Studenter i gruppe ute på benk
Kortere studier

Helseinnovasjon i praksis

Kirkenes

Kurset Helseinnovasjon i praksis er utviklet i samarbeid med Inovacare, som består av Nordlandssykehuset, Bodø kommune og KPB. 


Om studiet

Helse - og omsorgstjenestene står ovenfor mange små og store og utfordringer. Behovene for helsetjenester er i endring, forventningene til kvalitet og sikkerhet øker, samtidig som det er knapphet på ressurser. Innovasjon og teknologi er en sentral del av arbeidet for å kunne håndtere disse utfordringene, og her er helse- og omsorgspersonell viktige endringsagenter. Ansatte i helsetjenestene er de som står nærmest behovene, både på pasient- og systemnivå. Det trengs både ledere og ansatte i helsesektoren som kan identifisere og ta tak i nye muligheter, gjennomføre innovasjons-prosesser, og skape engasjement for endring hos sine kollegaer.

Kurset Helseinnovasjon i praksis gir deltakerne grunnleggende kunnskap om innovasjon og utvikling i helsesektoren, samt verktøy for hvordan man kan identifisere utfordringer og gjøre de om til muligheter gjennom et innovasjonsperspektiv. Deltakerne får både innsikt i teori om innovasjon samt praktisk erfaring gjennom aktiv deltakelse i tverrfaglig/tverrprofesjonelt teamarbeid.

Fysisk samling i Kirkenes: (samlingen er i Øst-Finnmark kunnskapssenter sine lokaler)

  • 29.mai 09.15-16.0
  • 30.mai 09.15-16.00

Digital samling:

  • 11.juni 09.15-15.00
  • 12.juni 09.15-14.00

Deltakelse på kurset forutsetter fysisk oppmøte på samlingen i Kirkenes. Den fysiske samlingen utgjør 50% av undervisningen og er studentaktiv, hvor blant annet gruppearbeid, problemløsning og erfaringsdeling er sentralt. Gruppearbeidet på samlingen vil også danne grunnlaget for eksamen i kurset.

Lokalene til Øst-Finnmark kunnskapssenter vil være tilgjengelig for de som ønsker å møtes fysisk ved de digitale samlingene.

Opptakskrav er fullført bachelorgrad.

Kunnskap

Kandidaten skal etter endt emne ha fått:

  • Kunnskap om betydningen av innovasjon i helsesektoren, herunder hvordan innovasjon kan komme til nytte i kliniske sammenhenger for pasienter, helsepersonell og samfunnet forøvrig
  • Kunnskap om interne og eksterne drivkrefter for innovasjon, samt hva som kjennetegner en innovativ organisasjonskultur
  • Kunnskap om hvordan innovasjonsprosesser kan initieres, gjennomføres og evalueres
  • Kunnskap om barrierer for innovasjon og endring i helsesektoren, og om hvordan disse kan møtes
  • Kunnskap om utvikling av produkter og tjenester, og identifisering av nye mulighets- og forbedringsområder
  • Kunnskap om idevurdering, støtteapparater og virkemidler for innovasjon

Ferdigheter

Kandidaten skal etter endt emne:

  • Kunne analysere interne og eksterne drivkrefter for endringer som påvirker helse og omsorgssektoren, og identifisere behov for endring og fornyelse
  • Ha evne til å håndtere endringer og usikkerhet i en organisasjon
  • Ha evne til å identifisere og ta tak i utfordringer og muligheter innen en organisasjon gjennom et «entreprenørielt tankesett»
  • Kunne finne og bruke relevante verktøy for innovasjon
  • Forstå lederens rolle i endring, og hvordan lederen gjennom kommunikasjon og involvering skaper forståelse og engasjement for endring blant ansatte

Generell kompetanse

Kandidaten skal få trening i:

  • Problemløsning gjennom aktiv tilnærming
  • Arbeid med innovasjonsprosjekt i team (det er mulig å ta utgangspunkt i eget prosjekt)
  • Kommunikasjon, presentasjon og formidling i innovasjonsprosesser

Kurset Helseinnovasjon i praksis er utviklet i samarbeid med Inovacare, som består av Nordlandssykehuset, Bodø kommune og KPB. 

I vårens gjennomføring av kurset samarbeider vi med Øst-Finnmark Kunnskapssenter og Finnmarksykehuset.

Formålet med kurset er å inspirere og øke innovasjonskompetansen hos helsepersonell, slik at de enklere kan identifisere og jobbe med brukerdrevet innovasjon som del av sin arbeidshverdag.

 

>> Utdanner fremtidige endringsagenter i helsesektoren

Semesteravgift og utgifter til pensum