Emnebeskrivelse for 2023/24
Vitenskapsteori og metode
VT308E
Emnebeskrivelse for 2023/24

Vitenskapsteori og metode

VT308E

Hensikten med kurset er utvikling av studenters kritiske og reflekterende forhold til egen forskning, samt evne til å vurdere forskning generelt. Dette krever kunnskap om vitenskapelig historisk utvikling, vitenskapsfilosofi og metodiske tilnærminger.

Emnet består av to komplementære moduler. Den første modulen tar for seg ulike perspektiver innen vitenskapshistorie og teori, demarkasjonslinjen mellom vitenskap og ikke-vitenskap, forskningsetikk og skillet mellom forklaring og forståelse.

Dette gjør at studentene utforme forskningsdesign med utgangspunkt i kritisk reflektert vitenskapsfilosofisk posisjon. Hovedformålet med den andre modulen er å utvikle forståelse for valg, utfordringer og muligheter som forskere møter gjennom planlegging og gjennomføring av forskning. En rekke metodiske tilnærminger og måter å utføre dataanalyse presenteres og diskuteres i lys av vitenskapsteori. Studentene lærer å identifisere og undersøke metodiske spørsmål og reflektere kritisk over dem. Studentene blir dermed invitert til å reflektere over mål og idealer, tilnærminger og metoder for egen kunnskapsproduksjon.

Det er mulig å søke opptak til emnet som enkeltemne. Det tas forbehold om ledig kapasitet på emnet. Søkeren må oppfylle gjeldende opptakskrav for Master of Science in Business, Master of Science i global ledelse eller Master i regnskap og revisjon.

Mer informasjon om enkeltemneopptak og frister

Studenter som fullfører kurset tilegner seg følgende:

Kunnskap

  • Studenten har inngående kjennskap til den historiske vitenskapelige utviklingen og dens implikasjoner for bedriftsøkonomisk og samfunnsvitenskapelig forskning.
  • Studenten har avansert kunnskap om relevante vitenskapelige paradigmer
  • Studenten har omfattende kunnskaper om vitenskapens grunnleggende normer, verdier og forskningsetikk.
  • Studenten har avansert kunnskap om hvordan kriterier som troverdighet, gyldighet, pålitelighet og sannhet forstås i forhold til ulike teorier og metoder
  • Studenten har inngående kunnskap om forholdet mellom forskningsdesign og ulike typer forskningsspørsmål, og om valg av henholdsvis kvalitativ eller kvantitativ metode.
  • Studenten har avansert kunnskap om sentrale prosesser i de mest brukte forskningsmetodene innen det bedriftsøkonomiske fagområde.

Ferdigheter

  • Studenten kan kritisk reflektere omkring egen kunnskapsproduksjon, inkludert refleksjoner om relevans og legitimitet.
  • Studenten kan konstruere forskningsdesign og vurdere fremgangsmåte i sine prosjekter, ut fra hva som er hensiktsmessig, og ut fra bevissthet om de implisitte antagelsene bak valg av design og strategi.
  • Studenten kan reflektere kritisk etiske implikasjoner omkring egen og andres forskning.
  • Studenten kan utføre kvalitativ og kvantitativ analyse ved å anvende hensiktsmessige metoder og teknikker
  • Studenten evner å formidle vitenskapelig forskning til et akademisk publikum.
  • Studenten kan reflektere kritisk over etablerte konsepter som vekst, bærekraftig utvikling og sirkulær økonomi og kan identifisere implisitte vitenskapelige paradigmer.

Generell kompetanse

  • Studenten kan forklare den etiske og politiske betydningen av vitenskap i det internasjonale samfunnet
  • Studenten kan kritisk reflektere over vitenskapsteoretiske valg innen bedriftsøkonomiske og samfunnsvitenskapelige fag
  • Studenten kan gjøre reflekterte valg av kvalitative og kvantitative forskningsmetoder
  • Studenten evner å ta ansvar for kontinuerlig faglig utvikling gjennom tilegnelse av ny kunnskap i tråd med vitenskapelig utvikling
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin
Obligatorisk
Læringsaktivitetene består av forelesninger, praktiske laboratorieøvelser, essay skriving og veiledet oppgavearbeid hvor studentene gjennomfører et forskningsprosjekt og skriver en endelig rapport fra dette.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Sammensatt vurdering, karakterregel Bokstavkarakterer

  • Oppgave - gruppe, teller 0/100 av karakteren, karakterregel Bestått/ Ikke bestått
  • Oppgave - individuell, teller 100/100 av karakteren, karakterregel Bokstavkarakterer

Det tas forbehold om endringer i vurderingsform. Korrekte vurderingsform vises i StudentWeb ved oppmelding til aktuelt emne

Alle relevante hjelpemidler tillatt.

Med overlapp menes en faglig likhet mellom emner med samme faginnhold. Du vil derfor få følgende reduksjon i studiepoeng om du har tatt emner som er angitt under:

EN311E - Research Methods - 7.5 Studiepoeng

BØ300E - Vitenskaplige metoder 3 - 6 Studiepoeng

VT302E - Vitenskapelige metoder 2 - 7.5 Studiepoeng