
Friluftsliv
Studer friluftsliv! Få spennende turopplevelser og utvikle deg innen ulike friluftsaktiviteter. Du lærer også å formidle friluftsliv.
Om studiet
Dette studiet tilbyr spennende turopplevelser og gode muligheter til å utvikle egenferdigheter innen bredt utvalg av friluftslivsaktiviteter.
I studiet lærer du også om teoretisk kunnskap knyttet il friluftsliv, friluftsliv som kulturfenomen, og hvordan du kan formidle friluftsliv slik at barn, unge og voksne skal få trygge og gode turopplevelser i naturen, året rundt.
Hva kan du jobbe som?
Kombinert med andre relevante fag gir studiet i friluftsliv grunnlag for arbeid i barnehage, grunnskole, videregående skole, leirskole og folkehøgskole, innen forebyggende helsearbeid og rehabilitering, innen friluftslivsorganisasjoner, innen reiseliv og turisme og innen natur- og friluftslivsforvaltning.
Hvordan foregår undervisningen
Studiet er et heltidsstudium med ukentlig undervisning, ved campus Levanger og/eller med turer i nærliggende områder og kommuner. Undervisningen er både teoretisk og praktisk.
Opptak til studieprogrammet krever generell studiekompetanse.
Søkere som ikke har generell studiekompetanse, og er 25 år eller eldre, kan søke om opptak på grunnlag av realkompetanse.
Det er også mulig å søke om enkeltemneopptak til emnene på årsstudium friluftsliv. Opptakskravet er det samme som nevnt over, og det er med forbehold om at det er ledig plass. Informasjon om hvordan du søker om enkeltemneopptak, og hva fristene er, finner du på Opptakskontoret sine informasjonssider.
Årsstudium i friluftsliv kan tas som et selvstendig studium eller inngå i bachelorstudium.
Ved Nord universitet kan du bruke studiet i en selvvalgt bachelorgrad i friluftsliv, som igjen kvalifiserer for opptak på masterprogrammet Kroppsøvings- og idrettsvitenskap, campus Levanger. Etter dette kan man være kvalifisert for opptak til Praktisk pedagogisk utdanning (PPU) med fordypning kroppsøving.
30 studiepoeng kan innpasses som skolerelevant fag i grunnskolelærerutdanningene.
Kunnskaper:
• Har kunnskaper knyttet til aktuelle friluftslivsaktiviteter
• Har kunnskaper om sikkerhetsperspektiver ved friluftsliv
• Ha innsikt i nasjonal og internasjonal forskning innenfor friluftslivsfeltet.
• Har kunnskaper om friluftslivspedagogikk, veiledning i friluftsliv, bruk av friluftsliv som pedagogisk verktøy og grupper og gruppeprosesser.
• Har kunnskap om økosofi, friluftsliv som fenomen, friluftslivets historie og tradisjoner, og friluftslivets roller og betydning i det norske samfunnet, og i lys av dette, kunne se friluftsliv i en større samfunnssammenheng.
• Ha innsikt i begrepet bærekraft og relatere dette til friluftsliv
Ferdigheter:
• Kunne reflektere rundt de pedagogiske og samfunnsmessige perspektivene ved friluftslivet
• Kunne minimere fotavtrykket vårt ved å etterlate områder slik vi fant dem og respektere dyreliv og planter.
• Kunne planlegge, gjennomføre og vurdere friluftsliv for aktuelle målgrupper
• Har ferdigheter innen aktuelle friluftslivsaktiviteter i ulike naturkategorier og årstider
• Beherske teknikker innen aktuelle friluftslivsaktiviteter
• Kunne vurdere egne ferdigheter og justere/utvikle disse under veiledning.
• Kunne fungere som medlem i en gruppe, ha evne til å justere adferd gjennom veiledning og bidra til gruppens utvikling
• Kunne ivareta sikkerheten i de aktuelle friluftslivsaktivitetene.
• Kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff innenfor friluftsliv og framstille dette slik at det belyser en problemstilling eller et problemområde.
• Kan beherske relevante faglige verktøy og teknikker innenfor forskjellige aktiviteter innen friluftsliv som for eksempel klatring, padling og skikjøring, og kan formidle dette til deltakere innen aktivitetene.
Generell kompetanse:
• Har innsikt i sammenhengen mellom gode egenferdigheter, kunnskaper og overskudd, og betydningen av dette for trygt friluftsliv.
• Kjenne til yrkesetiske dilemmaer i lærer/guiderollen.
• Har innsikt i hvordan man kan bruke friluftsliv som pedagogisk verktøy og hvilke muligheter dette gir i forhold til læring og utvikling, og kunne gjennomføre dette alene og i gruppe.
• Kunne se kunnskapen og ferdighetene i sammenheng, og bruke kombinasjonen av disse i praktiske situasjoner, og kunne formidle denne kunnskapen til deltakere innen forskjellige aktiviteter.
I løpet av studiet må det påregnes kostnader til innkjøp av bøker og nødvendig trenings- og turutstyr.
Studiets egenart krever at det brukes ulike praktiske læringsarenaer. Det må derfor også påregnes kostnader for transport til de disse praktiske læringsarenaene på studiestedet definert som kommunen. Studentene er selv ansvarlig for transport til praktiske læringsarenaer i kommunen (studiestedet). Fakultetets ordninger for refusjon av transportkostnader gjelder for undervisning utenfor studiestedet/kommunen.