
Økonomi og digitalisering
Med dette årsstudiet vil du få en innføring i digital forretningsforståelse. Studiet inneholder økonomiske beregninger, entreprenørielle teorier og digitale verktøy.
Om studiet
Dagens arbeidsliv trenger ansatte som har kunnskap, evner og mot til å realisere nye muligheter og ta bedre beslutninger. Med dette årsstudiet vil du få en innføring i digital forretningsforståelse. Studiet inneholder økonomiske beregninger, entreprenørielle teorier og digitale verktøy.
Hva kan du jobbe som?
Opptak til studieprogrammet krever generell studiekompetanse
Realkompetanse
Søkere som ikke har generell studiekompetanse og er 25 år eller eldre, kan søke om opptak på grunnlag av realkompetanse
I tillegg til de generelle kravene for realkompetanse gjelder følgende krav for dette studieprogrammet:
Relevant yrkeserfaring: Minimum tre av de fem påkrevde årene med arbeidserfaring må kunne relateres til fagområdene økonomi, teknologi, administrasjon, markedsføring, organisasjonsarbeid eller salg og service.
Kunnskap
Kandidaten skal
- ha kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger, verktøy og metoder innenfor bedriftsøkonomi, administrasjonsfag og metodefag
- kjenne til sentrale tema innen etikk, bærekraft og sirkulærøkonomi
- kjenne til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor ulike det bedriftsøkonomiske fagområdet
- ha kunnskap om historie og tradisjoner innen økonomi og ledelse
- ha kunnskap om digitalisering og informasjonssystemers oppbygning, virkemåte og anvendelse i et nasjonalt og globalt perspektiv
Ferdigheter
Kandidaten skal
- kunne anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger og gjøre rede for sine valg
- kunne finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling
- kunne beherske relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer
- kunne anvende IKT for å løse ulike faglige problemstillinger med relevant programvare
Generell kompetanse
Kandidaten skal
- ha innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
- kunne skriftlig presentere sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger
- kunne utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis
- kjenne til nytenking og innovasjonsprosesser
