Emnebeskrivelse for 2025/26
Samfunn og miljø - samfunnsfaget i praksis
SAM1009
Emnebeskrivelse for 2025/26

Samfunn og miljø - samfunnsfaget i praksis

SAM1009
Hvordan kan vi undervise om bærekraftig utvikling i skolen? På hvilke måter kan vi utvikle elevers evner til å gjøre selvstendige vurderinger i miljø- og ressursspørsmål? Hvilke interessekonflikter dominerer innenfor dette feltet? Dette er blant spørsmålene som står sentralt i dette emnet, som er utarbeidet for å gi fremtidige lærere et grunnlag for å undervise om samfunn, miljø og ressurser.

Emnet er det andre av to moduler i studiet KfK Samfunnsfag 1, for 5. - 10. trinn. Faglig sikter denne modulen mot å gå inn på temaet Bærekraftig utvikling, som både er et tverrfaglig tema og et samfunnsfaglig kjerneelement i LK20, videre å bidra inn i kjerneelementene i samfunnsfag undring og utforsking, samt identitetsutvikling og fellesskap.

Vi vil blant annet legge vekt på kritisk handlingskompetanse når det gjelder undervisning om bærekraft. Det vil si at undervisningen skal bidra til å utvikle elevers evne til å gjøre egne (selvstendige) vurderinger i miljø- og ressursspørsmål. Vi belyser dette ved å sette fokus på analyse av interessekonflikter, der vurdering av både økonomiske, sosiale og miljømessige forhold står sentralt.

Denne modulen vil videre ta for seg en rekke didaktiske og metodiske spørsmål når det gjelder undervisning i samfunnsfag, eksemplifisert blant annet gjennom metakognitive læringsstrategier og bruk av nærmiljøet i undervisningen. Det siste momentet vil også ha betydning for kjerneelementet identitetsutvikling og fellesskap, sammen med et fokus på stedsidentitet. Undring og utforsking vil vi nærme oss gjennom blant annet metakognitive læringsstrategier som Tren tanken, men her vil også fokus på digitale læremidler og studiet av ulike kilder til kunnskap spille en viktig rolle.

Emnet er en del av videreutdanningstilbudet "Kompetanse for kvalitet: Samfunnsfag 1, 5.-10. trinn." Det kreves ingen forkunnskaper utover opptakskravet.

KUNNSKAP

Studenten har

  • kunnskap om sentrale miljø- og ressursproblemer, og kan vurdere både økonomiske, sosiale og miljømessige forhold ved disse problemene
  • kunnskap om ulike forståelser av begrepet bærekraftig utvikling, og hvordan dette påvirker tilnærmingene til undervisning om bærekraftig utvikling
  • kunnskap om hvordan historiske og geografiske forhold påvirker steders og regioners identitet, og kan vurdere hvordan dette har betydning for elevers identitetsutvikling
  • kunnskap om hvordan nærmiljøet kan brukes som læringsarena i samfunnsfag
  • kunnskap om hvordan ulike digitale hjelpemidler kan benyttes i samfunnsfagundervisningen

FERDIGHETER

Studenten kan

  • analysere interessekonflikter i miljø- og ressursspørsmål, og bruke dette som grunnlag for undervisning om slike konflikter
  • legge til rette for bruk av nærmiljøet som samfunnsfaglig læringsarena
  • bruke ulike metoder i undervisningen innenfor utvalgte samfunnsfaglige tema.
  • benytte digitale hjelpemidler i samfunnsfagundervisningen, inkludert digitale kart og statistikk.

GENERELL KOMPETANSE

Studenten kan

  • reflektere selvstendig og kritisk omkring samfunnsfaglige spørsmål knyttet til undervisning for bærekraftig utvikling
  • arbeide med verdier og holdninger i samfunnsfag for å fremme kritisk refleksjon og handlingskompetanse hos elevene
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin med kamera og headsett for deltakelse i nettbasert undervisning. Studentene må ha internettlinje med kapasitet til nettundervisning
Dette er et obligatorisk emne for studenter opptatt på studieprogrammet KfK Samfunnsfag 1, 5.-10. trinn.

Studiet er i sin helhet nettbasert. Emnet gjennomføres med ett ukentlig treff på 1-2 timer. Alt som gjennomgås i form av forelesninger vil bli tatt opp og lagt ut på nett.

Det vil bli lagt vekt på varierte arbeidsformer. Emnet legger opp til deling av kunnskap, erfaringer og refleksjoner blant kursdeltakerne, delvis gjennom Zoom eller tilsvarende. Dette gjelder også gjennomføring og presentasjon av arbeidskrav. Studentene vil få oppgaver som er rettet mot praktisk arbeid på egen skole. Aktiv deltakelse og dialog er nødvendig for å kunne oppnå emnets læringsutbytter.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneevalueringer og studieprogramevaluering. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Sammensatt vurdering - alle delene må være godkjent/bestått for å få karakter i emnet.

Arbeidskrav (AK). 3 innleveringer og/eller presentasjoner. Nærmere krav og opplysninger blir gitt i emnets semesterplan. Vurderes til godkjent/ ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren.

Skriftlig hjemmeeksamen (HJ): Individuell eksamen over 3 dager. Teller 100/100 av karakteren, karakterregel A-E, Beste A, Ikke bestått F.

Alle hjelpemidler er tillatt.

Unntak: Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.