
Geografi og samfunnsplanlegging, samlingsbasert
Ved å studere bachelor i geografi og samfunnsplanlegging bygger du kompetanse til å jobbe med spennende tema som samfunnsplanlegging og bærekraftig byplanlegging, samfunnssikkerhet, turisme, og til å undervise i geografi og samfunnskunnskap.
Om studiet
Hva kan du jobbe som?
Utenlandsopphold
Aktuelt semester for utveksling på bachelor i geografi og samfunnsplanlegging er 4. semester. Dersom du ønsker å studere et semester i utlandet har vi flere aktuelle utvekslingsavtaler;
Mittuniversitetet i Sverige
Roskilde University i Danmark
University of Iceland på Island
Universitet i Padova i Italia
Augsburg University i Minneapolis i USA
Western Sydney University i Australia
Vancouver Island University og University of Northern British Colombia (UNBC) i Canada
Ta kontakt med studieveileder for mer informasjon om utvekslingsmuligheter!
Videre utdanning
Datoene for samlingene studieåret 2023/2024:
Samling 1: 28. - 30. august (Levanger og Snåsa)
Samling 2: 2.-4. oktober (Levanger)
Samling 3: 30. -31. oktober (digital)
Samling 4: 10.-12. januar (Levanger og Trondheim)
Samling 5: 7.-8. mars (digital)
Samling 6: 10.-12. april (Levanger og Flatanger)
Studiet er samlingsbasert med majoriteten av samlingene på Nord universitet sin campus Levanger, men noen samlinger er lagt til andre steder i Trøndelag. Vi har 2-3 samlinger per semester med digital undervisning/seminarievirksomhet mellom samlingene. Under samlingene gjør vi kortere eller lengre ekskursjoner i geografien. Dette gir en unik mulighet for geografisk innsikt i lokale og regionale særtrekk, ulikheter og utfordringer. Muligheten ved å utforske stedene geografisk inspirerer og utfordrer studentene slik at mange vil oppnå økt læringsutbytte. På det tredje året vil en også kunne anvende og sammenligne erfaringene med mulighet for en utforskende og lærerik samling/ekskursjon.
Deltagelse på samlingene er, dersom det ikke er spesifisert noe annet, obligatorisk. Geografi er et praksisnært fag der kunnskap og forståelse for samspillet mellom menneskelig aktivitet og ressursgrunnlaget forutsetter at teorien kan anvendes i feltarbeid, ekskursjoner o.l. Fritak fra samling kan innvilges ved særskilte årsaker som akutt sykdom, innvilget toppidrettsstatus el.a. Søknad med dokumentasjon sendes til studieprogramansvarlig så snart det er aktuelt. Studiearbeid som alternativ for samlingen må påregnes.
Undervisningen på samlingene består av forelesninger, seminarer, gruppearbeid og ekskursjoner. I tillegg er det gjennomgående innleveringsoppgaver med individuelle tilbakemeldinger, samt forelesninger og webinarer mellom samlingene.
Opptak til studieprogrammet krever generell studiekompetanse.
Søkere som ikke har generell studiekompetanse, og er 25 år eller eldre, kan søke om opptak på grunnlag av realkompetanse.
Etter fullført studium skal kandidaten ha oppnådd følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten
- har bred kunnskap om geografiske teorier og begreper og geografifagets sentrale perspektiver og problemstillinger
- har bred kunnskap om samfunnsplanlegging på ulike nivåer med særskilt fokus på kommunal planlegging
- har kunnskap om planleggingens forutsetninger og metoder
- har kunnskap om geografiske informasjonssystemer (GIS) og romlige metoder
- har kunnskap om bærekraft og bærekraftsmålene
- har kunnskap om internasjonale forhold og planlegging på europeisk og globalt nivå
- har kunnskap om kvalitativ og kvantitativ samfunnsvitenskapelig metode
- kjenner til vitenskapsteori og geografifagets forskningsfelt
Ferdigheter
Kandidaten
- kan anvende romlige metoder og teorier innenfor samfunnsplanlegging
- kan anvende geografiske informasjonssystemer for å beskrive og analysere romlige forhold
- kan anvende geografiske teorier og begreper relatert til natur- og samfunnsmessige sammenhenger på lokalt, regionalt og globalt nivå
- kan gjøre rede for viktige endringsprosesser innenfor befolkning, mobilitet, miljø, arbeidsliv, økonomi og globalisering
- kan anvende og forholde seg til geografiske kunnskaper på forskjellige geografiske nivåer og hvordan disse nivåer samspiller
- kan vurdere bruken og kvaliteten av ulike forskningsmetoder relatert til egen problemstilling
- kan tilrettelegge og gjennomføre en geografisk ekskursjon i fagdidaktisk sammenheng
Generell kompetanse
Kandidaten
- forstår og kan reflektere selvstendig over natur- og samfunnsmessige utfordringer og endringer på ulike geografiske nivå
- kan formidle geografiske perspektiver i ulike sammenhenger
- kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser innenfor geografi og samfunnsplanlegging