Programming 3D Games
Emnet handler om hvordan programmering av enkle 3D-applikasjoner og spill foregår. Emnet tar for seg ulike utviklingsmiljøer og teknologier for 3D-applikasjoner.
Videre gir emnet praktisk erfaring med prosjektjobbing i mindre utviklingsteam. Emnet gir studentene en grunnleggende opplæring i utvikling av 3D-applikasjoner for flere plattformer gjennom praktisk bruk av objektorientert programmering, ulike programmeringsverktøy, -teknikker og - språk.
Emnet fokuserer også på hvilke begrensninger og muligheter ulike utviklingsverktøy pålegger utviklere av 3D-applikasjoner. Emnet danner grunnlag for arbeidsmåter senere i studiet, og bruk av aktuell programvare inngår i studiet.
Kandidaten ...
Kunnskap
- Har kunnskap om begrensninger og utfordringer utvikling av 3D-spill medfører
- Kjenner til ulike verktøy for 3D-spillutvikling
- Har kunnskap om hvordan kunstig intelligens (A.I.) kan brukes for å berike 3D-spill
- Har kunnskap om grunnleggende forskjeller og likheter mellom populære 3D-spillutviklingsplattformer
Ferdigheter
- Kan bruke ulike 3D-spillutviklingsplattformer
- Kan designe, planlegge og utvikle av enkle 3D-spill for ulike plattformer
- Kan implementere enkle A.I. rutiner for navigasjon, forflytning og interaksjon i 3D-spill
Generell kompetanse
- Har erfaring i å utvikle prototyper og teste ut funksjonalitet i 3D-spillutviklingsverktøy
- Behersker design og utvikling av enkle 3D-spill for ulike plattformer
- Kan implementere enkle A.I.-rutiner og verifisere at disse har tiltenkt oppførsel i 3D-miljøer
Undervisningsaktivitet
Obligatorisk oppmøte min. 80 %
Arbeidskrav
6 oppgaver godkjent/ikke godkjent
Eksamen
Gruppeprosjekt med individuell rapportering og vurdering. (100 %)