Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
5. praksisperiode
PRA2056
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

5. praksisperiode

PRA2056
I tredje studieår, sjette semester, er det 5 dager observasjonspraksis i videregående skole

I tredje studieår, sjette semester, er det 5 dager observasjonspraksis i videregående skole. Innholdet skal knyttes opp mot pedagogikk og didaktikk, slik at studentene utvikler sin profesjonskunnskap gjennom teori, observasjon og refleksjon.

Det skal være progresjon i praksisopplæringa og den skal ha en integrerende funksjon i faglærerutdanninga. Veiledning og vurdering av praksis er et felles ansvar for faglærere, praksislærere og rektor ved praksisskolen. Utvikling av studentens kompetanse knyttet til det å være lærer skjer i et gjensidig forhold mellom praksisarena og undervisningsarena

Emnet er forbeholdt studenter på lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, musikk

Det er også krav om at tidligere praksisperioder er bestått før du får adgang til emnet.

Den veiledede praksisopplæringa i første og andre studieår må være bestått for at studentene skal kunne fortsette å følge utdanninga inneværende studieår.

Kunnskaper Studenten

  • har kunnskap om samspillet mellom elever og mellom elev og lærer, om skoleledelse, klasseledelse, teamarbeid og skole-hjemsamarbeid
  • har kunnskap om skolen som organisasjon og samfunnsinstitusjon og lokale og nasjonale kvalitetssystem
  • Har kunnskap om struktur, hovedområder og organisering i videregående opplæring

Ferdigheter Studenten

  • kan alene og sammen med andre vurdere opplæring og undervisning
  • kan beherske ulike vurderingssituasjoner og gjennomføre egenvurdering blant elevene
  • kan identifisere atferd som er utfordrende for elevenes læring og drøfte måter dette kan håndteres på

Generell kompetanse

  • kan drøfte undervisning, læring, fag og elever i lys av aktuelle læreplaner og profesjonsetiske perspektiver
  • kan reflektere over undervisningssituasjoner i lys av teori og forskning
  • har innsikt i grunnleggende ferdigheters betydning for læring av fag og elevenes forståelse av fagkunnskap
  • kan samhandle med kolleger, skoleledelse og andre offentlige instanser og aktører i og utenfor skolen

Det må påregnes noe kostnad i forbindelse med reise til og fra praksis. Nord universitet yter tilskudd til reiseutgifter etter gjeldende vedtak.

Relevant støttelitteratur:

Forskrift om egenbetaling ved universiteter og høyskolerRetningslinjer for egenbetaling ved Nord Universitet

Retningslinjer for økonomisk tilskudd til studenter somgjennomfører praksisstudier ved Nord universitet

Praksisemne
I denne perioden vil hovedfokus ligge på observasjon og refleksjoner/ erfaringer basert på observasjon av undervisning.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveisevaluering og sluttevaluering). Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem

Nord universitet tildeler praksisplasser i kommuner som institusjonen har samarbeidsavtaler med.

Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag omfatter totalt 130 dager veiledet, variert og vurdert praksis. I sjette semester gjennomføres det 5 dager observasjonspraksis i videregående opplæring i vårsemesteret.

Det skal være progresjon i praksisopplæringa og den skal ha en integrerende funksjon i utdanninga. Veiledning og vurdering av praksis er et felles ansvar for faglærere, praksislærere og rektor ved praksisskolen. Utvikling av studentens kompetanse knyttet til det å være lærer, skjer i et gjensidig forhold mellom praksisarena og undervisningsarena.

I tillegg til den veiledede praksisen kommer ulike typer ikke- veiledet praksis knyttet til de enkelte undervisningsfag.

Eksempler på slik praksis kan være observasjoner, datainnsamlinger og utprøvinger i skolen.

Løpende skikkethetsvurdering av alle studenter skal foregå gjennom hele studiet både i den teoretiske og den praktiske delen av studiet, og inngå i en helhetsvurdering av studentens forutsetninger for å kunne fungere i yrket.

Praksis vurderes til Bestått/Ikke bestått.

For å bestå praksis må studenten etter en helhetsvurdering ha oppnådd læringsutbyttet for praksisemnet, ha 100 % oppmøte, samt gjennomført og fått godkjent alle oppgaver som tilfaller praksisperioden. Fravær fra praksis eller manglende godkjenning av oppgaver vil i seg selv medføre ikke bestått. Studenter som får ikke bestått i praksis må gjennomføre ny praksis i sin helhet.

Oppgaver som tilfaller praksisperioden:

  • Innlevering om forventninger til praksis og inntrykk etter observasjonsuke leveres digitalt i læringsplattform

Oppgavene vurderes av aktuell faglærer.

På vitnemålet slås karakterene i alle praksisemnene sammen til èn karakter i praksisopplæring.

Den veiledede praksisopplæringa i studieåret må være bestått for at studentene skal kunne fortsette å følge utdanninga påfølgende studieår.

Ny/Utsatt eksamen:

I følge "Forskrift om studier og eksamen ved Nord universitet" har studenter rett til å framstille seg til praksisopplæring to ganger. Ved Ikke bestått på første forsøk må studenten vente til neste gang samme praksisperiode gjennomføres for å framstille seg til nytt forsøk. Studenten må skriftlig melde seg opp til ny praksis ved studiestart. Ny praksis gjennomføres etter de samme retningslinjene som ordinær praksis. Studenten vil få en skriftlig melding om Ikke bestått.