Helseinnovasjon i praksis
Kurset Helseinnovasjon i praksis er utviklet i samarbeid med Inovacare, som består av Nordlandssykehuset, Bodø kommune og KPB.
Om studiet
Helse - og omsorgstjenestene står ovenfor mange små og store og utfordringer. Behovene for helsetjenester er i endring, forventningene til kvalitet og sikkerhet øker, samtidig som det er knapphet på ressurser. Innovasjon og teknologi er en sentral del av arbeidet for å kunne håndtere disse utfordringene, og her er helse- og omsorgspersonell viktige endringsagenter. Ansatte i helsetjenestene er de som står nærmest behovene, både på pasient- og systemnivå. Det trengs både ledere og ansatte i helsesektoren som kan identifisere og ta tak i nye muligheter, gjennomføre innovasjons-prosesser, og skape engasjement for endring hos sine kollegaer.
Kurset Helseinnovasjon i praksis gir deltakerne grunnleggende kunnskap om innovasjon og utvikling i helsesektoren, samt verktøy for hvordan man kan identifisere utfordringer og gjøre de om til muligheter gjennom et innovasjonsperspektiv. Deltakerne får både innsikt i teori om innovasjon samt praktisk erfaring gjennom aktiv deltakelse i tverrfaglig/tverrprofesjonelt teamarbeid.
Fysisk samling i Kirkenes: (samlingen er i Øst-Finnmark kunnskapssenter sine lokaler)
- 29.mai 09.15-16.00
- 30.mai 09.15-14.00
Digital samling:
- 11.juni 09.15-15.00
- 12.juni 09.15-14.00
Deltakelse på kurset forutsetter fysisk oppmøte på samlingen i Kirkenes. Den fysiske samlingen utgjør 50% av undervisningen og er studentaktiv, hvor blant annet gruppearbeid, problemløsning og erfaringsdeling er sentralt. Gruppearbeidet på samlingen vil også danne grunnlaget for eksamen i kurset.
Lokalene til Øst-Finnmark kunnskapssenter vil være tilgjengelig for de som ønsker å møtes fysisk ved de digitale samlingene.
Opptakskrav er fullført bachelorgrad.
Kunnskap
Kandidaten skal etter endt emne ha fått:
- Kunnskap om betydningen av innovasjon i helsesektoren, herunder hvordan innovasjon kan komme til nytte i kliniske sammenhenger for pasienter, helsepersonell og samfunnet forøvrig
- Kunnskap om interne og eksterne drivkrefter for innovasjon, samt hva som kjennetegner en innovativ organisasjonskultur
- Kunnskap om hvordan innovasjonsprosesser kan initieres, gjennomføres og evalueres
- Kunnskap om barrierer for innovasjon og endring i helsesektoren, og om hvordan disse kan møtes
- Kunnskap om utvikling av produkter og tjenester, og identifisering av nye mulighets- og forbedringsområder
- Kunnskap om idevurdering, støtteapparater og virkemidler for innovasjon
Ferdigheter
Kandidaten skal etter endt emne:
- Kunne analysere interne og eksterne drivkrefter for endringer som påvirker helse og omsorgssektoren, og identifisere behov for endring og fornyelse
- Ha evne til å håndtere endringer og usikkerhet i en organisasjon
- Ha evne til å identifisere og ta tak i utfordringer og muligheter innen en organisasjon gjennom et «entreprenørielt tankesett»
- Kunne finne og bruke relevante verktøy for innovasjon
- Forstå lederens rolle i endring, og hvordan lederen gjennom kommunikasjon og involvering skaper forståelse og engasjement for endring blant ansatte
Generell kompetanse
Kandidaten skal få trening i:
- Problemløsning gjennom aktiv tilnærming
- Arbeid med innovasjonsprosjekt i team (det er mulig å ta utgangspunkt i eget prosjekt)
- Kommunikasjon, presentasjon og formidling i innovasjonsprosesser
Kurset Helseinnovasjon i praksis er utviklet i samarbeid med Inovacare, som består av Nordlandssykehuset, Bodø kommune og KPB.
I vårens gjennomføring av kurset samarbeider vi med Øst-Finnmark Kunnskapssenter og Finnmarksykehuset.
Formålet med kurset er å inspirere og øke innovasjonskompetansen hos helsepersonell, slik at de enklere kan identifisere og jobbe med brukerdrevet innovasjon som del av sin arbeidshverdag.