Sosiologisk analyse: Hvordan anvende teori i analyse av empirisk data
Kurset tilbyr en teoretisk og praktisk tilnærming til bruk av teori i samfunnsvitenskapelige analyser. Målet er å gi deltakerne både en dypere forståelse av kravene til gyldig kunnskap om den menneskelige verden, og praktisk kunnskap om hvordan en går fram for å utvikle slik kunnskap.
Samling 26. - 28. februar 2025.
Se program og litteraturliste under "læringsaktiviteter og undervisningsmetoder"
Hvordan skaper vi kunnskap om den menneskelige verden?
Hvordan genererer vi kunnskap om den menneskelige verden? Hvordan kan vi komme med gyldige påstander om sosiale fenomener? Det enkle svaret er å gjennomføre gode analyser, basert på relevante data. Men hva vil det si å gjennomføre (gode) analyser i samfunnsvitenskap? Analyse i samfunnsvitenskap innebærer alltid bruk av teori i en eller annen forstand. Men hva er forholdet mellom teori og empiri - hvordan 'samhandler' de med hverandre? Og hvordan går vi frem for å bruke teori produktivt i våre analyser?
Dette er spørsmål vi tar sikte på å besvare i dette kurset, som bruker som hovedkilde boken til Isaac Ariail Reed (2011): Interpretation and Social Knowledge: On the Use of Theory in the Social Sciences. Selv om Reed er sosiolog, og emnet har et særlig fokus på sosiologiske analyser, er boken rettet mot samfunnsvitenskap mer generelt. Professor John R. Hall ved University of California, sier om boken:
"This pithy, deeply intellectual account — strongly based in classic sources and contemporary debates — demands the attention of the widest range of scholars in the social and historical disciplines because it offers all of us an understanding of how diverse practices contribute to our larger enterprise".
Kurset er organisert som en workshop med forelesninger og diskusjoner.
Søkere må være tatt opp på et doktorgradsprogram.
Andre studenter med fullført mastergrad kan søke om opptak. Opptak vil bli gjenstand for en individuell vurdering.
Tre dagers samling på campus.
Kurset undervises av gjesteforeleser professor Isaac A. Reed, University of Virginia.
Required Reading
Isaac Ariail Reed. 2011. Interpretation and Social Knowledge: On the use of theory in the human sciences. Chicago: University of Chicago Press.
Isaac Ariail Reed. 2015. “Deep culture in action: resignification, synecdoche, and metanarrative in the moral panic of the Salem Witch Trials.” Theory and Society 44(1): 65-94.
Robert Darnton, “Workers Revolt: The Great Cat Massacre of the Rue Saint-Séverin,” pp. 75-106 in The Great Cat Massacre And Other Episodes in French Cultural History New York: Basic Books, 1984.
Recommended Reading
Immanuel Wallerstein. 1996. Open the Social Sciences: Report of the Gulbenkian Commission on the Restructuring of the Social Sciences. Stanford University Press.
Theda Skocpol. 1976. “France, Russia, China: A Structural Analysis of Social Revolutions,” Comparative Studies in Society and History 18(2): 175-210.
Jürgen Habermas. 1991. The Structural Transformation of the Public Sphere: An Inquiry into a Category of Bourgeois Society. Cambridge, MA: MIT Press.
Wednesday February 26
09:00-10:30: Introduction: On the history of the idea of social science
10:30-10:45: Coffee, tea and refreshments
10:45-12:00: From minimal to maximal interpretation in the human sciences
12:00-13:15: Lunch
13:15-14:30: Theory
14:30-14:45: Break
14:45-16:30: Realism and the realist impulse
Thursday February 27
09:00-10:30: Normativity in sociological investigation
10:30-10:45: Coffee, tea and refreshments
10:45-12:00: Interpretive perspectives on social science
12:00-13:15: Lunch
13:15-14:30: Questions about explanation
14:30-14:45: Break
14:45-16:30: Q & A (with Reed, Vannebo and Lo)
Friday February 28
09:00- 12:00: Student presentations of research
12:00- 13:15 Lunch
13:15- 15:00 Wrap up and discussion on topics for final papers (Reed, Vannebo and Lo)