Sosialt arbeid i flerkulturelt og internasjonalt perspektiv
Emne gir studentene kunnskap om migrasjon, mangfold og flerkulturelle samfunn, og dypere forståelse om hvordan sosiale endringer som følge av globale migrasjoner påvirker sosialfaglig praksis i en norsk kontekst, særlig arbeid med voksne, barn og familier med innvandrings- eller etnisk minoritetsbakgrunn.
Emnet er et viderekommende emne i tredje studieår for sosialt arbeid og barnevern, og er åpent som enkeltemne for deg som allerede jobber i det sosialfaglige feltet og ønsker å fordype deg i temaet!
Emnet gir studentene kunnskap om migrasjon, mangfold og flerkulturelle samfunn, og dypere forståelse av hvordan sosiale endringer som følge av globale migrasjoner påvirker sosialfaglig praksis i en norsk kontekst, særlig arbeid med voksne, barn og familier med innvandrings- eller etnisk minoritetsbakgrunn. Videre skal emnet introdusere hvordan sosialt arbeid og velferdspraksis gjøres i andre kulturelle og institusjonelle kontekster.
Emnets hovedspråk er norsk, men deler av undervisningen og pensum vil gis på engelsk. Eksamen kan besvares på norsk eller engelsk.
Emnet kan også tilbys som enkeltemne, opptak forutsetter at forkunnskapskrav er oppfylt. Oppstart av emnet forutsetter tilstrekkelig med studenter og søkere til emnet.
Tilbys som valgemne til studenter på bachelor i sosialt arbeid og bachelor i barnevern i siste studieår.
Emnet kan også tilbys som enkeltemne, opptak forutsetter at forkunnskapskrav er oppfylt.
Det forutsettes at tilstrekkelig antall studenter har valgt emnet for at emnet skal kjøres.
I fulltids studieprogram (BASOA og BABEV); Alle emner på 1 og 2 studieår må være bestått for å kunne ta emnet.
I deltid studieprogram (BASOAH); Alle emner i de seks første semesterne foruten SA270S, må være bestått for å kunne ta emnet.
For enkeltemnestudenter må tilsvarende forkunnskaper være oppfylt.
Kunnskap
Studentene har:
- Har bred kunnskap om kultur, identitet og konstruksjon av ‘vi’ og ‘de andre’
- Har bred kunnskap om Innvandrings- og integreringspolitikk og praksis: ordninger og systemer
- Har kunnskap om velferdsstatens kulturelle og ideologiske grunnlag
- Har kunnskap om etnisk mangfold: majoritet- minoritetsrelasjoner og rasialisering .
- Har kunnskap om språk, tolk og tolkning
- Har kjennskap til ulike roller familien har i forhold til velferdspraksis i ulike kulturelle kontekster
- Har kjennskap til ulike institusjonelle og kulturelle kontekster for sosialt arbeid
Ferdigheter
Studentene:
- Kan reflektere over hvordan ens egne verdier, normer og holdninger påvirker forståelser og samhandlinger i sosialfaglige arbeid med flerkulturelle problemstillinger.
- Kan anvende relevant kunnskap til å analysere strukturelle og individuelle maktrelasjoner
- Kan beherske en kultursensitiv tilnærming i yrkespraksis
- Kan beherske å samhandle og kommunisere ved hjelp av tolk
- Kan reflektere kritisk over, hvordan etiske krav og retningslinjer utfordres i et flerkulturelt om internasjonalt perspektiv.
Generell kompetanse
Studentene:
- Har innsikt i ulike typer utfordringer i arbeid med voksne, barn og familier med innvandrings- eller etnisk minoritetsbakgrunn.
- Kan utveksle synspunkter og erfaringer om flerkulturelle problemstillinger og tema med andre fagpersoner og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis.
- Har innsikt i hvordan sosialfaglig praksis (social work) er formet av ulike institusjonelle og kulturelle kontekster.
Forelesninger
brukes til å gi en introduksjon til temaene som inngår i emnet, belyse pensum og synliggjøre koblinger mellom teori og praksis. Forelesningene kan holdes digitalt på tvers av studiestedene.
En kombinasjon av student- og lærerstyrt seminar
benyttes for å gi studentene mulighet til å bearbeide fagstoff i samhandling med medstudenter og fagansatte, der alle bidrar aktivt til innholdet.
Egenstudier
innebærer at studentene jobber selvstendig med forberedelser og etterarbeid til forelesninger, pensum og individuelle oppgaver. Det forventes at studenten legger en plan for eget arbeid med emnet.
Undervisningen består av noe digital undervisning, og en samlingsuke. Det er obligatorisk oppmøte på samlingsuken. Emnet tilbys med samling i Levanger, på Mo i Rana eller i Bodø.
Vår 2025 er samlingene i uke 7 i Bodø og på Levanger og uke 8 for Mo i Rana.
Emnets vurderingsform består av sammensatt vurdering;
Obligatorisk deltakelse (OD). 80% deltakelse i deler av undervisning. Oppmøte beregnes pr økt. Obligatorisk undervisning markeres i undervisningsplan som kunngjøres i canvas. Karakterregel godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100.
Hjemmeeksamen (HJ), individuell, tre dager. Karakterregel A-F. Teller 100/100.
Hjemmeeksamen kan besvares på norsk eller engelsk.