Emnebeskrivelse for 2022/23
Funksjonsvariasjon
SPD5023
Emnebeskrivelse for 2022/23

Funksjonsvariasjon

SPD5023
Begrepet funksjonsvariasjon kan brukes til å beskrive mangfoldet av fysiske, psykiske og kognitive evner som finnes hos alle mennesker. Begrepet inneholder ingen verdi, vi er alle forskjellige og har forskjellige funksjoner. Emnet Funksjonsvariasjon har som formål å bidra til økt kunnskap om hvordan barnehagen og skolen og dens lærere kan tilrettelegge for mestringsorienterte læringsmiljø og individuell tilrettelegging for elever med ulike funksjon.

I emnet behandles:    

  • Funksjonsvariasjoner og individuelle, sosiale og relasjonelle perspektiver på læring og utvikling  
  • ADHD og autismespekterdiagnoser 
  • kognitive funksjonsnedsettelser 
  • syn-/hørselnedsettelser 
  • evnerike barn 
  • sosiale og emosjonelle utfordringer 

Opptak til master i tilpasset opplæring fordypning spesialpedagogikk, eller som enkeltemnestudent.

Opptakskravet er:

Fullført lærerutdanning* med karakter C eller høyere i pedagogikk.

* Allmennlærer, grunnskolelærer, førskolelærer, barnehagelærer, faglærerutdanninger, praktisk pedagogisk utdanning (PPU).

Andre utdanninger som kan kvalifisere er:

  • Bachelor i spesialpedagogikk
  • Bachelor i pedagogikk
  • Bachelor i vernepleie
  • Annen relevant 3-årig pedagogisk utdanning med minimum 30 studiepoeng spesialpedagogikk

Opptak til master i tilpasset opplæring fordypning spesialpedagogikk, eller som enkeltemnestudent.

Opptakskravet er:

Fullført lærerutdanning* med karakter C eller høyere i pedagogikk.

* Allmennlærer, grunnskolelærer, førskolelærer, barnehagelærer, faglærerutdanninger, praktisk pedagogisk utdanning (PPU).

Andre utdanninger som kan kvalifisere er:

  • Bachelor i spesialpedagogikk
  • Bachelor i pedagogikk
  • Bachelor i vernepleie
  • Annen relevant 3-årig pedagogisk utdanning med minimum 30 studiepoeng spesialpedagogikk

KUNNSKAP 

Studenten 

  • har avansert kunnskap om sentrale teorier angående ulike forklaringer til funksjonsvariasjoner som ADHD og autismespekterdiagnoser; kognitive funksjonsnedsettelser; syn-/hørselnedsettelser; evnerike barn; sosiale og emosjonelle utfordringer 
  • har inngående kunnskap om og forståelse av læring- og livssituasjoner til barn og elever med funksjonsvariasjoner  
  • har kunnskap om lover, rettigheter og saksgang for mennesker med funksjonsvariasjoner 
  • har kunnskap om tilpasning av læringsmiljøet og individuelle tiltak for barn og elever med ulike funksjon 
  • kan anvende teoretisk kunnskap om funksjonsvariasjoner i spesialpedagogisk praksis  

FERDIGHETER 

Studenten 

  • kan selvstendig og i samarbeid med andre bruke forskningsbasert kunnskap for å analysere, planlegge, gjennomføre og reflektere over tiltak overfor barn og elever med ulik funksjon med utgangspunkt i forskning og erfaringsbasert kunnskap  
  • kan selvstendig identifisere individuelle og miljømessige forhold som hemmer og fremmer læring og utvikling for barn og elever med ulik funksjon.   
  • kan bruke teori til å identifisere og utvikle egnede, forskningsbaserte tiltak og individuelle planer for opplæring for barn og elever med ulik funksjon.  
  • kan reflektere kritisk og konstruktivt over sin egen praksis og relatere den til spesialpedagogisk teori 

  GENERELL KOMPETANSE 

Studenten  

  • kan selvstendig analysere, evaluere og kritisk reflektere over arbeidsformer i anslutning til barn og elever med funksjonsvariasjon og innehar endrings- og utviklingskompetanse for å fremme et inkluderende barnehage- og skolemiljø for alle 
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger i samarbeid med skolens/barnehagens ledelse og andre instanser for å bidra til en positiv utvikling i læring- og livssituasjoner til barn og elever med funksjonsvariasjoner  
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å fremme barnehagen og skolens psykososiale miljø for å kunne utvikle gode læringsbetingelser for alle barn 
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.

Valgfritt emne for studenter på master i tilpasset opplæring fordypning spesialpedagogikk.

Emnet kan søkes på som enkeltemnestudent.

Tilbudet er samlings - og delvis nettbasert. Det vil være 3 samlinger. Undervisningsformene er varierte og inkluderer forelesninger, case-/problembasert undervisning og kollokvier. 

Aktiv deltakelse og samarbeid mellom studentene er en forutsetning for å kunne oppnå emnets læringsutbytter. Dette gir en kompetanse som studentene ikke kan tilegne seg på annet vis.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneevalueringer og studieprogramevaluering. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Sammensatt vurdering - alle delene må være godkjent/bestått for å få karakter i emnet:

  • Arbeidskrav(AK): Fagtekst på 8-12 sider med utgangspunkt i valgt funksjonsvariasjon, individuelt eller to og to sammen. I teksten utdypes årsaker, forklaringer og siste forskning rundt valgt funksjonsvariasjon. Teksten er knyttet til praksisfeltet og studenten reflekterer over relevante tiltak og intervensjoner i relasjon til funksjonsvariasjonen. Det gis veiledning på arbeidet. Arbeidet presenteres og diskuteres i gruppa.  Karakterregel: Godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren.
  • Skriftlig skoleeksamen (SK): Individuell, skriftlig skoleeksamen av 4 timers varighet. Karakterregel: Bokstavkarakter, A - F. Teller 100/100 av karakteren.

AK: Alle hjelpemidler

SK: Ingen