Økonomi, markedsføring og ledelse
Få faglig påfyll og utvid nettverket ditt med dette deltidsstudiet. Vi tilbyr engasjerte faglærere og et inspirerende studiefellesskap. Studieprogrammet er tilrettelagt for personer som er i jobb og som ønsker å få en grunnleggende forståelse av markedsføring, organisasjon, strategi, ledelse, forretningsutvikling og bedriftsøkonomi.
Om studiet
Hva kan du jobbe som?
Opptak til studieprogrammet krever generell studiekompetanse
Realkompetanse
Søkere som ikke har generell studiekompetanse og er 25 år eller eldre, kan søke om opptak på grunnlag av realkompetanse
I tillegg til de generelle kravene for realkompetanse gjelder følgende krav for dette studieprogrammet:
Relevant yrkeserfaring: Lønnet arbeid tilfredsstiller kravet om yrkeserfaring, men ved rangering av søkere prioriteres søkere med arbeidserfaring fra fagområdene økonomi, administrasjon, markedsføring eller organisasjonsarbeid.
Kunnskap
Kandidaten
- har bred kunnskap om organisering og ledelse av organisasjoner, identifisering av en virksomhets markedsutfordringer og mulige løsninger på disse.
- skal kjenne til organisasjonsteorier og teorier for markedsføringsledelse inkludert historikk og nyere forskning på området
- skal være i stand til å orientere seg i faglitteratur for å kunne holde seg oppdatert på problemstillinger knyttet til utfordringer i og ledelse av organisasjoner, herunder globalisering, globalt ansvar, bærekraft og virksomheters samfunnsansvar
- ha kunnskap om kjennetegn på og verdiskapningen i norske små- og mellomstore bedrifter
Ferdigheter
Kandidaten
- kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forskning på praktiske og teoretiske problemstillinger innenfor en organisasjon
- kan reflektere over egne beslutninger på et problem og kunne diskutere, og eventuelt justere denne i en faglig diskusjon med andre
- kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff om utfordringer i både offentlige og private organisasjoner
- kan anvende teoretiske modeller for å forstå problemstillinger i ulike organisasjoner
- kan benytte sentrale økonomiske begrep ved formidling av økonomisk relaterte problemstillinger i virksomheter spesielt og i samfunnet generelt
- være i stand til å sette seg inn i arbeidsrettslige problemstillinger, og kunne drøfte og besvare juridiske problemstillinger innenfor individuell arbeidsrett ut fra juridisk metode
Generell kompetanse
Kandidaten
- har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger i en organisasjon og hvordan disse kan håndteres på en fornuftig måte
- kan gjennomføre et selvstendig arbeid alene og i gruppe og i tråd med etiske retningslinjer i arbeidslivet
- kan formidle sentralt fagstoff knyttet til ledelse og organisasjonsfaglige problemstillinger
- kan utveksle synspunkter med personer i ulike næringer og delta i diskusjoner om utvikling og god anvendelse av teoretiske kunnskaper
- kjenner til nytenking og innovasjonsprosesser i privat og offentlig sektor, både nasjonalt og internasjonalt