Veiledning på tvers av profesjoner
Mikroemnet gir innsikt i grunnleggende teorier og metoder innen veiledning. Studiet kvalifiserer til å veilede studenter, vurdere og reflektere over egen veilederrolle. Praktiske veiledningsøvelser og refleksjon over egen praksis står sentralt.
Veiledningskompetanse er relevant både for veiledning av studenter i praksis, og i veiledning av brukere og kolleger. Emnet vil danne gode forkunnskaper for videre studier innen veiledningspedagogikk. Fakultet for sykepleie og helsevitenskap tilbyr Veiledningspedagogikk for helse- og sosialfag 1 og Veiledningspedagogikk for helse- og sosialfag 2.
Emnet planlegges å gjennomføres i perioden april-mai 2025.
Opptakskravet er fullført bachelorgrad.
Hvis det er flere søkere enn studieplasser, rangeres kvalifiserte søknader etter søketidspunkt.
Kunnskaper
- Kan anvende kunnskap om teorier, metoder og begreper innen veiledning
- Kan anvende kunnskap om relasjon og kommunikasjon i veiledningsperspektiv
Ferdigheter
- Kan anvende veiledning i en pedagogisk og faglig lærings- og utviklingsprosess
Generell kompetanse
- Kan kritisk vurdere og reflektere over egen veilederrolle
Digitale forelesninger med bruk av læringsstier i Canvas.
Selvstudium.
Gruppearbeid.
Utviklingsrapport med utgangspunkt i eget arbeid underveis i emnet.
Oppgave (OP) – Karakteruttrykk bestått/ ikke bestått.
Alle hjelpemidler tillatt.
Eksamensbesvarelsen skal alltid utarbeides av kandidaten selv. Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.
For mer informasjon om ChatGPT eller lignende kunstig intelligens - samt kildehenvisning, ureglementert samarbeid og plagiering: Se Retningslinjer for eksamenskandidater ved Nord universitet- rektorvedtak 16.05.23 https://www.nord.no/student/eksamen.