Stemmevansker og taleflytvansker
Hva skjer når Lises stemme svikter, og hvorfor stopper ordene opp hos Lars? Hvordan kan logopeden støtte personer som har utfordringer med muntlig og dialogisk flyt?
Stemmevansker og taleflytvansker omfatter temaene: stemmebrukslære, stemmens anatomi og fysiologi, funksjonelle/organiske/nevrologiske stemmevansker, barnestemmen, stamming og løpsk tale.
Kunnskap
Studenten
- Har avansert kunnskap om begreper, teorier og modeller med relevans for stemmevansker og taleflytvansker i nasjonalt og internasjonalt perspektiv
- Har spesialisert innsikt i bruk av logopediske utrednings- og kartleggingsredskaper innen feltet stemmevansker og taleflytvansker
- Har spesialisert innsikt i logopediske tiltak med relevans for personer med stemmevansker og taleflytvansker
- Har spesialisert innsikt i planlegging, gjennomføring og evaluering av logopedisk arbeid, herunder forebyggende og systemrettet arbeid, med relevans for personer med stemmevansker og taleflytvansker
- Kan anvende kunnskap på nye områder innenfor fagområdet
- Kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
Ferdigheter
Studenten
- Kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer, herunder å kunne reflektere kritisk over sin praksis og relatere praksis til relevant logopedisk teori
- Kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor fagområdet
- Kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning, herunder å anvende og analysere observasjon og kartlegging, samt planlegge, gjennomføre og evaluere relevante logopediske tiltak for personer med stemmevansker og taleflytvansker, på individ-, gruppe- og systemnivå
Generell kompetanse
Studenten
- Kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innen fagområdet med personen og pårørende, logopeder og profesjonelle samarbeidspartnere
- Kan bidra til logopedisk nytenkning og logopediske innovasjonsprosesser, ved forsvarlig og kreativt å anvende sine kunnskaper og ferdigheter i logopedisk arbeid
Man må forvente å reise i forbindelse med praksis.
Praksis skal gi studentene selvinnsikt relatert til logopedisk profesjonsutøvelse, forståelse for utøvelsen av eget logopediske arbeid, samt utvikle deres yrkesetiske og profesjonelle plattform.
Det gjennomføres femten dager praksis i emnet. Ti av disse dagene gjennomføres fortrinnsvis hos logoped med mastergrad, lang erfaring som logoped kan kompensere for manglende mastergrad, Logopeden bør ha sitt hovedarbeidsfelt knyttet til stemmevansker. Praksisveileder bør ha minimum to års erfaring fra arbeid som logoped for å kunne ta imot studenter. De fem siste dagene gjennomføres i regi av faglærere som campusbasert praksis ved Nord universitet på taleflytfeltet.
Hele praksisen kan arrangeres internt på campus, for eksempel gjennom møter og planlagt opplegg med med aktuelle brukergrupper og logopeder. Dette gjøres dersom det er mer formålstjenlig for å oppnå målene i læringsutbyttebeskrivelsene.
Studentene skal fortrinnsvis plasseres to og to sammen hos en praksisveileder, men dette er ikke et absolutt krav.
Det kan søkes om å gjennomføre praksis i utlandet
Sammensatt vurdering (SV): Alle enhetene, beskrevet nedenfor, må være godkjent og bestått for å få emnet som helhet bestått.
- Obligatorisk deltagelse 1 (OD1): Obligatorisk deltakelse på undervisning vurderes til godkjent/ikke godkjent. Det er krav om minimum 80% deltakelse . Teller 0/100 av karakteren.
- Obligatorisk deltakelse 2(OD2): Obligatorisk deltakelse i praksis vurderes til godkjent/ikke godkjent. Det er krav om 100% deltakelse . Teller 0/100 av karakteren.
- Praksis(PR): Vurderes som bestått/ ikke bestått. Teller 0/100 av karakteren.
- Arbeidskrav 1 (AK1): Med utgangspunkt i oppgavetekst skal det utarbeides et skriftlig individuelt arbeid relatert til taleflytvansker eller stemmevansker. Vurderes til godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren.
- Arbeidskrav 2 (AK2): Skriftlig individuelt arbeid: refleksjonsnotat etter endt praksis enten knyttet til stemmevansker eller taleflytvansker. Vurderes til godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren.
- Muntlig individuell eksamen (MU): Tema for muntlig eksamen leveres ut to dager før den muntlige delen gjennomføres. Varighet på muntlig eksamen er ca. 30 minutter. Karakter A-F, der A er beste karakter og F er ikke bestått. Teller 100/100 av karakteren.
Med overlapp menes en faglig likhet mellom emner med samme faginnhold. Du vil derfor få følgende reduksjon i studiepoeng om du har tatt emner som er angitt under:
PEL5002 - Stemmevansker og taleflytvansker - 15 Studiepoeng
PE320L - Stemmevansker og taleflytvansker - 15 Studiepoeng