To elever og en lærer.
Master

Grunnskolelærerutdanning master 1-10 (samlingsbasert)

Nesna

Bli lærer på 1. til 10. trinn i grunnskolen!  Med lærerutdanning blir du lektor og du får gode muligheter til å gå rett ut i en meningsfull jobb. 


Om studiet

Ønsker du en variert, spennende, og utfordrende studiehverdag? Er du klar for å utdanne deg til verdens viktigste yrke?

Hos oss kan du ta en samlingsbasert grunnskolelærerutdanning for 1.-10. trinn, på heltid.

Utdanningen gir deg faglig bredde, du kan kvalifisere deg til å undervise i inntil fem fag. Dette er etterspurt i skolesektoren, og kan gi deg en mer variert og fleksibel arbeidshverdag som lærer.

Gjennom praksis får du oppleve og erfare lærerrollen og skolehverdagen fra innsiden, og det vil gi deg en unik innsikt i grunnskoleløpet 1.-10.

Bli lærer og gjør skole-Norge bedre!

Hva kan du jobbe som?

Denne utdanningen gir deg tittelen lektor og du blir kvalifisert til stillinger i skolen som krever mastergrad. Utdanningen er allsidig og gir også et godt grunnlag for å gå inn i andre yrker som eksempelvis skoleadministrasjon, media og ulike typer personal- og informasjonsarbeid.

Hvordan foregår undervisningen

Samlinger

I løpet av hvert semester (halvår) er det seks samlingsuker, hvor studentene må møte opp. Tre av disse samlingene skjer fysisk på studiestedet Nesna, mens de tre andre foregår digitalt. Alle samlinger varer fra mandag til fredag, og undervisningen er fordelt mellom de ulike fagene.

I tillegg arrangeres en temauke hver semester. Her samarbeider lærere, forskere og praksisskoler om viktige temaer knyttet til undervisning og skoleutvikling. Temauken om høsten er en del av Forskningsdagene, mens temauken om våren handler om tverrfaglige temaer og masteroppgaver.

Praksis

Gjennom studiet skal studentene ha praksis på ulike trinn i grunnskolen:

• 1. studieår: Praksis på mellomtrinnet (5.-7. klasse).

• 2. studieår: Praksis på småtrinnet (1.-4. klasse).

• 3. studieår: Praksis på ungdomstrinnet (8.-10. klasse).

Dette gir studentene erfaring fra alle klassetrinn i løpet av de tre første årene.

I 4. og 5. studieår velger studentene selv hvilket klassetrinn de vil ha praksis i (1.-10. trinn). De kan også søke om praksis på alternative læringsarenaer, som kulturskole eller vitensenter.

Det siste året organiseres praksisen mer fleksibelt. Studentene kan planlegge praksisperiodene sammen med praksisskolen og fordype seg i områder de er spesielt interessert i.

For mer informasjon om samlinger, temauker og praksisuker for studieåret 2025-2026, se menyvalget «Samlinger».

Med forbehold om endringer:

Fysiske samlinger på Nesna.

  • mandag-fredag uke 34, 37, 48, 2, 6 og 19.

Nettsamlinger.

  • mandag-fredag uke 35, 41, 46, 4, 13, 17.

Det tas utgangspunkt i fulle dager med undervisning både på de fysiske samlingene og nettsamlingene. Ved semsterstart vil det foreligge semsterplan som vil gi oversikt over timefordeling under samlingene.

Profesjonsrettet og tverrfaglig samlingsuke

  • uke 39 og 16.

Informasjon om innhold i ukene publiseres når dette er klart.

Praksis:

  • uke 42, 43, 44, 8, 9, 11 og 12.

Utdanningen er et fulltidsstudium med obligatorisk deltakelse i undervisningen og praksis. Årets øvrige dager er satt av til selvstudier, gruppearbeid etc.

Du skal gjennomføre 115 dager praksis i løpet av studiet, og praksisopplæringen starter allerede første studieår. I starten legges det opp til observasjon av undervisning, og etter hvert skal du planlegge og gjennomføre egen undervisning. Praksis er en viktig del av utdanningen, og den er obligatorisk. Les mer om praksis her.


Det er særbestemmelser om praksis på egen arbeidsplass for nett- og samlingsbaserte utdanninger. Studenter som starter på utdanningen høsten 2024, kan søke om å få gjennomføre praksis på egen arbeidsplass 3. og/eller 4. studieår. For utfyllende informasjon, se Praksishåndbok for grunnskolelærerutdanningene her.

Opptak til studieprogrammet krever generell studiekompetanse.

Søkere som ikke har generell studiekompetanse, og er 25 år eller eldre, kan søke om opptak på grunnlag av realkompetanse.

For grunnskolelærerutdanning regnes følgende som relevant yrkeserfaring og utdanning ved vurdering av realkompetanse:

Relevant yrkeserfaring fra barnehage, skolefritidsordning, grunnskole eller videregående skole og i tillegg krav til norsk, matematikk og engelsk på nivå med generell studiekompetanse (norsk 393 timer, matematikk 224 timer, engelsk 140 timer).

Det kreves politiattest for studiet iht Opplæringslova §17-11, fjerde ledd

Krav om medisinsk testing
Som student ved lærerutdanningene plikter du å gjennomgå tuberkuloseundersøking dersom du de tre siste årene har oppholdt deg minst 3 måneder i land med høy forekomst av tuberkulose, og skal være i Norge lengre enn tre måneder. Før du kan delta i praksisstudier, må du besvare et spørsmål om utenlandsopphold med tanke på tuberkulose. Dette gjøres som en del av semesterregisteringen i Studentweb. Se her for mer informasjon.

Du kan reise på utveksling til utlandet vårsemesteret i ditt tredje studieår. Du kan blant annet reise til Nederland, Slovenia, Danmark, Østerrike, Spania, USA, Australia, New Zealand og Japan.

Ta kontakt med Charlotta Maria Langejan for mer informasjon om hvilke universiteter vi har avtale med.

Du kan også lese mer om utveksling her.

Utdanningen kan kvalifisere for opptak til doktorgradsutdanning. Fullført utdanning kan også kvalifisere for opptak til Ph.d. i profesjonsvitenskap ved Nord universitet.

Kunnskap

Kandidaten

• har avansert kunnskap enten i et valgt undervisningsfag og fagets didaktikk eller i profesjonsrettet pedagogikk/spesialpedagogikk

• har spesialisert innsikt i et avgrenset fagområde (masteroppgaven)

• har bred profesjonsrettet kunnskap i øvrige fag som inngår i utdanningen

• har inngående kunnskap om relevant forskning og teori, samt vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk

• har inngående kunnskap om overganger og gjeldende lov- og planverk for grunnopplæringen 1-10 trinn, fra barnehage til start på videregående opplæring.

• har inngående kunnskap om begynneropplæring, og videreutvikling av grunnleggende ferdigheter, vurderings og kartleggingsverktøy, klasseledelse og vurdering av elevers læring og hva som fremmer læring i fagene

• har inngående kunnskap om læringsteori og barn- og unges utvikling, danning og læring i ulike sosiale, språklige og kulturelle kontekster

• har kunnskap om barn og unge i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om mobbing, vold og seksuelle overgrep mot barn og unge, gjeldende lovverk og barn og unges rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv

• har bred kunnskap om lærerprofesjonen, fagenes egenart og historie, og forståelse av skolens utvikling som organisasjon, dens mandat, verdigrunnlag og plass i samfunnet.

• har kunnskap om lærerplanens tre tverrfaglige temaer, Demokrati og medborgerskap, folkehelse og livsmestring og Bærekraftig utvikling

Ferdigheter

Kandidaten

• kan undervise basert på forskning og erfaringskunnskap, alene og sammen med andre

• kan analysere, tilpasse og bruke gjeldende læreplaner

• kan iverksette tidlig innsats og sikre progresjon i elevens utvikling av grunnleggende ferdigheter og fagkompetanse, med særskilt vekt på begynneropplæring i lesing, skriving og regning

• kan skape inkluderende og helsefremmende læringsmiljøer som bidrar til gode faglige, sosiale og estetiske læringsprosesser

• kan analysere, vurdere og dokumentere elevers læring, gi læringsfremmende tilbakemeldinger, tilpasse opplæringen til elevenes forutsetninger og behov, bruke varierte undervisningsmetoder og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og utvikling

• kan vurdere og bruke relevante læremidler, digitale verktøy og ressurser i opplæringen, og gi elevene opplæring i digitale ferdigheter

• kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende

denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen

• kan alene, og i samarbeid med andre, bruke relevante metoder fra forsknings og

utviklingsarbeid, for kontinuerlig utvikling av egen og skolens kollektive praksis, samt gjennomføre avgrensede forskningsprosjekter under veiledning

• kan identifisere tegn på mobbing, vold og seksuelle overgrep. På bakgrunn av faglige vurderinger skal kandidaten raskt kunne iverksette nødvendige tiltak, og kunne etablere samarbeid med relevante faginstanser.

• kan anvende didaktiske perspektiver i møte med de tverrfaglige temaene, Demokrati og medborgerskap, Folkehelse og livsmestring og Bærekraftig utvikling

Generell kompetanse

Kandidaten

• kan styrke internasjonale og flerkulturelle perspektiver ved skolens arbeid, herunder bidra til forståelse av samenes status som urfolk.

• kan stimulere til demokratisk deltakelse, folkehelse og bærekraftig utvikling

• kan initiere og ivareta et godt skolehjem-samarbeid, og samarbeide med andre aktører relevante for skolens virksomhet

• behersker norsk muntlig og skriftlig, både bokmål og nynorsk, og kan bruke språket på en kvalifisert måte i profesjonssammenheng

• kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen, og har profesjonsfaglig digital kompetanse

• kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglig felleskap på den enkelte skole

• kan reflektere over elevenes sosiale, faglige progresjon og danning fra 1.-10. trinn, og på denne måten være i stand til å legge til rette for et helhetlig skoleløp for elevene

• kan bidra i innovasjonsprosesser knyttet til skolens virksomhet og legge til rette for at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen.

• kan formidle omfattende selvstendig arbeid og beherske fagområdets uttrykksformer

Foruten utgifter til semesteravgift, pensumlitteratur og bærbar pc / nettbrett, kan det tilkomme utgifter til ekskursjoner, materialavgifter etc. Dette er beskrevet i den enkelte emnebeskrivelse.

Utgifter til reise og opphold i forbindelse med praksisstudier må påregnes.