Emnebeskrivelse for 2025/26
Arbeidsliv og bransjekunnskap
YRK1001
Emnebeskrivelse for 2025/26

Arbeidsliv og bransjekunnskap

YRK1001

Emnet danner grunnlag for utvikling av en individuell plan for yrkesfaglig kompetanseutvikling i studiet, og gir innføring i breddekompetanse i eget utdanningsprogram og dybdekompetanse i eget yrke.

Emnet omhandler bransjekunnskap og kvalifikasjonskrav for yrkesutøvelse i ulike yrker fra eget utdanningsprogram. Planlegging, gjennomføring, dokumentasjon og refleksjoner for første yrkesfaglige praksisperiode på10 dager inngår i emnet.

Emnet er for studenter som har fått opptak til bachelor yrkesfaglærer.

Emnet er åpent som enkeltemne, for søkere som har generell studiekompetanse eller realkompetansevurdering.

Kunnskaper

Studenten:

har kunnskap om yrkene og bransjene i utdanningsprogrammet

kan analysere egne behov for kompetanseheving basert på læreplaner for eget utdanningsprogram og eget yrke

har kunnskap om kvalifikasjonskrav og egenart i ulike yrker i eget utdanningsprogram

Ferdigheter

Studenten:

kan jobbe i og bidra til å etablere faglige nettverk

kan vurdere kompetansebehov i utvalgte yrker i eget utdanningsprogram, og i eget yrke

kan beskrive yrkesutøvelse som grunnlag for å tolke og analysere læreplanene ut fra særtrekk og fellestrekk i yrkene

kan vurdere og beregne innsatsfaktorer som inngår i yrkesfaglig arbeid, og vurdere bærekraftige løsninger

kan dokumentere egen kompetanseutvikling

Generell kompetanse

Studenten:

kan identifisere yrkesfaglige kompetansekrav som yrkesfaglærer og lage en plan for egne behov for kompetanseheving

har innsikt i fellestrekk og ulikheter mellom de ulike yrkene og programområdene (vg2) i eget utdanningsprogram (vg1)

Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin med headset, og har tilfredsstillende tilgang til internett.
Obligatorisk

Emnet er nett- og samlingsbasert. Obligatorisk deltakelse omfatter en samling på fem dager på campus, to webinarer per semester og deltakelse i læringsgrupper på nett. Emnet har 10 dager yrkesfaglig praksis.

Arbeidsformene er varierte og omfatter bl.a. skriftlige og muntlige aktiviteter, diskusjonsforum på nett, casearbeid, nett- og kollegabasert veiledning, forelesninger via nett og arbeid med skriftlige og multimodale tekster. Det legges vekt på erfaringsdeling og  øvingsoppgaver som skal gi grunnlag for studentenes arbeid med arbeidskrav gitt i emnet.  

Oppgaver og arbeidskrav varierer mellom individuelt og i grupper. Innlevering og tilbakemelding skjer via digital læringsplattform. Studiets profil vil være den forskende og skapende student som utvikler sin kompetanse i en helhetlig og praksisnær virkelighet, med vekt på endring og utvikling.

Det legges vekt på å skape et positivt, samarbeidende og gjensidig forpliktende læringsmiljø der alle bidrar.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneevalueringer og studieprogramevaluering. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Rutinemessig gjennomføres "klassens time" med påfølgende samtaler mellom TV, emneansvarlig og SPA.

Emnet omfatter 10 dager yrkesfaglig praksis som kan gjennomføres i en eller flere virksomheter. Den yrkesfaglige praksisen knyttet til dette emnet har hovedfokus på å utvikle studentens breddekompetanse innenfor emnets faglige tema.

Breddekompetanse betyr i denne sammenheng kunnskap om et utvalg yrker i eget utdanningsprogram.

Sammensatt vurdering (SV) - alle delene må være godkjent/bestått for å få karakter i emnet

Obligatorisk deltakelse (OD) Minimum 80% på samlinger, webinarer, i læringsgrupper og øvrige læringsaktiviteter. Vurderes godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren i emnet.

Arbeidskrav (AK) Tre arbeidskrav der ett er rapport fra 10 dager yrkesfaglig praksis. Vurderes godkjent/ikke godkjent. Arbeidskrav må være godkjent for å få karakter i emnet. Teller 0/100 av karakteren i emnet.

Muntlig eksamen (MU) Individuell muntlig eksamen med varighet inntil 30 minutt. Tiden fordeles mellom presentasjon og oppfølgingsspørsmål. Vurderes bestått/ikke bestått. Eksamen teller 100/100 av karakteren i emnet.

Egenprodusert presentasjon for fremføring av eget læringsutbytte kan benyttes i første del av eksamen.

Med overlapp menes en faglig likhet mellom emner med samme faginnhold. Du vil derfor få følgende reduksjon i studiepoeng om du har tatt emner som er angitt under:

PED1006 - Yrkesfaglærerens oppgaver og funksjoner - 5 Studiepoeng

ECO1016 - Arbeidsliv og økonomi - 10 Studiepoeng