Torget i Bodø
Kortere studier

Introduksjon til norsk samfunn og historie.

Bodø

Om studiet

Dette studiet er et tilbud som er spesielt laget for utvekslingsstudenter fra andre land som ønsker å studere ved Nord universitet i et semester. Studiet består av tre kurs, hvert på 10 studiepoeng (ECTS). Studiet gir en kort oversikt over nordnorsk historie, politiske institusjoner og styringssystemer, samt en innføring norsk språk og grammatikk.
Generell studiekompetanse i henhold til norske regler. Utenlandske søkere må oppfylle krav til gerell studiekompetanse ihht GSU-listen og språkkrav på NOKUT sine hjemmesider Det stilles krav om at søkerne søker gjennom sitt hjemmeuniversitet.

Studentene skal etter endt studium​

• ha grunnleggende kompetanse i norsk språk, muntlig og skriftlig
  • ha kjennskap til det norske politiske systemet, lokalt så vel som sentralt.
  • ha kjennskap til nordnorsk historie

Studentene skal etter endt studium ha ferdigheter til​

• Grunnleggende kompetanse i norsk språk, muntlig og skriftlig
  • å kunne analysere politiske prosesser
  • å kunne delta i politiske beslutningsprosesser
  • å kunne kritisk analysere sentrale emner i det historiefaglige Nord-Norge

Studentene skal etter endt studium ha generell kompetanse

• De skal kunne benytte norsk språk til enkle samtaler, og enkel skriftlig kommunikasjon.
  • De skal kunne presentere problemorienterte årsaksforklaringer, anvende analyse og gjennomføre reflekterte vurderinger.
  • De skal ha innsikt i historiske forhold og spørsmål relatert til nordlige perspektiver i norsk historie i ulike perioder