleledelse, klasseledelse, teamarbeid og skole-hjemsamarbeid

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke forskningsbasert kunnskap som grunnlag for utvikling og som bakgrunn for læring og tilpasset opplæring
  • kan bruke et bredt utvalg arbeidsmåter og læremidler i undervisningen og på ulike læringsarenaer
  • kan bruke ulike vurderingsmåter for å fremme læring, elevmedvirkning og lærelyst
  • kan anvende ulike utrykk, former og teknikker i praktisk, utøvende og skapende arbeid og har spesialiserte ferdigheter i masterfaget

Generell kompetanse

Studenten

  • kan vurdere ulike skoleslag i forhold til samfunnsmandatet
  • kan drøfte undervisning, læring og fag i lys av aktuelle læreplaner og profesjonsetiske perspektiver
  • kan reflektere over egen og andres praksis i lys av teori og forskning
  • har innsikt i grunnleggende ferdigheters betydning for læring av fag og elevenes forståelse av fagkunnskap
  • kan initiere og ivareta et samarbeid mellom skole og hjem, og med arbeids- ,samfunns- og kulturliv og andre aktører som er relevante for skolens virksomhet.

Det må påregnes noe kostnad i forbindelse med reise til og fra praksis. Nord universitet yter tilskudd til reiseutgifter etter gjeldende vedtak.

Relevant støttelitteratur:

Forskrift om egenbetaling ved universiteter og høyskolerRetningslinjer for egenbetaling ved Nord Universitet

Retningslinjer for økonomisk tilskudd til studenter somgjennomfører praksisstudier ved Nord universitet

Praksisemne, alternativ praksis

Gruppevis praksisarbeid ved ulike skoler og institusjoner

Sentrale aktiviteter/ metoder: Observasjon, planlegging, gjennomføring og evaluering

Perioden kan kobles opp mot fag 2/ fag 3, men også opp mot annet kulturelt arbeid med barn, unge og voksne

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveisevaluering og sluttevaluering). Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem

Nord universitet tildeler praksisplasser i kommuner som institusjonen har samarbeidsavtaler med.

Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag omfatter totalt 130 dager veiledet, variert og vurdert praksis. I sjette semester gjennomføres det 15 dager alternativ praksisopplæring. Praksisdagene skal gjennomføres i en sammenhengende periode på 3 uker.

Det skal være progresjon i praksisopplæringa og den skal ha en integrerende funksjon i utdanninga. Veiledning og vurdering av praksis er et felles ansvar for faglærer, praksislærer og rektor ved praksisskolen. Utvikling av studentens kompetanse knyttet til det å være lærer, skjer i et gjensidig forhold mellom praksisarena og undervisningsarena.

Løpende skikkethetsvurdering av alle studenter skal foregå gjennom hele studiet både i den teoretiske og den praktiske delen av studiet, og inngå i en helhetsvurdering av studentens forutsetninger for å kunne fungere i yrket.

Praksis vurderes til Bestått/Ikke bestått.

For å bestå praksis må studenten etter en helhetsvurdering ha oppnådd læringsutbyttet for praksisemnet, ha100% oppmøte, samt gjennomført og fått godkjent alle oppgaver som tilfaller praksisperioden. Fravær fra praksis eller manglende godkjenning av oppgaver vil i seg selv medføre ikke bestått. Studenter som får ikke bestått i praksis må gjennomføre ny praksis i sin helhet.

Oppgaver som tilfaller praksisperioden:

  • Innlevering om forventninger til praksis, leveres digitalt i læringsplattform
  • Innlevering av egenevaluering, leveres digitalt i læringsplattform

Oppgavene vurderes av aktuell faglærer.

På vitnemålet slås karakterene i alle praksisemnene sammen til èn karakter i praksisopplæring.

Den veiledede praksisopplæringa i studieåret må være bestått for at studentene skal kunne fortsette å følge utdanninga påfølgende studieår.

Ny/Utsatt eksamen:

I følge "Forskrift om studier og eksamen ved Nord universitet" har studenter rett til å framstille seg til praksisopplæring to ganger. Ved Ikke bestått på første forsøk må studenten vente til neste gang samme praksisperiode gjennomføres for å framstille seg til nytt forsøk. Studenten må skriftlig melde seg opp til ny praksis ved studiestart. Ny praksis gjennomføres etter de samme retningslinjene som ordinær praksis. Studenten vil få en skriftlig melding om Ikke bestått.