Norsk som andrespråk for lærere som underviser voksne innvandrere
Om studiet
Dette nett- og samlingsbaserte studiet er skreddersydd for deg som er lærer og underviser voksne innvandrere i norsk som andrespråk. Studiet tilbyr et solid teoretisk og didaktisk grunnlag for at du skal kunne gi tilpasset og effektiv norskopplæring for voksne med ulik kultur, språk- og opplæringsbakgrunn. Du får mulighet til å utarbeide, diskutere og gjennomføre og evaluere praktiske undervisningsopplegg sammen med medstudenter. Studiet vil altså ha en praksisnær profil og legger opp til aktiv deltakelse fra studentene.
Studiet er finansiert av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse under forutsetning om at tilbudet primært skal være rettet mot lærere som underviser voksne innvandrere i Nordland, Troms og Finnmark.
Hvordan foregår undervisningen
Deltid (50%)
Studiet er nett- og samlingsbasert og fordelt på 4 moduler på à 7,5 studiepoeng. Hver modul har én fysisk samling (2 ½ dager i Bodø) i tillegg til to digitale samlingsuker (3 timer hver dag). Mellom samlingene forventes det at studentene jobber selvstendig og i grupper med pensum og konkrete oppgaver. Deltakerne kan kontakte veileder digitalt mellom samlingene. For hver modul må ett arbeidskrav være godkjent før avsluttende moduleksamen.
Samlinger vår 2025
Modul 1
mandag 20.01 (nett) 09:30-11:30 / 12:15-14:00
torsdag 23.01 (nett) 09:30-11:30 / 12:15-14:00
mandag 17.02 (Bodø) 08:15 - 11:30 / 12:15 - 15:30
tirsdag 18.02 (Bodø) 08:15 - 11:30 / 12:15 - 15:30
mandag 24.03 (nett) 09:30-11:30 / 12:15-14:00
torsdag 27.03 (nett) 09:30-11:30 / 12:15-14:00
Modul 2
tirsdag 21.01 (nett) 09:30-11:30 / 12:15-14:00
onsdag 22.01 (nett) 09:30-11:30 / 12:15-14:00
onsdag 19.02 (Bodø) 08:15 - 11:30 / 12:15 - 15:30
torsdag 20.02 (Bodø) 08:15 - 11:30 / 12:15 - 15:30
tirsdag 25.03 (nett) 09:30-11:30 / 12:15-14:00
onsdag 26.03 (nett) 09:30-11:30 / 12:15-14:00
Samlinger for modulene som gjennomføres til høsten kommer på nett i løpet av kort tid
Opptak til studieprogrammet krever generell studiekompetanse.
Søkere som ikke har generell studiekompetanse, og er 25 år eller eldre, kan søke om opptak på grunnlag av realkompetanse.
Rangering: Lærere som underviser voksne innvandrere i Nordland, Troms og Finnmark vil bli prioritert. Undervisning av voksne innvandrere dokumenteres med signert og datert bekreftelse fra arbeidsgiver.
Bekreftelsen må være av nyere dato.
Hvis det er flere kvalifiserte søkere enn studieplasser, rangerer vi søkerne etter følgende kriterier i prioritert rekkefølge: 1. Lærere som underviser voksne innvandrere i Nordland, Troms eller Finnmark. 2. Ansatte i voksenopplæringen i andre geografiske områder 3. Andre kvalifiserte søkere.
Rangering internt i de prioriterte gruppene gjøres på bakgrunn av søkers grunnlag for generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Kunnskap
Kandidaten
• har bred kunnskap om norsk språkstruktur og kan sammenligne fonologiske, morfologiske og syntatiske trekk med andre språks oppbygging
• Har kjennskap til relevant teori og nyere forskning på transspråking og utvikling av flerspråklighet
• Har bred innsikt i gjeldende styringsverk som omhandler
opplæring i norsk for voksne innvandrere
Ferdigheter
Kandidaten
• kan anvende teori og forskning om andrespråk i planlegging, gjennomføring og evaluering av egen undervisning av voksne
• kan reflektere over egen faglig undervisningspraksis i lys av innsikt i andrespråksdidaktikk og voksenpedagogikk
• Kan nyttegjøre seg av kartleggingsverktøy og undervisningsopplegg for å tilpasse opplæringen av voksne med ulik kulturell og språklig bakgrunn
Generell kompetanse
Kandidaten
• Har innsikt i relevante fag og yrkesetiske problemstillinger
• Kan planlegge, gjennomføre og evaluere opplæring av voksne innvandrere med ulik språklig og sosiokulturell bakgrunn
• Kan formidle sentrale teorier og bestemmelser om norsk som andrespråk, og bidra i utviklingen av tilpasset og effektiv norskopplæring for voksne innvandrere på egen arbeidsplass