Funksjonsvariasjon
I emnet behandles:
- Funksjonsvariasjoner og individuelle, sosiale og relasjonelle perspektiver på læring og utvikling
- ADHD og autismespekterdiagnoser
- kognitive funksjonsnedsettelser
- syn-/hørselnedsettelser
- evnerike barn
- sosiale og emosjonelle utfordringer
Opptak til master i tilpasset opplæring fordypning spesialpedagogikk, eller som enkeltemnestudent.
Opptakskravet er:
Fullført lærerutdanning* med karakter C eller høyere i pedagogikk.
* Allmennlærer, grunnskolelærer, førskolelærer, barnehagelærer, faglærerutdanninger, praktisk pedagogisk utdanning (PPU).
Andre utdanninger som kan kvalifisere er:
- Bachelor i spesialpedagogikk
- Bachelor i pedagogikk
- Bachelor i vernepleie
- Annen relevant 3-årig pedagogisk utdanning med minimum 30 studiepoeng spesialpedagogikk
Opptak til master i tilpasset opplæring fordypning spesialpedagogikk, eller som enkeltemnestudent.
Opptakskravet er:
Fullført lærerutdanning* med karakter C eller høyere i pedagogikk.
* Allmennlærer, grunnskolelærer, førskolelærer, barnehagelærer, faglærerutdanninger, praktisk pedagogisk utdanning (PPU).
Andre utdanninger som kan kvalifisere er:
- Bachelor i spesialpedagogikk
- Bachelor i pedagogikk
- Bachelor i vernepleie
- Annen relevant 3-årig pedagogisk utdanning med minimum 30 studiepoeng spesialpedagogikk
KUNNSKAP
Studenten
- har avansert kunnskap om sentrale teorier angående ulike forklaringer til funksjonsvariasjoner som ADHD og autismespekterdiagnoser; kognitive funksjonsnedsettelser; syn-/hørselnedsettelser; evnerike barn; sosiale og emosjonelle utfordringer
- har inngående kunnskap om og forståelse av læring- og livssituasjoner til barn og elever med funksjonsvariasjoner
- har kunnskap om lover, rettigheter og saksgang for mennesker med funksjonsvariasjoner
- har kunnskap om tilpasning av læringsmiljøet og individuelle tiltak for barn og elever med ulike funksjon
- kan anvende teoretisk kunnskap om funksjonsvariasjoner i spesialpedagogisk praksis
FERDIGHETER
Studenten
- kan selvstendig og i samarbeid med andre bruke forskningsbasert kunnskap for å analysere, planlegge, gjennomføre og reflektere over tiltak overfor barn og elever med ulik funksjon med utgangspunkt i forskning og erfaringsbasert kunnskap
- kan selvstendig identifisere individuelle og miljømessige forhold som hemmer og fremmer læring og utvikling for barn og elever med ulik funksjon.
- kan bruke teori til å identifisere og utvikle egnede, forskningsbaserte tiltak og individuelle planer for opplæring for barn og elever med ulik funksjon.
- kan reflektere kritisk og konstruktivt over sin egen praksis og relatere den til spesialpedagogisk teori
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- kan selvstendig analysere, evaluere og kritisk reflektere over arbeidsformer i anslutning til barn og elever med funksjonsvariasjon og innehar endrings- og utviklingskompetanse for å fremme et inkluderende barnehage- og skolemiljø for alle
- kan kommunisere om faglige problemstillinger i samarbeid med skolens/barnehagens ledelse og andre instanser for å bidra til en positiv utvikling i læring- og livssituasjoner til barn og elever med funksjonsvariasjoner
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å fremme barnehagen og skolens psykososiale miljø for å kunne utvikle gode læringsbetingelser for alle barn
Valgfritt emne for studenter på master i tilpasset opplæring fordypning spesialpedagogikk.
Emnet kan søkes på som enkeltemnestudent.
Tilbudet er samlings - og delvis nettbasert. Det vil være 3 samlinger. Undervisningsformene er varierte og inkluderer forelesninger, case-/problembasert undervisning og kollokvier.
Aktiv deltakelse og samarbeid mellom studentene er en forutsetning for å kunne oppnå emnets læringsutbytter. Dette gir en kompetanse som studentene ikke kan tilegne seg på annet vis.
Sammensatt vurdering - alle delene må være godkjent/bestått for å få karakter i emnet:
- Arbeidskrav(AK): Fagtekst på 8-12 sider med utgangspunkt i valgt funksjonsvariasjon, individuelt eller to og to sammen. I teksten utdypes årsaker, forklaringer og siste forskning rundt valgt funksjonsvariasjon. Teksten er knyttet til praksisfeltet og studenten reflekterer over relevante tiltak og intervensjoner i relasjon til funksjonsvariasjonen. Det gis veiledning på arbeidet. Arbeidet presenteres og diskuteres i gruppa. Karakterregel: Godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren.
- Skriftlig skoleeksamen (SK): Individuell, skriftlig skoleeksamen av 4 timers varighet. Karakterregel: Bokstavkarakter, A - F. Teller 100/100 av karakteren.
AK: Alle hjelpemidler
SK: Ingen