Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Språkvitenskap og språkkunst
SP236L
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Språkvitenskap og språkkunst

SP236L
Oppdag hvordan språkstrukturer, kommunikative prosesser, kroppslige signaler og minner brukes i lek, dikt og fortelling, og gir opphav til poetiske effekter, inkludert versemål, rim og metafor.
Språket er råstoff for visse typer menneskelig lek og kunst, fra lydsymbolikk og språkspill, til komplekse verseformer som episk diktning. Dette kurset gir en innføring i studiet av lingvistisk poetikk og semiotikk, slik denne ble formulert av den russiske lingvisten og litteraturviteren Roman Jakobson. Videre følger vi hovedlinjene i utviklingen av denne og samhandlingen med andre tilnærminger i Europa og USA frem til i dag, og undersøker litterært språk og språklig form, utføringsstil, språkfigurer (f.eks. rim, alliterasjon, parallellisme), tankefigurer (f.eks. ironi, metonymi, metafor), forholdet mellom versemål og sang, og fortellingens språklige struktur. Med et empirisk fokus på engelsk, setter dette kurset poetikken og semiotikken i sin bredere humanistiske kontekst, og trekker veksler på funn innen kognisjons- og kommunikasjonsvitenskap, antropologi og biologi.
Fullført Engelsk årsenhet (minst 45 ECTS), med mindre særlig tilltaelse er gitt av emneansvarlig. Åpent for internasjonale studenter ved Nord universitetet.

KUNNSKAP

Etter å ha fullført kurset, vil studenten kunne:

  • forklare rollen som språkstruktur, slutningsprosesser, kroppslig signalisering og minne spiller i lek- og kunstformer som bruker språket som råstoff
  • forklare talefigurer (f.eks. rim, parallellisme), tankefigurer (f.eks. ironi, metafor), vers og fortellingsstruktur ved hjelp av begrepene nevnt ovenfor
  • redegjøre for historiske og nåværende samhandlinger mellom språkvitenskapelig og litterær tenkning

FERDIGHETER

Etter å ha fullført kurset, vil studenten kunne:

  • skanne et metrisk dikt og identifisere viktige metriske variasjoner
  • analysere poetiske og semiotiske effekter i litterære tekster og utføringer
  • finne og vurdere vitenskapelige kilder for språkvitenskapelige studier av litterært språk
  • diskutere den språkvitenskapelige studien av litterært språk ved bruk av passende begreper og terminologi
  • vedlikeholde, oppdatere og utvide sin kunnskap om den språklige studien av litterært språk

KOMPETANSE

Etter å ha fullført kurset, vil studenten kunne:

  • reflektere over og anvende begreper fra den språkvitenskapelige studien av litterært språk på nye tekster og utføringer
  • kritisk vurdere diskusjoner i media med utgangspunkt i samhandlingen mellom språk, lek og kunst
  • formidle relevansen av den språkvitenskapelige studien av lek og kunst for utdanning, livsmestring, demokratisk deltakelse og bærekraftige samfunnsprosesser i vår egen tid
Ingen utover semesteravgift og pensumlitteratur.
Valgfag. Obligatorisk for Bachelor i engelsk.
Campusundervisning, 12 uker, 4 t. per uke med kombinert forelesning og gruppearbeid. Undervisningen gis delvis i form av forelesninger, delvis seminarer, med oppfølgingsaktiviteter på Canvas.
Studieprogrammer evalueres årlig og studenter deltar i emneevalueringer (midt- og sluttevalueringer). Evalueringene gjennomføres som en del av universitetets system for kvalitetskontroll.

Obligatorisk deltakelse 85 %, godkjent / ikke godkjent

Mappe bestående av 5 skriftlige arbeider:

  1. form og kommunikasjon
  2. semiotikk
  3. poetikk
  4. narrativ og fremføring
  5. valg mellom semiotikk eller poetikk

Mappen teller 100% av karakter i emnet, vurderes A-F

Obligatorisk deltakelse må være godkjent for å få endelig karakter i emnet.

Alle hjelpemidler

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.