Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
7. praksisperiode
PRA5008
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

7. praksisperiode

PRA5008

Studenten skal i fjerde studieår, sjuende semester, ha 15 dager med praksisopplæring i kulturskolen.

Praksis skal være veiledet og vurdert.

Tema for praksisopplæringa er kulturskolen som organisasjon, lærerarbeidet og lærerens tilrettelegging for instrumentalopplæring.

Sentralt er:

Planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning, pedagogisk tilrettelegging i møte med elever; metoder i læringsarbeidet individuelt og i grupper, utøvende og relasjonelle ferdigheter som grunnlag for læring, og kreative og skapende prosesser

Emnet er forbeholdt studenter på lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, musikk

Det er også krav om at tidligere praksisperioder er bestått før du får adgang til emnet.

Den veiledede praksisopplæringa forrige semester må være bestått for at studentene skal kunne fortsette å følge utdanninga inneværende studieår.

KUNNSKAPER

Studenten

  • har forståelse for og er i stand til å delta i en drøfting av kulturskolelærerens rolle
  • har kunnskap om læring, læreprosesser, arbeidsmåter, læremidler og vurderingsformer i kulturskolen
  • har erfarings- og praksisbasert kunnskap
  • har forståelse for og kan drøfte utøvende og relasjonelle ferdigheter som grunnlag for læring
  • har god forståelse av musikkdidaktisk og utøvende tenkning
  • har kunnskap om lærerens rolle som kulturformidler

FERDIGHETER

Studenten

  • kan alene eller sammen med andre planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i kulturskolen
  • kan anvende musikkfaglig kunnskap på tvers av fagområdene i eget arbeid og i virksomhet med elever i ulik alder og med ulik ferdighet i musikk
  • kan bruke ulike vurderingsmåter for å fremme læring, elevmedvirkning og lærelyst
  • kan bruke vurdering som del av læringsarbeidet og legge til rette for elevenes egenvurdering
  • kan utvikle mål for opplæringen og vurdere elevenes måloppnåelse
  • kan motivere og veilede elevene, og tilpasse opplæringen til elevenes evner og anlegg, interesser og deres sosiale og kulturelle bakgrunn
  • kan være en tydelig leder og lede læringsarbeid for ulike elever, samt kunne veilede i kollegafellesskap
  • kan identifisere atferd som er utfordrende for elevenes læring og drøfte måter dette kan håndteres på

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • kan drøfte undervisning og læring, fag og elever i lys av aktuelle læreplaner og profesjonsetiske perspektiver
  • kan reflektere over egen og andres praksis i lys av teori og forskning
  • kan motta og bruke tilbakemeldinger på egen praksis på en konstruktiv måte og kunne veilede kollegaer
  • har innsikt i grunnleggende ferdigheters betydning for læring av fag og elevenes forståelse av fagkunnskap
  • kan vurdere og kritisk reflektere over egen lærerkompetanse og eget læringsbehov, og
  • kan ivareta kravene til helse, miljø og sikkerhet innenfor eget fagområde og i lærerprofesjonen for øvrig
  • kan samhandle med kolleger, skoleledelse, foresatte og andre offentlige instanser og aktører i og utenfor skolen

Det må påregnes noe kostnad i forbindelse med reise til og fra praksis. Nord universitet yter tilskudd til reiseutgifter etter gjeldende vedtak.

Relevant støttelitteratur:

Forskrift om egenbetaling ved universiteter og høyskolerRetningslinjer for egenbetaling ved Nord Universitet

Retningslinjer for økonomisk tilskudd til studenter somgjennomfører praksisstudier ved Nord universitet

FORBEREDELSE AV PRAKSIS

Oppstartsmøte og samtaler med praksislærer i forkant av oppstart for praksisperioden

GJENNOMFØRING AV PRAKSIS

  • 1 uke observasjonspraksis, deretter 10 dager ukentlig punktpraksis
  • Observasjon av praksislærers og medstudenters undervisning
  • Planlegging og gjennomføring av egne undervisningsøkter, alene og sammen med medstudenter
  • Evaluering av både egne og medstudenters undervisningsøkter.

VEILEDNING

I praksisperioden skal studenten ha inntil 10 timer veiledning pr uke. Veiledningen skal gis både individuelt og i gruppe, og har til hensikt å støtte opp om læring og utvikling hos den enkelte student. Det skal gjennomføres en individuell midtevaluering og sluttevaluering i praksisperioden.

OPPGAVEINNLEVERING

Det er 3 oppgaver knyttet til praksisperioden:

  • Forventningsoppgave
  • Fagoppgave
  • Egenevalueringsoppgave

Disse oppgavene er knyttet til profesjonsfaget.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveisevaluering og sluttevaluering). Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem

Nord universitet tildeler praksisplasser i kommuner som institusjonen har samarbeidsavtaler med.

Lærerutdanning for praktiske og estetiske fag tilbyr 130 dager veiledet, variert og vurdert praksis. I sjuende semester gjennomføres det 20 dager praksisopplæring i kulturskolen. Perioden starter med 5 dager (en uke) observasjonspreget praksis. Deretter gjennomføres praksis som punktpraksis, med inntil 2 ukentlig undervisningsdager i omtrent 10 uker. Det skal være progresjon i praksisopplæringa og den skal ha en integrerende funksjon i utdanninga. Veiledning og vurdering av praksis er et felles ansvar for faglærere, praksislærere og rektor ved praksisskolen. Utvikling av studentens kompetanse knyttet til det å være lærer, skjer i et gjensidig forhold mellom praksisarena og undervisningsarena.

Løpende skikkethetsvurdering av alle studenter skal foregå gjennom hele studiet både i den teoretiske og den praktiske delen av studiet, og inngå i en helhetsvurdering av studentens forutsetninger for å kunne fungere i yrket.

Praksis vurderes til Bestått/Ikke bestått.

For å bestå praksis må studenten etter en helhetsvurdering ha oppnådd læringsutbyttet for praksisemnet, ha 100 % oppmøte, samt gjennomført og fått godkjent alle oppgaver som tilfaller praksisperioden. Fravær fra praksis eller manglende godkjenning av oppgaver vil i seg selv medføre ikke bestått. Studenter som får ikke bestått i praksis må gjennomføre ny praksis i sin helhet.

Oppgaver som tilfaller praksisperioden:

  • Innlevering om forventninger til praksis, leveres digitalt i læringsplattform
  • Innlevering av egenevaluering, leveres digitalt i læringsplattform
  • Fagoppgave i profesjonsfaget om praksis med gitt oppgavetekst

Oppgavene vurderes av aktuell faglærer.

På vitnemålet slås karakterene i alle praksisemnene sammen til èn karakter i praksisopplæring.

Den veiledede praksisopplæringa i studieåret må være bestått for at studentene skal kunne fortsette å følge utdanninga påfølgende studieår.

Ny/Utsatt eksamen:

I følge "Forskrift om studier og eksamen ved Nord universitet" har studenter rett til å framstille seg til praksisopplæring to ganger. Ved Ikke bestått på første forsøk må studenten vente til neste gang samme praksisperiode gjennomføres for å framstille seg til nytt forsøk. Studenten må skriftlig melde seg opp til ny praksis ved studiestart. Ny praksis gjennomføres etter de samme retningslinjene som ordinær praksis. Studenten vil få en skriftlig melding om Ikke bestått.