Emnebeskrivelse for 2024/25
Anestesisykepleierens observasjons-, vurderings- og beslutningskompetanse
SYK5008
Emnebeskrivelse for 2024/25

Anestesisykepleierens observasjons-, vurderings- og beslutningskompetanse

SYK5008
Emnet inneholder anestesiologiske prinsipper og anestesisykepleie innenfor ulik type kirurgi, aldergrupper (barn /eldre) og sykdomstilstander, samt beredskap og krisehandtering.

Emnet bygger videre på emnet «teori 1» og anestesisykepleierpraksis 1.

Emnet inneholder anestesiologiske prinsipper og anestesisykepleie innenfor ulik type kirurgi, aldergrupper (barn /eldre) og sykdomstilstander, samt beredskap og krisehandtering. Deltakelse ved krise og beredskapsøvelsen: «Øvelse Nord» er en del av emnet. Støttefagene fra naturvitenskapen vil fortsatt være en del av emnet, men blir i større grad innlemmet i anestesisykepleierfaget.

Etiske refleksjon og kritisk vurdering av teori og praksis er en del av emnet, samt opplevelser og reaksjoner på akutt og kritiske sykdom. Kommunikasjon, og veiledningskompetanse er også en del av emnet.

Opptak på master i spesialsykepleie, ellers ingen forkunnskapskrav 
Opptak på master i spesialsykepleie, ellers ingen forkunnskapskrav 

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om helse- og omsorgstjenestens organisering, profesjonens etiske retningslinjer, relevante lover og forskrifter, inkludert krav til dokumentasjon av anestesi
  • har avansert kunnskap om kommunikasjon, opplevelser, reaksjoner og mestringsstrategier hos pasienter og pårørende
  • har avansert kunnskap om ulike pasientgrupper, fra det premature barnet til den komplekse pasienten med sammensatte lidelser
  • har inngående kunnskap om komplikasjoner ved anestesi
  • har inngående kunnskap om akuttmedisinske og intensivmedisinske tilstander
  • har inngående kunnskap om anestesisykepleierens rolle ved pandemier, beredskap- og krisehåndtering ved større ulykker, terror og i krigs- og katastrofeområder
  • har avansert kunnskap om lover og forskrifter knyttet til bruk av medisinsk utstyr og digitale verktøy som er relevant for yrkesutøvelsen
  • har avansert kunnskap om pedagogiske prinsipper i undervisning og veiledning til kollegaer og studenter.

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til kunnskap om kommunikasjon og mestringsstrategi for å ivareta pasient og pårørende
  • kan drøfte anestesiologiske prinsipper og metoder i forhold til ulike sykdomstilstander og aldersgrupper
  • kan drøfte, identifisere, analysere og vurdere risiko for komplikasjoner, forebygge og iverksette nødvendige tiltak under utøvelse av anestesi
  • kan drøfte prinsipper og risikovurderinger ved luftveishandtering hos ulike pasientgrupper, aldersgrupper, sykdomstilstander og i akutte situasjoner
  • kan drøfte kunnskaper og ferdigheter for å håndtere akutt- og intensivmedisinske pasienter ved pandemier og andre beredskapssituasjoner ved katastrofer og større ulykker
  • kan analysere, vurdere og ivareta pasienters vitale funksjoner samt bruken av intravaskulære tilganger i akutte situasjoner i og utenfor sykehus
  • kan drøfte kunnskaper og ferdigheter for å håndtere akutt- og intensivmedisinske pasienter ved pandemier og andre beredskapssituasjoner ved katastrofer og større ulykker

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere kliniske problemstillinger i lys av profesjonens etiske retningslinjer
  • kan analysere og ta selvstendig stilling i etiske dilemmaer og kommunisere disse ut i faglige diskusjoner
  • kan analysere, vurdere og håndtere komplekse kritiske situasjoner i samsvar med helselovgivning og profesjonsetikk
  • kan bidra til nytenkning og selvstendig vurdere behov for og anvendelse av medisinsk utstyr og digital teknologi til den enkelte pasient, samt forstå og forholde seg kritisk til muligheter og begrensninger
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.
Obligatorisk teoriemne for studenter med spesialisering innen anestesi.
Studentaktive undervisningsformer benyttes; forelesninger, simulering, seminarer, gruppeaktiviteter, problembasert læring, selvstudier og egenaktivitet.  
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneevalueringer og studieprogramevaluering. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Sammensatt vurdering (SV)

  • Hjemmeeksamen (HJ) 1 uke (7 dager). Individuell. teller 100/100 av karakteren. Gradert karakter A-F.
  • Obligatorisk deltakelse (OD) - PBL oppgave Etikk og jus teller 0/100 av karakteren, karakterregel Godkjent/ Ikke godkjent.
    • Må være bestått før endelig karakter settes.
  • Obligatorisk deltakelse Simuleringsøvelser.
    • Må være godkjent før endelig karakter settes. Godkjent = deltakelse
  • OD Obligatorisk deltakelse i Øvelse Nord
    • Må være godkjent før endelig karakter settes. Godkjent = deltakelse

Eksamensbesvarelsen skal alltid utarbeides av kandidaten selv.

For mer informasjon om ChatGPT eller lignende kunstig intelligens - samt kildehenvisning, ureglementert samarbeid og plagiering: Se Retningslinjer for eksamenskandidater ved Nord universitet- rektorvedtak 16.05.23 https://www.nord.no/student/eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt