Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2023/24)
Media and Games – History and Culture
SPO1006
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2023/24)

Media and Games – History and Culture

SPO1006
Emnet gir bakgrunnskunnskap som kreves for selv å bli en effektiv og bevisst formidler, herunder innsikt i mediehistorie, mediekultur, spillhistorie, spillkultur, analyse og kritisk tenkning i møte med ulike medierte budskap.

Emnet gir introduksjon til og grunnleggende innsikt i temaer som:

  • Mediehistorie og massekommunikasjon før den digitale tidsalderen.
  • Det digitale skiftet: teknologi og mediebruk de siste 20-30-år.
  • Spillhistorie - fra de eldste kjente spill til moderne former for dataspill
  • Hva er et spill, og hva betyr det å spille?
  • Spill og historiefortelling
  • Mediekultur, spillkultur og makt.
  • «Media literacy» - kildekritikk og kritisk vurdering av mediebudskap.
  • Deltakende tekstskaping og tekstanalyse i spill på nettet
Forbeholdt studenter på bachleorprogrammet Spill og opplevelsesteknologi

Kunnskap

Studenten...

  • har kunnskaper om mediekulturens utvikling over tid, og betydningen av å forstå sjangernormer, retorikk, kontekst og medieplattform
  • kan bruke kunnskapene for å forstå de mulighetene/ressursene digital kommunikasjonsteknologi gir, i nåtid og framtid
  • har kunnskap om hvordan spill har utviklet seg over tid, og hvilken rolle spillkultur har og har hatt i samfunnet

Ferdigheter

Studenten...

  • kan analysere mediert kommunikasjon
  • har analyseferdigheter og kildekritisk kompetanse
  • kan overføre kunnskap om tidligere trender og erfaringer til eget arbeid, med forståelse av egen rolle, kontekst, plattform, sjanger og målgruppe
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til ulike typer mediebudskap
  • kan analysere og evaluere et spills design, spillbarhet, eksplisitte og implisitte budskap

Generell kompetanse

Studenten...

  • har bakgrunnskunnskap som kreves for selv å bli en effektiv og bevisst formidler
  • kan delta i evaluering av medstudenters arbeid, gi og ta tilbakemeldinger på en konstruktiv måte
Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur.
Obligatorisk

Forelesninger, gruppearbeid, praktiske oppgaver og problemløsning.

Læringsaktiviteter består av forelesninger i teoretisk materiale. Relevant materiale for selvstudium og videoer kan bli lagt til underveis i emnet.

Læringsaktiviteter foregår på campus, online eller i kombinasjon. Undervisningen kan kan foregå langsgående (ukentlig) og/eller samlingsbasert.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser. Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringsystem

Undervisningsaktivitet

  • Arbeidskrav - 5 oppgaver, godkjent/ikke godkjent
  • Obligatorisk deltakelse - oppmøte (80%) godkjent/ikke godkjent

Eksamen

  • Hjemmeeksamen (HJ) (100 %) -
      • Del 1: mediehistorie og -kultur
      • Del 2: spillhistorie og -kultur

Undervisningsaktivitet må være godkjent for å få karakter i emnet.

Alle hjelpemidler.